Precis som sagt, Huvudspänningen i Norge är 230v, alltså Fas-Fas, i Sverige skall den kopplas Fas-Nolla, 230V, mät med Amperetång, den bör förbruka 8-9A.
 
  • Gilla
warwick och 1 till
  • Laddar…
Husqvarna220Ac skrev:
Precis som sagt, Huvudspänningen i Norge är 230v, alltså Fas-Fas, i Sverige skall den kopplas Fas-Nolla, 230V, mät med Amperetång, den bör förbruka 8-9A.
Tack. det svaret jag väntat på :) Smart med ampere tången med, tänkte inte på det. Men om värmepatroner växlar som nån sa. Så kan det bli svårt att kolla ?
 
Vrid upp termostaterna så går dom på full effekt vrid ner den ena så slår den av och du kan mäta bara en, vrid sedan ner den andra och upp den första så kan du mäta även den. När du är färdig med mätningen så ställ termostaterna på 85 - 90 grader OM det sitter en blandningsventil efter beredaren
 
Tack. bad ägaren titta efter termostaterna och se om de står lika.
 
Tobbe_3 skrev:
IT anläggningen. Hör inte hemma i allmän eldistribution. Den passar betydligt bättre i fartyg , vissa industri och säkerhetsanordningar på flygplatser m.m. Även högspänningsdistrubition. I dessa fall står anläggningen under tillsyn av ennelektriker som åtgärdar jordfelen snarast.

Är det många Norska elnät som går med jordfel under längre perioder?? Hur bra funkar jordfelsbrytare hos abbonent ??
Ett till som nämns i litteraturen är sjukhus. Jag vet att iaf vissa svenska sjukhus förut hade IT, men vet inte hur vanligt det är idag. Skälet är ju just de fall där distributionssäkerheten är viktigare än andra parametrar. I det fallet är det en fördel att IT-nätet kan köras med jordfel, eftersom det betyder att skyddsmekanismer (JFB eller säkring) inte löser ut vid första jordfelet. Hjärt-lung-maskinen snurrar alltså vidare så kan elektrikern fixa när det passar bättre. (Patienten blivit utskriven eller dött av andra orsaker... ;)) Även generatordrift måste väl bli lite enklare? (Kronan hade ju förut iaf trefasgeneratorer med 230V huvudspänning, eller hur?)

Men som allmänt elnät så är det som sagt (särskilt förut innan modern övervakningsutrustning kom till) tveksamt. Det lär bara vara Norge och Albanien som gjorde det valet en gång i tiden. (I Norges fall så skall ökad motståndskraft mot blixtnedslag också spelat in).

För den intresserade så hittade jag följande skrift med mer detaljer än tom jag orkade mig igenom.

(Och när jag surfar den Norska wikipedia artikeln så står det att på "sydvästlandet" så var TT-nät vanligt förr. Men det är inget jag upplevt själv. Idag så byggs dock TN-nät nära civilisationen även i Norge och vissa nät byggs tom om till TN.) Jag har faktiskt inte kollat vad jag har i uttaget på kontoret i Oslo, får ta med mig en voltmeter nästa gång. :))
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
I sjukhusfallet är det bara begränsade delar (rum) i tex operation, IVA osv som har principen IT. Allmäna nätet är i de fallen äkta femledare TN-S med kontinuerlig övervakning av jordfel i huvudledningar från ställverken.

Generatordrift för reservkraft är däremot ofta här drivet som bakmatat via ordinate mellanspänning 12 kV och under den begränsade tiden ligger det lokalnätet i många fall som IT utan nollpunktutrustning.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
I uttaget är 220v, i nästan hela Europa, bara att elnätet är olika uppbyggt, svenska modellen till fördel för större effekter, samt mindre kabelarea då spänningen ökas, Sveriges nackdel är Nollan, därför JFB, då vi har 235V mellan diskbänk (Jord) och fasen, då Norge har strax över 100V, klart mindre farligt.
 
