Det var vad byggaren sa till TS vad jag har förstått. Det kan lika gärna vara en nödlögn för att inte avslöja att byggarbetarna har bott på arbetsplatsen.
 
Svartarbetare i Finland brukar gå under benämningen "kompisar" då någon frågar arbetsgivaren varför de är på arbetsplatsen. Jag skulle gissa att det är samma sak i det här fallet fastän det är i Sverige.



Att man arbetar för att man går på plus är ett mycket naivt påstående från sir Duke. Ärligt talat avslöjade du en total brist på erfarenhet från och kunskap om arbetsmarknadens baksida.

Ofta arbetar folk för att de trodde att de skulle gå på plus. Om arbetsgivaren vägrar att ge ut löneremsan och har ett tillräckligt krångligt utbetalningssystem med förskott och restbetalningar kan man arbeta i flera månader innan man inser att det är olönsamt. Jag har arbetat på ett sådant ställe så jag vet. Det var ett elände att reda ut det i tingsrätten.

Det är också en välkänd praksis att skumma arbetsgivare värvar folk och betalar ut lönen lagligt men sedan återkräver en stor del av lönen som måste betalas kontakt utan kvitto för annars "råkar man illa ut". Det har jag också upplevt. Lyckligtvis är Finland ännu någon sorts halv rättsstat så jag kunde låta bli att betala och strunta i hotelserna men det kan inte de som bor i länder med sämre rättsskydd och sämre polisväsen.
Det är många som tvingas ta ut en stor del av sin lön i bankautomaten i hamnen i Tallinn och betala sina "avgifter" då de är på hemresa från en arbetsperiod.

Somliga låglönearbetare arbetar för att de är tvungna. Ett liv i hopplös fattigdom är ändå bättre än att svälta i ett land utan skyddsnät.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Tråden tycks numera handla om arbetsförhållanden inom byggbranschen. Helt ok för mej, jag uppdaterar när något händer med vårt ärende.
 
  • Gilla
Bangan och 5 till
  • Laddar…
Jag har haft arbetare här från flera olika östländer i olika omgångar och alla säger att de skickar hem tusentals kronor i månaden för att de gör stor vinst. Att det är gott om jobb här och lönen är bra. Jobbar man på ett tag så kan man leva bra i hemlandet sedan.

För att citera dig heimlaga. Vi har olika erfarenheter och de kan alla vara giltiga samtidigt.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
lottabj skrev:
All glädje kring husköpet är bortblåst och jag vill inte längre flytta in.
Ursäkta, men jag måste vara brysk... Väx upp och sluta bete dig som en bortskämd treåring! Du behöver terapi, inte ett nytt hus!
 
  • Gilla
alfista och 3 till
  • Laddar…
heimlaga skrev:
Somliga låglönearbetare arbetar för att de är tvungna. Ett liv i hopplös fattigdom är ändå bättre än att svälta i ett land utan skyddsnät.
Nu överdriver du väl ändå lite? Låglönearbetarna som kommer hit kommer ju inte från Kambodja. Oftast kommer de från Estland hit till Finland, i Sverige är det väl från Polen? Levnadsstandarden och skyddsnätet i de länderna är inte mycket sämre än den är här mera. Lönerna är sämre men prisnivån är också lägre. Det är inte annorlunda än att många härifrån åker till höglönelandet Norge för att spara ihop pengar.
 
Finndjävel skrev:
Nu överdriver du väl ändå lite? Låglönearbetarna som kommer hit kommer ju inte från Kambodja. Oftast kommer de från Estland hit till Finland, i Sverige är det väl från Polen? Levnadsstandarden och skyddsnätet i de länderna är inte mycket sämre än den är här mera. Lönerna är sämre men prisnivån är också lägre. Det är inte annorlunda än att många härifrån åker till höglönelandet Norge för att spara ihop pengar.
Det blir allt vanligare med ryssar, bulgarer, rumäner, uzbeker osv ute på byggena. Man kan väl säga att balter och polacker " kommit upp sig" på marknaden. Jag är tveksam över levnardstandard, vilkor och löner för t ex uzbeker........
 
