HQ är ljudlösa! Hörs knappt om du står bredvid den, sen kan man klippa på em/kväll, när barnen gått in, på natten blir den så geggig med fukt..

Vi har kört vår på natten ibland, fast fönstret är öppet hörs den ej..
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
En Robomovw låter kanske lite mer än HQ,men man slipper avbrutna knivblad,antar att dom kan ställa till olyckor innan dom blir överväxta Robomows kniv varar i flera år om man inte kör i sten o dylikt det räcker med lite filning o bryning
Det är ju även så att en Robomow RC 312 har i stort dubbla kapaciteten mot HQ 220 med flera,så den stör bara hälften så lång tid
 
All respekt åt Robomow som verkar vara bra beprövade maskiner med nöjda ägare men inte kör man väl en sån på natten?

RC312 har en garanterad ljudnivå på 69db vilket ger ett nästan 4 gånger så högt ljudtryck jämfört med angivna 58db för en HQ420.
 
Vad menar du med dubbla kapaciteten Motför HQ 220? (1800kvm) Du menar väl tvärtom? Rc312 klipper endast 1200kvm, knivarna på HQ är inget problem, släpp detta, är bara smutskastning, billigare att byta ut, samt alltid vassa.
 
Redigerat:
Husqvarna220Ac skrev:
Vad menar du med dubbla kapaciteten Motför HQ 220? (1800kvm) Du menar väl tvärtom? Rc312 klipper endast 1200kvm, knivarna på HQ är inget problem, släpp detta, är bara smutskastning, billigare att byta ut, samt alltid vassa.
Det finns ganska många som har problem med brustna knivar HQ 1800 på HQ 220 tyder jag som säljarreklam
Robomow Har en klippbredd på 28 cm ock driver fortare än HQ som har 22 eller jag har fel där
Förstår inte knivarna kan alltid är vassa om man använder maskinen (y)
 
legion skrev:
All respekt åt Robomow som verkar vara bra beprövade maskiner med nöjda ägare men inte kör man väl en sån på natten?

RC312 har en garanterad ljudnivå på 69db vilket ger ett nästan 4 gånger så högt ljudtryck jämfört med angivna 58db för en HQ420.
Har jag rätt föe mig så går det att minska varvet,det är sant att den vevar på ordentligt vid kantklippning,och det låter ju en del desibellmätningar kan man inte rätta sig efter helt man bör uppleva buller i verkligheten
 
Jo men oavsett klippbredd så klipper HQ betydligt mer, rakbladen är vassa och billiga att byta ut, ljudmätningen torde vara likadant utförd på bägge maskinerna, sen är Robomov ful👍.

Nån som har fått HQ kniv intrampad i foten?
 
Har en Worx "1500 m2 modellen" och är fortfarande nöjd efter 2 sommrar. Kostade 10tusen och klipper min gräsmatta på 1000m2 på 4 timmar om dagen. Aldrig stulit och bara fastnat några ggr pga leksaker och hål i gräsmattan. Rekommenderas!
 
Hur funkar det med en robotgräsklippare om man har mycket tallar som släpper kottar?
 
Husqvarna220Ac skrev:
Vad menar du med dubbla kapaciteten Motför HQ 220? (1800kvm) Du menar väl tvärtom? Rc312 klipper endast 1200kvm, knivarna på HQ är inget problem, släpp detta, är bara smutskastning, billigare att byta ut, samt alltid vassa.
Aja. Där kan jag inte riktig hålla med dig. Alltid vassa? Nja. Det är ju det som är nackdelen med rakbladen, att dom tappar skärpan relativt fort. Klipper bra som tusan när dom är nya dock men tenderar sedan att mer slita av gräset med bruna och kluvna toppar som följd. Finns ju en anledning till att somliga ÅF skickar med över 100 extraknivar vid köp av maskin.........

Och smutskastning? Kan jag väl inte heller hålla med om. Jag anser väl mig ha hyffsad erfarenhet av det här med klippare och hanterar klippare både med rakblad och fasta knivar. Att knivar lossnar/bryts är ett känt faktum, men jag skulle väl inte heller kalla det ett stort problem. Hade det setts som en samhällsfara hade man ju inte fått sälja produkter med den typen av kniv.Men att det händer, det gör det absolut. Inte lika frekvent med de nyare knivarna dock. De som har problem med knivarna har oftast en felinstallerad maskin och det kan man ju inte skylla på varken maskin eller knivsystem.

Man kan väl säga så här. Det är två olika lösningar på samma sak.Att klippa gräs. Bägge är godkända och fungerar men ställer också krav på att underhållet sköts och att maskinen är installerad på ett korrekt sätt. Sedan vilket system du föredrar är upp till var och en.
 
  • Gilla
Elkludde
  • Laddar…
Läst flera annonser av handlare som ej säljer HQ som säger att rakbladen ständigt och jämt går av.

Bättre med rakbladen, lättare att byta, och blir bytta när de är slöa, en kniv blir sällan/aldrig slipad, ser bara bensinklipparen, har då aldrig nånsin slipad en sådan.

Jag kör en sommar med rakbladen, men på hösten hörs det att det låter slött..

Hursom, alla nöjda och slipper dra runt på fossilaset! Lat miljövän..!
 
T
Jag köper ny kniv till varje säsong. Inte jättebilliga men ca 350kr st om man köper två. Mest för jag är rädd för ev obalans då den snurrar som en hårddisk så man inte sliter ut lager o annat. Det är o andra sidan det ända den kostar per år.
 
Inte så köttigt, kan ju även slipa, så man alltid har en vass på hyllan..
 
Vadå aldrig slipar knivarna? Har alltid slipar knivarna på alla klippare oavsett drivsystem.

Jag kör Stigaklippare just pga. alla kottar och äpplen, och det fungerar bra. bilder på min kniv finns till vänster.

Förra året skalade roboten ett helt äpple, så den är bra till mer än bara klippa gräset!
 
Vet då ingen som slipar knivar på bensinklippare, verkar gå bra ändå..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.