Fick ett ryck och bestämde mig för att koppla in gamla baslådan och ett slutsteg. Har dragit kabel nu men inte kopplat in. Två frågor:

1. Är det så enkelt som att jag kan koppla in min strömkabel på den där lediga strömplinten? På de andra sitter det nåt grönt (säkring?) men jag säkrar ju av min strömkabel ca 30 cm från batteriet.
Bilbatteri med lediga strömplintar och säkringar, bilens motorrum och kablar markerade med pilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2. Jordpunkt, jag hittar inget bra ställe att jorda på i bagaget. Finns liksom inga skruvar eller bultar att lossa och använda. Vad göra? Skrapa bort lacken på lastöglan (pil uppe i bild) och löda på jordkabeln? Borra och skruva genom plåten vid nedre pilen? Annat?
Bilens bagageutrymme med en öppen strömplint och markerade möjliga jordpunkter med pilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett annat alternativ till jord - såhär ser det ut under den där insatsen med däcklagning. Hålet ser ut att vara gängat, försöka dra i en bult där och jorda?
Röd metallisk yta med ett gängat hål markerat med en blå pil, möjlig jordningspunkt vid däcklagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O
Du får mäta!
 
Odjuret skrev:
Du får mäta!
Du menar spänningsmätare mot strömkabeln och valfri punkt?
 
Och novis som man är, är det blandat plus och minus på den där plinten med kablar eller är det bara pluskablar, trots att vissa är svarta?
 
hsd
Givetvis drar Du fram både plus och minus till batteriet för bästa resultat
 
hsd skrev:
Givetvis drar Du fram både plus och minus till batteriet för bästa resultat
Så gör väl ingen stereobyggare, batteriet är ju bara för starten under drift är det ju generatorn som jobbar
 
Lite överraskande svar för min del. Har alltid bara hört om att jorda i karossen, inklusive från de bilstereohandlare jag pratat med. Men då kanske jag blir tvungen att dra en lång kabel till? Känns inte alls lockande...
 
BiFuel skrev:
Och novis som man är, är det blandat plus och minus på den där plinten med kablar eller är det bara pluskablar, trots att vissa är svarta?
Det är bara plus där så du kan använda den lediga anslutningen för matning och se till att du har avsäkring strax efter på din kabel. Minus kan du säkert ta via gängan på bilden i #2 se till att få undan lack lite runt hålet och sätt gärna taggbrickor där också. Det vore som hsd skrev bra med regelrätt återledare men så görs det inte i bilvälden normalt så ta du vägen genom plåten här också.
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
GK100 skrev:
Det är bara plus där så du kan använda den lediga anslutningen för matning och se till att du har avsäkring strax efter på din kabel. Minus kan du säkert ta via gängan på bilden i #2 se till att få undan lack lite runt hålet och sätt gärna taggbrickor där också. Det vore som hsd skrev bra med regelrätt återledare men så görs det inte i bilvälden normalt så ta du vägen genom plåten här också.
Tack!
Om jag tar en multimeter och mäter mellan pluskabel och den jordkabel jag dragit fast i gängen och jag får samma spänning som mellan plus- och minuspolen på batteriet så är allt OK?
 
Ja det är bra så.och mäter du över förstärkaren med den i normaldrift och får i stort samma då är det ännu bättre.
 
Återstår bara att lista ut vad det är för storlek på bulten som ska passa i hålet i reservhjulsbaljan :)
Och att försöka koppla in hög-lågnivåadaptern på högtalarutgångarna från stereon med "strömtjuvar".
 
Vågar man rycka bort plastpaneler på sidorna bakom passagerarplatserna om det står "Airbag" på dem? :-o

Får inte loss plasten i bagageutrymme annars.
 
Pumba skrev:
Så gör väl ingen stereobyggare, batteriet är ju bara för starten under drift är det ju generatorn som jobbar
Batteriet jobbar även under drift, tänk tomgångskörning med stort strömuttag typ värmesits bakruta torkare osv.
Jag drog en minuskabel mellan en bilstereo o batteriet en gång, jag fick snällt göra om o jorda nära istället, det blev ett sånt generatortjut att jag håll på att bli galen. Men testa gärna, det är ju lätt att koppla om, du kan använda båda ledare som plus istället. Det tror jag gör större nytta.
 
Försöker nog undvika att dra från batteriet. Verkar dock hopplöst att hitta jordpunkt nära. Inga bultar eller liknande som jag kan använda, bara bältesfästen och det känns inte bra att mixtra med dessa plus att de sitter med nån slags 12-kantig bits som jag inte har.
Suck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.