holmberg87 skrev:
Har du mer bilder eller så på garaget? Hur inreder du det, bänkar osv? Ingen billyft förvånar mig litegranna:) Men känns ändå lite bättre för avundsjukan haha
Önskar att jag kunde visa bilder på ett färdigt garage, men någon(inte jag) har valt att prioritera ner detta. :(

En lift däremot kan du få en bild på, tvåpelarlift 2500 kg, köptes på Units, hämtades i Trelleborg. Och ligger nu på gården.

Tvåpelarlyft för bilar, 2500 kg, på en pall i ett lagermiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Informationsskylt för tvåpelarlift med maxlast 2500 kg och instruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vet egentligen inte om jag har användning för en lift, men fick den jättebilligt. Finns naturligtvis armar till den oxå.

På PS auktioner köpte jag nya arbetsbänkar från AJ produkter. I det här garaget kommer jag oxå att ha svetsbord och utsug. Är ju inget man är bortkämd med från det gamla garaget.

Arbetsbänk med verktyg och byggmaterial i ett rörigt garage under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Känns som detta är lite skäms bilder med tanke på röran :surprised:
Å andra sidan så får det ju finnas lite kvar att göra annars dör ju den här tråden :p och det vill vi ju inte.

När vi ändå är inne i garaget så har även en sån här införskaffats

Äldre pelarborrmaskin på grönt stativ i ett mörkt rum, indikerande pågående projekt i garaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har i alla år alltid velat ha en riktigt pelarborr, nu kom jag över en billigt, så nu ska det produceras en massa hål.

Ett mörkt garage med flera klassiska bilar och motorfordonsdelar synliga i halvdunkel belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I väntan på ljusare tider, som ni ser så återstår det en del att göra i garaget.

Till något som är klart.

Entretak i akrylglas monterade över dörrar på en vit husvägg med takpannor och en cykel framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Entretak över dörrar.

Entretak installerat över dubbla svarta dörrar med fönster, monterat på en vitputsad väggyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köptes på nätet. Var inte helt enkla att montera då min "plankade" ;) gesims var ivägen.
Är himla nöjd med taken då de knappt syns på lite avstånd.

Uterum, nu går vi tillbaka i tid

Byggarbetsplats med ett pågående garagebygge, omonterat tak och en röd teleskoplastare framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uterum kontruerades av limträbalk då det var svårt att få ihop en kontruktion med block då det skulle in så mycket glas. Så en vacker dag i November fick jag hem lite material från den lokala bygghandeln.

Konstruktion av uterum med takstolar och klädda väggar i byggfas, scaffolding visible.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blev en fin liten kub som snickarna kunde sätta upp takstolar på.

Byggkonstruktion med omonterade takstolar och isolerat väggarbeten omgivet av byggställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och det reglades upp för att kunna sätta fönster.

Konstruktion av ett uterum med limträbalkar, isolerglasfönster och takstolar under uppförande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och så var Raymont här och satte i glas.

Konstruktionsfas av ett hus med synligt uterum och entretak, omgivet av byggmaterial och en stege vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Konstruktion kläddes med cementfiberskivor, fick en chock när jag skulle bära dem, satan vad tunga de är, den gamle gubben fick slita ont.

Innertaket i ett uterum med synliga träbjälkar och fönsterpartier som släpper in ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Invändigt

Träkonstruktion inuti ett uterum med synliga takbjälkar och ett stort trekantigt fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det stod så här till i hösten 2016.

Innertak av ett uterum med vita klädselbräder och synliga takbjälkar, i skuggan och solljus som lyser in.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då det isolerades och kläddes med samma typ av klädselbräder som tak i huset.

Inredning av uterum med träklädsel och infällda spotlights, solstrålarnas skuggspel på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och så här står det nu, kommer att ingå i vårens stora målarprojekt :D

Uterum med träväggar och stora fönsterpartier med utsikt mot barträd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Visste inte riktigt hur jag skulle göra med ventilationen, har satt in tre ventiler, varav en högst uppe i nock. sitter naturligtvis även små led spottar i dessa fönster.

