Det som jag köpte på Arnebo såg hade legat i ca 5 år. Sedan la jag upp det i garagetaket. Det som är kvar har legat i 2 år till. När jag ska göra något tar jag in det i min uppvärmda verkstad och så får det ligga i 2 veckor innan jag börjar använda det. Numer brukar jag rikta, klyva och hyvla lite i taget. Brukar inte ha något problem, men jag gör ju inga seriösa grejer så skiter det sig är det inte så noga.
 
När det gäller Arnebo - går det att åka dit och kika eller är gäller det att man vet vad man skall ha? Antar att det inte är lika fin "butikskänsla" som Teed här på forumet har på sin "shop"...?
 
Skulle nog ringa först, men du får säkert kika utan att köpa något.
 
perhed
Det har varit min approach hittills men tycker det tar för långt tid och kräver lite för mycket planering, lusten hinner rinna rinna ur en.

Antar att det är egen tork som gäller, vill slippa köpa torkade hyllplan av dålig kvalitet (se nedan) eller vänta i 5 år innan man kan sätta igång.

Trähylla under konstruktion i verkstad med verktyg och fönster i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ericbjörk och 1 till
  • Laddar…
Jag sågar och torkar själv till 6-8%

Trähögar med sågade plankor staplade för torkning till en fuktighetsgrad på 6-8%.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Person som sågar en planka med naturlig kant på en sågbock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sågade träplankor med synligt ådring vid en mobilsågverksstation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
brumbjorn och 11 till
  • Laddar…
teed skrev:
Jag sågar och torkar själv till 6-8%

[bild]

[bild]

[bild]
Livet är så orättvist!!! :D

//Ronnie
 
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Pysslarn skrev:
Livet är så orättvist!!! :D

//Ronnie
Jag finns precis norr om Göteborg så, Halland är inte speciellt långt bort från min lilla "gårdsbutik".
Efter som jag såga för att göra youtube filmer så blir det mer sågat en vad jag hinner använda.
Säljer bara för att det är roligt så helt på en hobby nivå och ibland är det tomt och inga öppettider utan öppet efter överenskommelse. Men brukar kunna ha Al,Alm,Ask,Asp, Björk, En, Ek, Lönn, Rönn och lite annat smått och gått.

Staplar av träplankor av olika träslag förvarade på trähyllor inne i ett ljust trärum som ser ut som en gårdsbutik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inredning av träbutik med olika träslag staplade på hyllor och liggandes mot väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sågade träplankor av olika träslag staplade i en rustik träinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Teofil_R och 11 till
  • Laddar…
Kan rekommendera ett besök hos Teed! Ta dock med släp.. (Ångrar att jag inte hade med ett..nu vågade jag bara köpa några enstaka brädor)
 
  • Gilla
teed
  • Laddar…
teed skrev:
Jag finns precis norr om Göteborg så, Halland är inte speciellt långt bort från min lilla "gårdsbutik".
Efter som jag såga för att göra youtube filmer så blir det mer sågat en vad jag hinner använda.
Säljer bara för att det är roligt så helt på en hobby nivå och ibland är det tomt och inga öppettider utan öppet efter överenskommelse. Men brukar kunna ha Al,Alm,Ask,Asp, Björk, En, Ek, Lönn, Rönn och lite annat smått och gått.
Det där ser väldigt trevligt ut. Hur hittar man till dig? Och hur tar man kontakt? Är det här, via pm, som är kanalen?
 
snuttekudden skrev:
Det där ser väldigt trevligt ut. Hur hittar man till dig? Och hur tar man kontakt? Är det här, via pm, som är kanalen?
PM mig är lättast så efter som det bara är hobby.
 
Efter den här tråden kommer du kunna livnära dig på det.
 
Kan rekommendera Småsågarna finns på facebook och på webben. Där kan man hitta vilka små sågeri som finns i din närhet samt vilka som har torkmöjlighet.
 
  • Gilla
teed och 1 till
  • Laddar…
Bart skrev:
Efter den här tråden kommer du kunna livnära dig på det.
Tror inte man blir rik på att sälja virke till hobby snickare, får vara glad om man får egen kostnaden bensin och el till såg/tork plus lite för tiden :) Men roligt att hålla på med och man är lika nyfiken varje gång man klyver en stock.

Väldigt spännade och se hur det blir efter att det gått genom torken.
Stacked rough-cut lumber in a kiln ready for drying, showcasing various wood species and natural patterns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kvällens laddning
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Lite av det som ligger i torken nu :) Är väldigt nyfiken på hur dessa blir.
Jag får nog bygga nytt matbord sedan.

Utsågade träplankor av olika former torkar i en verkstad, potentiellt för ett matbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träplankor i torkprocess i ett verkstadsutrymme, förberedda för att bygga ett matbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Obehandlade träskivor i torkningsprocess staplade med distanser, potentiellt för ett framtida matbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dankzell och 6 till
  • Laddar…
S
pär h skrev:
Kan rekommendera Småsågarna finns på facebook och på webben. Där kan man hitta vilka små sågeri som finns i din närhet samt vilka som har torkmöjlighet.
Tack pär h, blir att åka och hämta lite planhyvlat virke kommande helg
 
  • Gilla
pär h
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.