Tyvärr så är inte Preem eller Shell Mastercard bra vid köp utomlands då de har valutaväxlingsavgift. Dock är de annars väldigt bra kort. Och i kombination med Santander så är det en oslagbar kombination med köp I Sverige med detta och sedan utomlands med Santanders kort.
 
MathiasS skrev:
Välkommen till 2000-talet.

Ska man inte ut på äventyr i urskogen så betalar man förstås med kort.....kontanter ser jag bara som en risk när jag är på resande fot. Ä andra sidan reser jag bara till industrialiserade och befolkade delar av världen så jag är ju lite trångsynt.
Ha! Det trodde jag också, när vi för ett par år sedan reste till Irland. Inte ett enda B&B tog kort, så det blev att besöka ATM ett flertal gånger.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ja, två kort får man nog räkna med att ha. Kan he några tusenlappar om året utan insats.
 
MathiasS skrev:
American express osv går fetbort, det är det enda kort jag sett att butiker specifikt upplyser om att man INTE accepterar. Big fail.
Det är väldigt bra att ha ett Amex som komplement. Om man bortser från vissa förmåner som loungeaccess o s v så är det ett hjälpmedel för att pruta. Butiker som säljer kapitalvaror får enligt min erfarenhet betala "några procent" till Amex på alla köp, så om man börjar med att vifta med Amex så kan man ofta få ner priset motsvarande om man väljer att betala med t ex ett bankkort istället.;)

När jag reser brukar jag alltid ha minst tre kort med mig - två kreditkort (Amex och MC) samt ett bankort (Visa) - då klarar man i stort sett alla situationer och slipper även bli stående om någon ATM "snor" ditt kort eller om du tvingas spärra kortet med kort varsel på grund av misstänkt bedrägeri eller liknande.

Det märkligaste som hänt mig var när jag för många år sen (15 kanske) skulle ta ut pengar ur en bankomat på vägen till flygplatsen i taxi. Taxichaffissen stannade till vid en lämplig bankomat (det var ganska tidigt på morgonen) och jag stoppade in kortet och till min förvåning "ramlade det bara in" i bankomaten. och den var helt död. Jag hade inte tid att försöka lösa problemet där och då, men det visade sig sen att det utfördes service på den gamla bankomaten och servicekillen hade vikt bort innanmätet på något sätt så att mekanismen som drar in kortet genom spåret inte tog emot det och samtidigt glömt att stänga hela bankomaten. Han hade blivit rätt förvånad när det ramlade in ett kort mitt framför fötterna på honom :D
 
  • Gilla
nino och 4 till
  • Laddar…
Definitionen "bäst" är ju lite svår... Billigt eller bra funktioner?
"Billigt"; då skulle jag gå på typ ICA, OKQ8 eller nåt åt det hållet. Re:memeber har ju haft rätt bra villkor också.

"Funktion"; ja, då är ju något av Platinum korten att föredra. Jag har Danske Bank Platinum och har tjänat in den extra avgiften för något år framåt redan p.g.a. de generösa ersättningarna vid försenat bagage och försenat flyg. Priority Pass är ju också kanon de gånger man inte lyckas prångla till sig Plus/Business Class.
Ett café/lunchbesök på en flygplats slutar ju lätt på ett par, trehundra kronor och då får man motsvarande gratis i loungen så det räknar man hem rätt fort. Sen får man ju bonus på att man handlar på kredit också...

VISA är ju förstås bättre om man åker till mer avlägsna/ovanliga länder, ex. Afrika, vissa länder i Asien också kanske men alla vanliga "turistländer" fungerar MC lika bra nuförtiden.
 
O
MathiasS skrev:
Välkommen till 2000-talet.

Ska man inte ut på äventyr i urskogen så betalar man förstås med kort.....kontanter ser jag bara som en risk när jag är på resande fot. Ä andra sidan reser jag bara till industrialiserade och befolkade delar av världen så jag är ju lite trångsynt.
Kanske ska säga välkommen till 2000 talet till de länder utanför Svedala istället :p Jag läste någon stans att vi var det landet som var bäst på att använda kort!
 
O
Tror man får välja... ingen avgift, stor chans att det blir högre avgifter på de tjänster som efterfrågas. Avgift, större chans att avgifterna blir mindre. Så vilket är viktigast? Sedan är det bara å jämföra kostnader på "gratis" korten och därefter gör en jämförelse på avgifter på de "dyra" korten Så får man börja fundera och prioritera. Hur ofta reser man utomlands?
 
Odjuret skrev:
Kanske ska säga välkommen till 2000 talet till de länder utanför Svedala istället :p Jag läste någon stans att vi var det landet som var bäst på att använda kort!
Ja, man säger väl att det pekar åt att det bir Danmark eller Sverige som blir det första helt kontantlösa landet.
 
Som parentes kan ju nämnas att vid betalningar i Danmark (som tydligen är svenskens vanligaste hotellresmål) är det inte fel att betala med kontokort (oavsett visa/mc). Betalar man med kredit läggs det på en avgift "gebyr" på kvittot. Numera är den inte jättestor, ca 0,5-1 %, men kunde förr uppgå till flera procent.
 
Hemmakatten
Tack för alla kommentarer. Ni har förstås rätt i att man inte ska stirra sig blind på avgifterna. Vi föredrar ett "bättre" kort med lounge access och bättre förmåner.

Vi har båda Master Card som bankkkort hos banken. Sedan har jag Bank Norwegian och Diners kopplat till SAS som resekort. Diners har jag haft i 20 år minst (och har aldrig hamnat i nåt kredittak) och tidigare köpte jag en ny bil på kortet som blev galet mycket resepoäng och jag reste jättemycket i ett tidigare jobb och hade guldkort på SAS så det blev många gratisresor. Idag använder jag knappast Diners alls, förutom när jag bokar SASresor. Kortet kostar 595:- per år, en del loungebesök gör vi men de kostar 125:- + medföljande EUR 24 så jag undrar om det finns bättre kort eller om jag ska behålla det.

Ska kolla lite på olika Platinum-kort.
 
Redigerat:
Hemmakatten skrev:
Idag använder jag knappast Diners alls, förutom när jag bokar SASresor. Kortet kostar 595:- per år, en del loungebesök gör vi men de kostar 125:- + medföljande EUR 24
Om jag gissar att medföljande ofta är maken kan ett extrakort/familjekort till honom vara ett alternativ. Avgiften är 245 kronor vilket snabbt är insparat på några loungebesök. Numera kan man inte skaffa SAS-kopplade Dinerskort och jag vet inte vad som gäller för familjekort.
 
jag vart lite grinig när gammelbanken shb ville ha 340:- i årsavgift... dealen när jag skaffade det för 5-6 år sen var 0:- annars ville jag såklart inte ha det då de tjänar på det jag handlar..

så nu blire till att byta, troligen ok q8
 
Hemmakatten
Tack för alla råd och tips. :) Det blev ett Eurocard Platinum.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Finns det några kort som har Lounge Acess inkluderat och som inte har en jättehög årsavgift. Swedbank hade nåt kort som heter Platinum med Lounge Key, men det kostar 1400 kr/år vilket känns rätt saftigt om man inte reser jättemycket. Andra alternativ med lägre årskostnad?
 
Hemmakatten
jag hittar inge billigare privatkort, Möjligtvis HB Platinum som har en ränta på bara 4.17% eller nåt för utnyttjda kredit. Detta kort kostar dock 1500 per år. Kan vara riktigt bara om man förväntar sig att det kommer en stor kostnad som man vill delbetala på några månader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.