Utsikt från ett uterum med stora fönster mot en solnedgång över ett snötäckt landskap med träd och stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utsikt från uterum. Uterummet har inte alls samma karaktär som det jag hade i det gamla huset som var en typ "glaslåda" utanpå huset utan uppvärmning. I det gamla så var det mycket mer "ute-känsla" och man använde det från mars när solen började värma det fram till oktober när det blev för kallt att sitta i. Vi älskade det uterummet.

Personer som leker och simmar i en utomhuspool med leksaker och flytredskap på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utsikt från gamla uterummet. En pool är mycket trevligt, men slår inte utsikten över en riktig sjö enligt min mening.

Vårt nya uterum känns det mer som inne, iom värme i plattan, isolerglas och ett riktigt tak, detta var inte i den store arkitektens huvud när han konstuerade det. Inget fel på uterummet men väldigt annorlunda mot hur vi hade det innan, känns inte som man går ut i ett uterum utan mer som en annan del av vardagsrummet, jag vänjer väl mig när jag fått det klart och "suttit" in mig med ett par pilsner.

Ingen LSX idag heller, men vem vet det kanske kommer. Häng med i tråden där vi tar skryt och dålig smak till en ny och oanad nivå (y)



.
 
  • Gilla
Spett och slägga och 16 till
  • Laddar…
Hej! Skall backa lite. Vi byggde 80 (längesedan ;) ) och då skulle man oxå ha spisskydd monterat. Då vi hade bott i huset ett tag så hände det en incident med det jäkla spisskyddet som kund blivit en rejäl olycka. Det monterades bort och hamnade på skroten. Vi hade då en 3 åring och en som kröp runt på golvet. Det hände ofta att mor och farföräldrar var här och de hjälpte till med glädje, men de var ju inte vana vid några spisskydd. Så någon av dom skulle ta en gryta kokande vatten från spisen och det bar sig inte bättre än att den slog i spisskyddet med följd att en stor del av det kokande vattnet flög ut på golvet. Sicken jäkla tur att ungarna inte var i närheten. Vi använde de inre plattorna i fortsättningen. Nu har vi en köksö så nu skulle vi behöva galler runtom. :p
 
Redigerat:
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
Lånar tråden.

Spisskydd.
Hur fäster man en i glaskeramikhällen? Eller behövs inte den då?
 
  • Gilla
jigun
  • Laddar…
Fönster-Raymont är säkert bra. Synd bara att de inte svarar på mejl övh trots 3 påminnelser på 10 dar. Med sådan nonchalans går de fetbort i min värld.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Hos oss är det kommunen som kräver spisskydd en låda med barn spärr och sen måste det vara barn spärr på luckor under diskho samt ett låsbart medecinskåp.
Utan dessa saker så får vi ej huset godkänt.
Och brandvarnare självklart
 
Atom skrev:
Lånar tråden.

Spisskydd.
Hur fäster man en i glaskeramikhällen? Eller behövs inte den då?
Dom spisskydden vi lämnar till kund sätts fast med kardborreband med tejp på
 
Hur tjocka är fibercementskivorna som klär uterummets trästomme?

Hur fungerar det med puts ovanpå fibercementskivor på trästomme?
Är det inte risk att det blir sprickor i putsen vid skarvarna?
Hur görs avslutet nedtill för att se bra ut?
 
  • Gilla
Sammy_j
  • Laddar…
Oldboy skrev:
Hur tjocka är fibercementskivorna som klär uterummets trästomme?

Hur fungerar det med puts ovanpå fibercementskivor på trästomme?
Är det inte risk att det blir sprickor i putsen vid skarvarna?
Hur görs avslutet nedtill för att se bra ut?

Om jag inte missminner mig så var de typ 8-9 mm tjocka. Plattorna sitter på reglar så att det blir luft bakom plattorna sedan slutar de bara någon cm nedanför träkonstruktionen så att vatten kan rinna av utan att komma i kontakt med annat än puts. Skivorna sitter oxå någon cm utanför betongplattan vilket då gör att vatten inte kommer i kontakt med denna.