Husqvarna220Ac skrev:
I uttaget är 220v, i nästan hela Europa, bara att elnätet är olika uppbyggt, svenska modellen till fördel för större effekter, samt mindre kabelarea då spänningen ökas, Sveriges nackdel är Nollan, därför JFB, då vi har 235V mellan diskbänk (Jord) och fasen, då Norge har strax över 100V, klart mindre farligt.
Njae, inte egentligen. Det är just det som är finessen vid IT-jordning. Eftersom nollan är ansluten via en stor resistans i matande ändå så kan man mäta fram 133V mellan en fas och diskbänken i Norge, men den spänningen kan inte driva någon större ström. Om du kortsluter den med diskbänken (eller annan jord) så blir spänningen "noll".

Det är det som är själva finessen vid IT-jordning. Det första jordfelet inför en nollpotential i systemet och den andra ledaren (i en tvåfaskrets) får då spänningen 230V mot jord, men det händer inget annat. Det är först vid nästa fel där någon tar i den andra ledaren och diskbänken som vederbörande får sig en kyss. Och då en 230V sådan.

Detta till skillnad från exv. det amerikanska split phase-systemet. Där håller varje ledare i enfasgrupperna 120V mot jord, och i "tvåfaskopplingen" så får man då 240V mellan ledarna. (Det är inget äkta tvåfassystem, utan man har bara lindat stolptransformatorn med två ben med olika riktning och tagit ut en nolla mittemellan dessa. Så man får ut 240V med 180 graders fasvridning mellan faserna. Transformatorn matas fortfarande bara med en högspänd fas in.)
 
Är USA transformatorerna kopplade L1-L2 L2-L3 L3-L1 mot högspänningsnätet (På samma sätt som 400 V elradiatorer)?
 
Redigerat:
Husqvarna220Ac skrev:
I uttaget är 220v, i nästan hela Europa, bara att elnätet är olika uppbyggt, svenska modellen till fördel för större effekter, samt mindre kabelarea då spänningen ökas, Sveriges nackdel är Nollan, därför JFB, då vi har 235V mellan diskbänk (Jord) och fasen, då Norge har strax över 100V, klart mindre farligt.
Det finns få om ens några fördelar med ett sånt system använt i allmän eldistribution till normalkunder. Finns tom i tråden värsta elkopplingen där en hel del av det tas upp under några sidor:

"Dritsystem i Norge"
 
Tobbe_3 skrev:
Har USA transformatorerna kopplade L1-L2 L2-L3 L3-L1 mot högspänningsnätet (På samma sätt som 400 V elradiatorer)?
Vanligaste man ser där är nog att de är enpoligt kopplade mot "jord" och den är ofta gemensam med lågspänningssidan och dragen med som en lina i stolparna som inte sällan delar båda spänningsnivåerna utefter sträckan. Porslinsgenomföring i locket för HV och LV sen gemensamma genom bult i trafolådan. Finns ju ett flertal varianter där men denna är vanlig och vår normala koppling med trefastrafo ovanlig till konsumenter därav så många olika konstgrepp för att köra elmotorer utanför industrisektorn.

Vi är långt från VVB Norge nu men eltekniska märkligheter finns ju på båda ställena.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
USA kör nog inte med neutral i högspänningsnätet utan transformatorerna är kopplade mellan två faser, sedan är sekundären 230 volt med mittuttag som då ger normala 115 volt i uttagen.

Protte
 
Det är inte alls ovanligt att man ser såna enpoliga burkar på stolparna i många områden är mycket tydligt med bara en kraftigare genomföring för HV-sidan. Dessutom stumt jordat på uppsidans nollpunkt i många punkter och med följelina utefter linjen därav alla spektakulära klipp vid fel i samhällen på 7 kV sidan. Lite som ett SWER system fast med mer ordnad retur.

Vill du se konstigheter i koppling mot kundsidan är ju även ibland "hörnjordad" delta förekommande och så den knepiga trefasen "hotleg" delta.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.