Hemmakatten
Maken behöver ett nytt kreditkort. Men vilket? Helst förstås utan årsavgifter, kontantuttagsavgifter eller valutaavgifter.

Vi reser en del och när vi reser använder vi bara kreditkort, vill inte riskera något med våra bankkort. Enkelt att betala och faktura får man när man kommer hem. Vi betalar alltid kreditkortsfakturan och utnyttjar aldrig nån delbetalning.

Själv har jag ett par kreditkort där vi samlar resepoäng, så nåt sånt behövs inte. Viktigast är att vi har kreditkort på olika banker utifall det plötsligt skulle bli nåt fel med kredtibolagets server eller dylikt när vi är ute och reser.
 
Eurocard Gold (det vanliga): Ingen fast limit. Extremt strulfritt. Kopplat till Mastercard. Ingen form av kickback eller liknande. Bra kundtjänst. Mycket välfungerande men "tråkigt".

Eurocard Platinum: Som ovan men dyrare. Inkluderar även Priority Pass för loungeaccess.

American Express: Finns i olika varianter med eller utan koppling till SAS Eurobonus och med olika intjäning. Ej lika accepterat överallt som MC/Visa. I varje fall de SAS-kopplade korten har numera en fast kreditgräns.

Dinersclub: Från årsskiftet halverad intjäning till SAS Eurobonus och tror att det ej längre går att skaffa med EB-koppling. Ännu sämre acceptans än AmEx. Ett loungebesök per 10 tkr spend föregående år. Ingen fast kreditgräns. Numera ett tveksamt val enligt min uppfattning.

De flesta (alla?) banker har olika egna varianter oftast kopplade till MC eller Visa.

Sedan har både livsmedelskedjor och bensinmackar i många fall internationella kreditkort, ofta med någon form av kickback. Dålig koll på dessa dock.
 
I vissa Afrika länder så är Visa klart fördelaktigt motför Mastercard. Då vissa banker inte tar emot MC.
 
O
Med andra ord det viktiga är att ha kort från både visa Mastercard med sig på resan
Jag har fått för mig att kortbetalning inte är lika stort utomlands som i gamla Svedala Cash is King... :)
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Ska man till Japan är Visa att föredra, väldigt få ställen vi hittade som tog MC när vi var där på studieresa med klassen. Vilket ställde till det för alla med ICAs MC, som de skaffat pga de låga växlingsavgifterna vill jag minnas. :)

På jobbet har vi Eurocard Gold, vilket har fungerat bra för mig, men nu har jag tyvärr inte rest så mycket ännu, men mina kollegor reser en hel del.
Det är smidigt att det är 45/60 dagars faktura, tror jag har 60 dagar, reseräkningarna tar tid hos oss.
Vi hade tidigare Diners också, men jag avskaffade det när det gjordes om till ett privat kort hos oss.
 
För att svara på din fråga och ta de kriterier som du hade så finns det ett kort som jag ser passar perfekt och det är mitt kort hos santander. Jag har det själv och det är ingen valutaavgift vid betalningar, inga avgifter. Men hur det är med uttag vet jag inte då jag aldrig gör några sådana.
 
Jag har MC Platinum via SHB. Svårt förtjust i det Priority Pass som medföljer, går även att betala in sällskap i loungerna. Kostar en slant men blir i princip gratis då bonus på inköp utgår i form av fondandelar. Avgiften är f.ö förhandlingsbar. Uppjackat försäkringsskydd och en conciergetjänst ingår. Den senare har jag bara testat en gång och den var väl så där.
 
Odjuret skrev:
Med andra ord det viktiga är att ha kort från både visa Mastercard med sig på resan
Jag har fått för mig att kortbetalning inte är lika stort utomlands som i gamla Svedala Cash is King... :)
Välkommen till 2000-talet.

Ska man inte ut på äventyr i urskogen så betalar man förstås med kort.....kontanter ser jag bara som en risk när jag är på resande fot. Ä andra sidan reser jag bara till industrialiserade och befolkade delar av världen så jag är ju lite trångsynt.
 
BirgitS
MathiasS skrev:
Välkommen till 2000-talet.

Ska man inte ut på äventyr i urskogen så betalar man förstås med kort.....kontanter ser jag bara som en risk när jag är på resande fot. Ä andra sidan reser jag bara till industrialiserade och befolkade delar av världen så jag är ju lite trångsynt.
För två år sen var jag till Barcelona och skulle man fika eller äta på en liten kvarterskrog tog de inte kort utan bara kontanter.
 
Jag använder coops kreditkort, om man handlar mycket på coop så känns det vettigt, bra bra kickback och låga/inga avgifter. Sen har jag hört bra om preem.
 
Jag har alltid använt Eurocard och när dom bett om årsavgift på +700kr så har jag tackat nej till att betala den och den har då tagits bort. Det har funkat tills för 4-5 år sedan och eftersom det är uteslutet att betala 700kr för att slippa en köpgräns (vilket jag tycker är värdfullt) så tog jag då min banks mastercard istället (SEB). Fungerar förstås på samma ställen osv men har en störande köpgräns som i en krissituation skulle kunna komplicera tillvaron (men, det går att lösa på telefon så inget gigantiskt problem).

Vill man maxa bonus etc så finns det garanterat bättre alternativ, tex okq8s mastercard brukar få goda betyg i det avseendet.

Även Icas mastercard skulle ha varit förmånligt för mig, men jag vägrar av princip att använda ett grisrosa kort annat än i just ICA-butiken....

MC känns i övrigt som ett givet val, det fungerar överallt, med ett visa som backup ska det mycket till innan man står utan medel att betala. American express osv går fetbort, det är det enda kort jag sett att butiker specifikt upplyser om att man INTE accepterar. Big fail.
 
BirgitS skrev:
För två år sen var jag till Barcelona och skulle man fika eller äta på en liten kvarterskrog tog de inte kort utan bara kontanter.
Grattis, du hittade den enda krogen i spanien som inte tar kort.....:)
 
BirgitS skrev:
För två år sen var jag till Barcelona och skulle man fika eller äta på en liten kvarterskrog tog de inte kort utan bara kontanter.
Även i Berlin är det fortfarande vanligt att krogar och små affärer inte tar kort. Å andra sidan finns det gott om uttagsautomater.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Kolla shells och preems mastercard. Inga avgifter. 1% kickback i reda pengar på alla köp överallt (utom hos andra mackar). Helt klockrent. Det är ikano som står för det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.