Eftersom trä och fiberplattor rör sig olika så finns det alltid risk för sprickor, men här är ytorna så små så risken är nog inte speciellt stor. Putsen utvändigt har snart varit uppe i ett år och än så länge har jag inte hittat någon spricka. Invändigt däremot så finns en hel del. Muraren sa att man ska låta det spricka färdigt innan man fixar det, 1-2 år sedan händer det inte mer.

I instruktioner för fiberskivor stod det att de inte fick monteras med försänkta skruvar eftersom de då kunde spricka så jag använde "platta" skallar vilket inte uppskattades av muraren som ville ha försänkta skruvar för att underlätta putsningen.
 
Garderober, varför inte walk in closett? Enkla svaret är att damen inte ville ha det.

En tur till Ikea.

Flakvagnar med platta paket av möbeldelar på Ikea, med parkering utanför stora fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

6 dubbelgarderober och 7 enkla inköptes

Ikea Stockholm valnötsfärgad garderobsdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tyvärr fanns inte dörrar hemma, ville ha Stockholm valnöt, så dessa beställdes.

Öppna garderober med olika kläder på galgar och vikta handdukar och textilier på hyllor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Herrsida, har lampor i dubbel garderoberna och slddar är numera uppfästa.

Garderober utan dörrar med kläder på galgar och skor och hyllor inne i ett sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och damsida. Dörr in till on suite badrum

IKEA lampa som skapar ett mönstrat ljus på ett tak i mörkt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lampa PS oxå från Ikea.

Nu väntade vi på luckorna över en månad och när jag ringde och frågade var de blev av så fick jag svar att de utgått ur sortimentet :(:mad::x. Fanns dock enstaka kvar ute på vissa varuhus(i norrland).
Ringde Kamprad, eller om det var en försäljningschef :rolleyes: och förklarade att vi nu stod och saknade 19 dörrar i valnöt. Kunde de inte hämta hem dörrar från varuhusen i norr? Detta var helt omöjligt enligt honom. God natt. Han tyckte däremot att vi skulle träffas för att se vad de kunde göra för att lösa vårt problem

Träffade honom(inte Kamprad) vid lagerhylla 27 på Ikea i Helsingborg, Han förstod mitt dilemma och tyckte de gjort fel som inte tagit bort dörren ur sortimentet trots att den inte fanns kvar när jag köpte garderoberna.

En rabatt erbjöds vid köp av andra luckor, men jag hade som sagt var snöat in på valnöt och frågade om de var beredda att betala mellanskillnad om min kökstillverkare kunde göra dörrar till mig.

Saken undersöktes och Ryssby hade inga problem att göra detta och mellanskillnad betalades till min stora glädje och förvåning av Ikea. Heder åt Ikea.


Garderober i mörkt valnötsfanér med handtag i rostfritt stål och en delvis synlig rullgardin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ljust är det i sovrum trots ganska små fönster iom det ligger i söderläge. Om nu någon skulle vara orolig för att det skulle bli för mörkt ;)

Garderober i valnötsimitation från Ikea saknar dörrar, metallhandtag synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Amerikansk valnöt

Garderobsdörrar i valnötsimitation med silverfärgade handtag från IKEA.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handtag Ikea

Dubbelgarderober med Stockholm valnöt finish och silverhandtag från Ikea i ett sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Garderober i entre hall, dessa är bara 35 cm djupa.

Solförmörkelse, eller gardiner som det heter.
Vi har valt att inte ha några vanliga tyggardiner i huset överhuvudtaget. Istället har vi valt olika sätt att stänga ute sol och ljus där det behövs.

Brun rullgardin vid fönster, bredvid en mörk valnötsfärgad garderobsdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna typ av rullgardin finns i alla sovrum, mörklägger.

Bruna lamellgardiner monterade på ett fönster i ett rum med ljust tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plisseer i TV-rum för att man ska kunna se Tipsextra på eftermiddagarna utan att solen stör.

Mörkläggande rullgardin vid fönster med utsikt över trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och i vardagsrum så blev det lameller, en packe på var sida om de tre fönstren.

Bruna lamellgardiner framför ett fönster med utsikt över trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är bruna. Samtliga gardiner levererades av MP Solskydd http://www.mpsolskydd.se/

Och så avslutar vi dagens uppdatering med en bild på de spotlights som sitter i huset.
Valda med täckring av borstat stål för att bryta mot det vita taket.