Nils82 skrev:
Tyvärr utarmas den svenska modellen, kompetensen, sjysta vilkor samt utvecklingen i positiv riktning eftersom politiska beslut tillåtit det. .
Justa villkor i svenska modellen, för vem? Inte för mig som kund i alla fall.
I Sverige har bygg- och hantverksbranschen under lång tid kunnat suga ut oss kunder genom karteller och statlig och facklig protektionism. Sverige måste vara ett av få länder i världen där lågutbildade hantverkare lever så bra, och det är ju bekvämt för dem, men inte för mig som måste jobba en vecka på mitt jobb för att betala en hantverkare för en dag.
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Adam F skrev:
Justa villkor i svenska modellen, för vem? Inte för mig som kund i alla fall.
I Sverige har bygg- och hantverksbranschen under lång tid kunnat suga ut oss kunder genom karteller och statlig och facklig protektionism. Sverige måste vara ett av få länder i världen där lågutbildade hantverkare lever så bra, och det är ju bekvämt för dem, men inte för mig som måste jobba en vecka på mitt jobb för att betala en hantverkare för en dag.
Sverige kanske inte är ett bra land för dig, Adam.
Med tanke på ditt inlägg skulle jag föreslå Nordkorea. Som fisken i vattnet (y)
 
  • Gilla
hushem
  • Laddar…
Mikael_L
Adam F skrev:
Justa villkor i svenska modellen, för vem? Inte för mig som kund i alla fall.
I Sverige har bygg- och hantverksbranschen under lång tid kunnat suga ut oss kunder genom karteller och statlig och facklig protektionism. Sverige måste vara ett av få länder i världen där lågutbildade hantverkare lever så bra, och det är ju bekvämt för dem, men inte för mig som måste jobba en vecka på mitt jobb för att betala en hantverkare för en dag.
Och det är naturligtvis en av orsakerna till att det är så attraktivt att komma hit som eu-medborgare ifrån något annat land och arbeta. Även om man står längst ner i näringskedjan och får mindre än halva lönen än de svenska kollektivavtalsskyddade kollegorna så tycker man ändå att man har det ganska drägligt.

Det är inte enda ingrediensen i soppan, men en.
 
Adam F skrev:
Justa villkor i svenska modellen, för vem? Inte för mig som kund i alla fall.
I Sverige har bygg- och hantverksbranschen under lång tid kunnat suga ut oss kunder genom karteller och statlig och facklig protektionism. Sverige måste vara ett av få länder i världen där lågutbildade hantverkare lever så bra, och det är ju bekvämt för dem, men inte för mig som måste jobba en vecka på mitt jobb för att betala en hantverkare för en dag.
Nu är det ju så att det du betalar går inte till hantverkaren direkt utan firman har en del skatter och dylikt som ska betalas. Om du får jobba en vecka för att betala en hantverkare en dag så antar jag att du inte direkt är hög utbildad själv heller.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
smurfen72 skrev:
Om du får jobba en vecka för att betala en hantverkare en dag så antar jag att du inte direkt är hög utbildad själv heller.
På min arbetsplats (Systemutveckling IT) har nästan alla högskoleexamen motsvarande civ, mag eller minst kand.
P g a prispress från Indier mm kan debitering ibland ligga på samma nivåer som en snickare eller elektriker.

Sensmoral: Lön är inte alltid rent kopplad till utbildningsnivå. För min del - som räknar mig som händig - kan det gå jämnt ut att vara tjänstledig och jobba själv med hantverkarjobb hemma.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kretikos och 1 till
  • Laddar…
smurfen72 skrev:
Nu är det ju så att det du betalar går inte till hantverkaren direkt utan firman har en del skatter och dylikt som ska betalas. Om du får jobba en vecka för att betala en hantverkare en dag så antar jag att du inte direkt är hög utbildad själv heller.
Genomsnittslönen i Sverige är 32000 kr/mån vilket innebär ca 23 000 kr efter skatt. Per vecka blir det drygt 5000 kr vilket räcker till att anlita en hantverkare som tar 625 kr/tim 8 timmar. Så speciellt lågavlönad behöver man inte vara för att en veckas lön bara räcker till att betala en hantverkare en dag.

/Krille
 
  • Gilla
Adam F och 7 till
  • Laddar…
Jämt ut ? Om du är händig så kan du ju vara ledig 1 vecka göra jobbet den lågutbildade snickarn skulle gjort på 1 dag och ligga 4 dagar i soffan. Har ingen koll vad man tjänar inom IT men att man skulle få ut runt 20000 kr i månaden låter otroligt uselt men är du händig kanske du kan få ett hantverkar jobb för dom lär i alla fall tjäna lite mera än så :)
 
Som Krille4 skriver betalar man med skattade pengar. Sen måste man ändå vara ledig för att öppna åt dom som sällan kommer i avtalad tid, och övervaka att det blir något i stil med hur man tänkt sig... så det är ingen helt vansinnig överslagskalkyl.
 
  • Gilla
Adam F
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.