BirgitS
JLyck skrev:
BirgitS - Vad menar du med vanliga ledspottar? :)
Vanliga ledspottar är till för att ge städ- och allmänbelysning i ett rum eller sitta en 0,5 meter över en arbetsbänk, och då får man inte särskilt kraftigt ljus på 1,5 meters avstånd. Det är väl därför som det är vanligt med nedhängande taklampor över köksöar t.ex.
 
Mitt tips är att lyft upp diskmaskinen, hellre diskmaskin högre upp än ugnen. I mitt förra boende hade jag diskmaskinen upplyft en bit, så skönt att slippa stå dubbelböjd varje dag för att plocka i och ur. Nu bor jag utan det, med diskmaskinen ner vid golvet, värdelöst ur ergonomiska synvinkel.

Jag vill helst ha ugn vid fläkt, för att bli av med eventuellt osande från ugnen snabbt ut via fläkten.
 
  • Gilla
freter
  • Laddar…
BirgitS skrev:
Vanliga ledspottar är till för att ge städ- och allmänbelysning i ett rum eller sitta en 0,5 meter över en arbetsbänk, och då får man inte särskilt kraftigt ljus på 1,5 meters avstånd. Det är väl därför som det är vanligt med nedhängande taklampor över köksöar t.ex.
Ah, du menar så. Då kanske man får kolla på någon annan lösning över bänkskivan.
 
frippes skrev:
Mitt tips är att lyft upp diskmaskinen, hellre diskmaskin högre upp än ugnen. I mitt förra boende hade jag diskmaskinen upplyft en bit, så skönt att slippa stå dubbelböjd varje dag för att plocka i och ur. Nu bor jag utan det, med diskmaskinen ner vid golvet, värdelöst ur ergonomiska synvinkel.

Jag vill helst ha ugn vid fläkt, för att bli av med eventuellt osande från ugnen snabbt ut via fläkten.
Att lyfta upp diskmaskinen är något vi diskuterat, men kommit fram till att vi inte kommer på någon smidig lösning tyvärr.
 
JLyck skrev:
Syns dåligt på bilderna, men vi kommer ha ett skafferi i hörnet bredvid dörren i högra hörnet. Vi är dock osäkra på om vi vill ha ett bänkskåp med överskåp eller ett helt skafferi.
Högskåp tycker jag är klart trevligast ur arbetssynpunkt, men tar volym från rummet. Jag tror att ditt kök kommer se trevligast ut med bänkskåp/överskåp.
 
Hemmakatten
BirgitS skrev:
Vanliga ledspottar är till för att ge städ- och allmänbelysning i ett rum eller sitta en 0,5 meter över en arbetsbänk, och då får man inte särskilt kraftigt ljus på 1,5 meters avstånd. Det är väl därför som det är vanligt med nedhängande taklampor över köksöar t.ex.
Håller med om resonemanget. Men det finns andra lösningar. vi har 3 stycken spottar i en armatur (låda) infälld i taket. De är halogen (fanns inte så mkt led när vi byggde för 10 år sedan), totalt 225W per box men dimbara. Högsta dimstyrkan används nästan aldrig, det är definitivt städljus. vi har en armatur mellan köksö och köksbänk, en över köksön och en över matbordet, takhöjd ca 265cm. Vi är supernöjda, på kvällen dimrar man ner så att det blir en mysbelysning och har levande ljus på matbordet.
 
En sådan här i taket
Taklampa med tre riktbara GU10 spotlights från Clas Ohlson.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


eller en sådan här
Tre riktbara GU10 spotlights på en vit skena fäst i taket.

Ger utmärkt belysning på bänkarna.
GU10 spotlightsen kan riktas dit man vill ha ljuset.

Exemplen på bilderna är från Clas O.
 
  • Gilla
JLyck
  • Laddar…
Ang häll i hörn så rekommenderar inte Ikea bredare häll just pga skarvarna, och vill du ändå ha en bredare så får du såga hålet för hällen själv.
Tänk på placeringen av ugnen-viktigt att kunna ställa ifrån sig varma formar etc.
Som fd köksritare rekommenderar jag inte häll i hörn i små kök som ert verkar vara. Den stjäl alldeles för mycket yta. Tänk på att barnen växer och snart är ni fyra som ska laga mat tillsammans.
 
  • Gilla
JLyck
  • Laddar…
Charlie2 skrev:
Ang häll i hörn så rekommenderar inte Ikea bredare häll just pga skarvarna, och vill du ändå ha en bredare så får du såga hålet för hällen själv.
Tänk på placeringen av ugnen-viktigt att kunna ställa ifrån sig varma formar etc.
Som fd köksritare rekommenderar jag inte häll i hörn i små kök som ert verkar vara. Den stjäl alldeles för mycket yta. Tänk på att barnen växer och snart är ni fyra som ska laga mat tillsammans.
Vi satt och pratade om detta idag, och kommit fram till att det kommer bli lite väl trångt med hällen i hörnet. Ja, tyvärr har vi ett ganska litet kök med ingen hel vägg. Antigen är där en dörr eller fönster som bryter av väggen.

Ifall vi bytar plats på frys och ugn kommer det vara ca 80-85cm från ugn till bänkskivan. Det känns snålt, men kanske att föredra just för att kunna ställa ifrån en varm plåt?
 
KnockOnWood skrev:
En sådan här i taket
[bild]

eller en sådan här
[bild]

Ger utmärkt belysning på bänkarna.
GU10 spotlightsen kan riktas dit man vill ha ljuset.

Exemplen på bilderna är från Clas O.
Tack för tipsen! :)
 
3D-modell av ett kök med överskåp runtom, integrerad fläkt och hörnskafferi med vitrindörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-rendering av ett kök med vita överskåp runtom, inbyggd spisfläkt, svart bänkskiva och vitrindörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är vad vi kommit fram till nu. Väldigt likt köket idag, förutom överskåp hela vägen runt. Idag har vi en inbyggd(?) fläkt i ett överskåp. Fläkten på bilden är lik den vi kommer köpa. Denna lösning känns, efter en del övervägande idag, som mest hållbar i längden. Anledning till vår "lösning" på skafferi i hörnet är att det inte ska kännas trångt och sitta vid bordet med ett högskåp i ryggen. Och med vitrindörrar kan frugan ha sitt krimskrams synligt.
 
Högskåpet i hörnet kan även ha 37 djup nedtill så finns det mer plats för stol framför. Det finns även högskåp 37 djupa. Fyll på väggen med väggskåp så har ni bra med förvaring dessutom.
 
Charlie2 skrev:
Högskåpet i hörnet kan även ha 37 djup nedtill så finns det mer plats för stol framför. Det finns även högskåp 37 djupa. Fyll på väggen med väggskåp så har ni bra med förvaring dessutom.
Ska kolla på dom högskåpen! Tack för bra svar!
 
Försök ändra så att det vänstra väggskåpet ovanför arbetsytan har luckor som är högst 40 cm breda, då behöver ni inte backa så långt när de ska öppnas. Titta och känn också noga på integrerad kyl och frys: de är mycket mindre både på bredden och djupet än vanliga. Dessutom är luckorna tunga och tröga att öppna, särskilt om ni väljer knoppar i stället för handtag. Integrerad kyl o frys är inte min favorit även om det är snyggt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hemmakatten
Vi har helintegrerade kylar och frysar. Två 90 cm höga kylar ovanpå två 90 cm höga frysar. Inget som helst problem med att öppna (vi har knoppar) men utrymmet inuti är klart mindre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.