Tak med inbyggda spotlights och ljus träpanel som kontrast mot vita väggtiles.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett tips till "gördetsjälvare" är att borra hål i tak något mindre än täckring så slipper man Mamma Muh lösningar;)

Vad blir det imorgon? Vem vet.:rolleyes:
Häng med i tråden där vi tar skryt och dålig smak till en ny och oanad nivå (y)


.
 
Redigerat:
  • Gilla
fremax och 23 till
  • Laddar…
Inte mycket kvar att visa nu som är klart.

Idag tar vi lite utemiljö. Tanken är lite rabatt och mycket gräs(ej green) och en hel del naturtomt.

Vi fick jorden "kultiverad" av byggmaskiner.

Nyharvad trädgårdstomt med jordhögar, omgiven av natur och träd, på väg att anläggas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såg ut som en leråker

Område under konstruktion med grävlingsarbete, synliga spår i lerig mark och hus under uppbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som sagt tog styggt, så bonden fick ta några varv med harven

Nybyggda vita hus med svarta tak som omges av en stenrik, upparbetad tomt i landsbygdsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu blev vi stenrika :rolleyes:

Person i trädgård med röjsåg, upprivna jordhögar och stenröse i bakgrunden, omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu han vi tyvärr inte plocka sten förrän det var överväxt av "mollor", de svarta högarna är upprivna mollor. Tanken var att grabben skulle ha som sommarjobb att fixa detta, men intresset var inte överdrivet(understatement) :thumbdown: så han sa upp sig ganska snabbt och gick in till datan igen.

En person står framför en lastbil som transporterar en gul traktorgrävare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köpte även in denna maskin. "Sånt man bara måste ha när man bor på landet" var förklaringen till den äkta hälften. Fick den levererad av säljaren.

Gul traktorgrävare vid en grushög nära skog och hus, med gräs och en bil i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammal men funkade perfekt, förutom att det inte finns bromsar på den :p Så i hög fart är det bra att ha skopan nära marken om man behöver stanna snabbt.

Gammal traktorgrävare på en nykultiverad äng med sten och mollhögar utanför huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här har det plockats sten och mollor.

Gammal gul traktorgrävare på en ojämn gräsmark med stenröse och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har grävaggregat.

En rymlig naturnära tomt med delvis gräsbelagd yta och en gul grävlastare till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Återstående ogräs fick behandling med en blandning av salt och syra.

Ett nyligen bearbetat område av en trädgård med ojämn grästillväxt och synliga jordfält i solljus med en skottkärra och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tar ogräs bra, är nedbrytbart. Inga rester i grundvatten.

Vit villa med nyanlagd trädgård, högar av jord och grus, och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och så

Tomt med uppgrävda jordhögar och däcksavtryck, nyplanterat gräs, i bakgrunden ett vit hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dags för lite ny jord, som fördelades ut mha traktorgrävare.

Avverkad rutten al ligger på en naturtomt med högt gräs, omgiven av träd och gräsmatta i bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och så avverkades det lite rutten al i ekbacken.

Utsikt över en nyplanterad gräsmatta med en stenmur och träd i bakgrunden under hösttid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och vips så blev det lite gräs och maskrosor, sådde i senaste laget och torrt var det oxå.

En stor grön gräsmatta med stenröse, träd i höstfärger i bakgrunden, och två runda föremål på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som ni ser så är det höst 2016 på Gubbbalyckan nu. Omgivningen skänker glädje.

Ett nyligen landskapsanlagt område med en vit enfamiljshus vid solnedgången och en ojämn gräsplan med några träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och så går solen ner över härligheten.

Vy över en lantlig trädgård med nyplanterat gräs och en vit villa i bakgrunden omgiven av lövträd och stenig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På avstånd ser det ut som gräsmattan är helt grön, detta är julafton 2016

Vinterlandskap med snötäckt mark och en solnedgång över träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och så blev det äntligen lite snö.

