Nanny Fine
Köpte en Mgo till dottern i våras, kört hela sommaren utan problem. Nu när snön kom i slutet på oktober servade vi bilen o ställde in den i garaget. Efter 4-5 veckor var snön borta o vi skulle ut o lufta den lite. Då startar den inte o instrumentpanelen blinkar konstigt. Nästa dag: Död.

Vi laddar batteriet o provar. Bilen startar o panelen funkar, men fläkten och hastighetsmätaren (digital) går inte... Byter stift. Hastighetsmätaren funkar men inte fläkten.. Vad hände? Varför laddar batteriet ut av att bilen står i 4-5 veckor? Och varför funkar inte grejorna när vi laddat batteriet?
 
Nanny Fine
Svante Svenson skrev:
Om du undrar vad som drar el när den är avstängd kan du nog gå igenom säkringarna med en sån här: [länk]
Att en del saker är paj låter ju som att ett verkstadsbesök krävs. Allt det där går säkert över nätverk i bilen, då känns det svårt att fixa själv.
Det tråkiga i kråksången är att vi servade den två dar innan vi ställde in den... Bytte de bara olja för 2000 spänn tro? Ska kolla elkretsprovare, tack för tipset...
 
Det kan vara så att batteriet är slut.
Jag har varit med om liknande på min mc. (Inte fläkten då. ;)
Trots att batteriet var hyfsat nytt och jag laddade det länge så uppförde sig blinkers konstigt och ljuset svajade lite.
Köpte ett nytt batteri och då gick det utmärkt och har gått i flera år sedan dess.
Förmodligen dödade jag batteriet på något vis. Urladdade för mycket och lät det stå kallt utan laddning förmodligen.
Kanske är det det som hänt?

Prova med startkablar från bilen. Funkar det som det ska då?
Ladda batteriet igen och testa. Ta med batteriet till en verkstad och låt de göra ett belastningstest. Då ser de direkt om det är kasst.

Lycka till!
 
Börja med att testa ett annat batteri, dåliga batteri kan göra så det blir en massa lustiga fel.
Kan vara tex 1 cell som är död i det och då har det bara 10V istället för 12.
Är en cell död så har det inte tillräckligt med ampere för att kunna starta och en massa andra följdfel.
Jag hade ett batteri som hade en död cell och då fungerade alla lampor och radion när jag provade den men det bara klickade när jag skulle starta eftersom det inte orkade dra runt startmotorn.
Är det en cell som är död så hjälper det inte att ladda det, det kanske fungerar direkt efteråt men sen kommer det inte att göra mycket mer.

I bilar så är det alltid något som använder ström även när tändningen är avstängd, tex klockor och styrenheterna till motorn.
Det är inte mycket dom använder men är batteriet dåligt så kan dom tömma det utan problem om den står en längre tid oanvänd.
 
Antagligen kasst batteri. Köp nytt på Biltema och köp samtidigt en intelligent underhållsladdare som är inpluggad konstant de perioder du inte använder bilen. Och lär dig serva själv, 2000 kr för en service låter ju inte klokt. Finns nog inte så mycket att serva utan man byter olja och rengör stiften om det är bensin.
 
Nanny Fine
Anders_Nilsson skrev:
Antagligen kasst batteri. Köp nytt på Biltema och köp samtidigt en intelligent underhållsladdare som är inpluggad konstant de perioder du inte använder bilen. Och lär dig serva själv, 2000 kr för en service låter ju inte klokt. Finns nog inte så mycket att serva utan man byter olja och rengör stiften om det är bensin.
Det är diesel, men jag håller med om att det är hutlösa priser på allt som har med moppebilar att göra.. Får nog kavla upp ärmarna själv nästa gång.. Tack.
 
Nanny Fine
Kollar detta, tack för svaret. :)
 
Har du fått ordning på problemet? Isåfall vad var det? Mvh mackan
 
Nanny Fine
Inte än.. Vi tog en paus o återupptog problemet för nån vecka sedan. Har testat batteriet, det verkar ok. Svärfar ska hjälpa mig att mäta strömmen och om den går fram som den ska. Just nu verkar det vara kylarfläkten som inte går, resten har varit okej... Får återkomma med uppdatering.. :)
 
Jobbar med utveckling av fordonselektronik, tycker det låter som ett jordfel. Sett detta innan och då funkar inget. Troligen i styrelektroniken. Fläkten får ingen signal pga den inte går som den ska.
Gissar att det är plastkaross, då är det i jordkablara du ska kolla.du har inte en eftermarknadsradio? Om så börja då där...
 
Redigerat:
Nanny Fine
Tack för input. Jag antar att det är plastkaross. Har det med strömledningsförmpga att göra, eller varför är det relevant i mitt fall? (Nyfiken bara :)) Just nu är det endast kylarfläkten som inte funkar, allt annat går. Btw, Vad är en eftermarknadsradio? :)
 
Därför att du då har en ledare för jord. Karossen kan inte leda någon ström.
 
S
Nanny Fine skrev:
Tack för input. Jag antar att det är plastkaross. Har det med strömledningsförmpga att göra, eller varför är det relevant i mitt fall? (Nyfiken bara :)) Just nu är det endast kylarfläkten som inte funkar, allt annat går. Btw, Vad är en eftermarknadsradio? :)
alla säkringar har du väl kollat?
 
Nanny Fine
Skulle tro det, men dubbelkollar med svärfar för säkerhets skull :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.