Har en två månader gammal diskbänk som det blivit några märkliga fläckar på. Har en liten idé om att det kan handla om fläckar efter fett i kombination med disk som stått lite för länge. Googlar jag så föreslås bikarbonat, bakpulver, klorin, tandkräm, kalkosan m.m, vilket jag testat utan framgång.

Någon som har något tips för att få bort dessa fläckar?


Närbild på en rostfri diskbänk med tydliga märkliga fläckar och missfärgningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stefan N skrev:
Istället kanske du ska prova nåt som är till för rengöring av rostfritt? [länk]
i en eventuellt fördjupad attack ska jag testa det du länkade till. Först vill jag utröna om något av det jag har hemma kan funka.

sir_daniel skrev:
[länk]
Testade, men vinägern ville inte göra något åt fläckarna.
 
Även sett att folk rekommenderat babyolja för rengöring av rostfritt.
Annars skulle jag plocka fram polernaskinen och rubbing för att avsluta med att vaxa den
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
ska man hålla på och polera en diskbänk varje gång det blir såna där fläckar så får man nog skippa diskandet och slabbandet med vatten helt och hållet.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det är inget man behöver göra varje gång men har man lite besvärliga fläckar så är det ett bra tips sir_daniel kommer med.

Kör själv med Pingens Chrome Polish på rostfritt :)
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
möjligt men det lät lite motsägelsefullt att man är livrädd för att få fläckar på en diskbänk............
 
Du måste ta bort ett tunt lager från metallet. Jagrullar är bättre forum för frågan än sköna hem.
En vanlig metall polish från biltema ska vara perfekt till ändamålet.
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
Stefan1972 skrev:
möjligt men det lät lite motsägelsefullt att man är livrädd för att få fläckar på en diskbänk............
Oerhört märkligt detta. Ska kontakta leverantören i frågan och se vad de säger.
 
vad är det som är märkligt egentligen? Så där blir de flesta diskbänkar om de används som just diskbänkar. Vill man inte ha gråa fläckar av vattnet ja då får man polera ganska ofta. Troligen dagligen.
 
Stefan1972 skrev:
vad är det som är märkligt egentligen? Så där blir de flesta diskbänkar om de används som just diskbänkar. Vill man inte ha gråa fläckar av vattnet ja då får man polera ganska ofta. Troligen dagligen.
Jag har aldrig råkat ut för något liknande tidigare. Diskbänken är nästan ny och har fläckar som jag inte får bort. Kan inte tycka annat än att det är märkligt.
 
Ja tyvärr är ju inte rostfritt så pass ädelt att det är helt okänsligt mot precis allting så vad som orsakat fläckarna torde vara svårt att sia om men faktum kvarstår nog att på en diskbänk får man nog acceptera lite fläckar. Till och med lite aggressivt vatten kan göra fläckar i rostfritt.
 
C
Om det är fettfläckar brukar jag med framgång använda sprit, t.ex. t-röd.
 
  • Gilla
Ingersinger
  • Laddar…
cpalm skrev:
Om det är fettfläckar brukar jag med framgång använda sprit, t.ex. t-röd.
Är det så bra å använda där man lagar mat, tänk om en gurka eller något annat som man ska äta rullar ut där du torkat och blir liggande ett tag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.