Vinterutsikt över naturtomt med snötäckt mark och uppstickande stenar, träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utsikt från uterum

Orange traktorgrävare med snöplog framför hus i en snötäckt vintermiljö, använd för att plocka sten och gräva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Äntligen fick man äntligen använda sin plogmaskin, tråkigare kan man.

Gammal röd traktorgrävare utan bromsar med klippaggregat på en naturtomt omgiven av träd och gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köptes från Lysekil

Röd traktordriven gräsklippare från Breviglieri monterad på en släpvagn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hittade även ett klippaggregat på blocket. Så nu väntar man bara på att det ska börja växa :rolleyes: Märks det att man har en viss förkärlek till maskiner :surprised:

Vad blir det nästa gång? En LSX kanske?

Häng med i tråden där vi tar skryt och dålig smak till en ny och oanad nivå (y)
 
  • Gilla
Boilerplate4U och 22 till
  • Laddar…
Men vad skådar mitt öga? Är det inte en JCB 3C? Vilken nostalgi. Din ser dock lite äldre ut än den vi hade på gården när det begav sig. Jag tror inte de kom med bromsar från fabrik? Den tog också automatväxlingen till en oanad nivå, det tog en knapp kafferast för den att byta växel och lägsta växeln hade den petat i knappa kilometern innan backen ens hade börjat.

Men den gjorde ändå sitt jobb :)
 
  • Gilla
Racing
  • Laddar…
Tack för trevlig tråd! Nu väntar vi på LS-motorbygget. (åker själv LS-baserat till vardags, tyvärr bara en LC9 5.3a...)
 
  • Gilla
Racing
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Men vad skådar mitt öga? Är det inte en JCB 3C? Vilken nostalgi. Din ser dock lite äldre ut än den vi hade på gården när det begav sig. Jag tror inte de kom med bromsar från fabrik? Den tog också automatväxlingen till en oanad nivå, det tog en knapp kafferast för den att byta växel och lägsta växeln hade den petat i knappa kilometern innan backen ens hade börjat.

Men den gjorde ändå sitt jobb :)
Fräckaste är ändå alla funktioner på skopan som ligger förskjutna 45 grader, dvs för att lyfta skopan rakt upp så drar man spaken snett uppåt/framåt i 45 grader, och ska skopan ner så är det snettneråt/bakåt i 45 grader, tror aldrig jag kommer lära mig det fullt ut. :x
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Haha, just det - det hade jag glömt :). Vi hade så mycket glapp i alla leder ändå så det gick ändå inte att få något större flyt i grävningen :D

Elsystemet vill jag minnas var signerat Lucas, samme man som uppfann mörkret.
 
  • Gilla
GustafWesterholm och 2 till
  • Laddar…
Vi fortsätter väl med utemiljö idag,

30 ton marksten i olika former beställdes från Bender.

Lastbil lossar marksten vid uppfart med hjälp av kran, grön bil och bunkrat makadam syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lastbil kunde inte köra upp med släp på tomt så vi fick lasta av på vägen. Som ni ser så¨har vi även bunkrat med makadam på gästparkering.

Person i arbetskläder jämnar ut marksten med hjälp av grävmaskin vid husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

In med lite makadam och sättgrus

Grävmaskin framför hus, arbetare jämnar av grus, högar av marksten i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Funkade inte riktigt med min JCB till detta arbete :). Entreprenör var Fricks entreprenad, som la ut massorna och jämnade av och så la jag och skar alla plattor själv för att minska på kostnader.


Grävmaskin och kompaktlastare vid hus under arbetet med att lägga marksten, makadam på marken och stenmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Anlitad trädgårdsarkitekt i detta projekt är undertecknad, så har ni synpunkter, tänk då på att jag är en vit äldre man, lätt grumpy och som har otroligt lätt för att bli kränkt. :D :rolleyes::D

Eller inte.

Anläggning av gångväg bredvid hus med makadam, verktyg och uppmätt område för plattläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Runt hus ska det finnas en kantsten med grov sten innanför, och agera som klippkant för gräsmatta.

Två personer lägger marksten med murslev på en förberedd yta bredvid en vit byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Avjämning

Man lägger marksten i trädgård, utrustad med arbetshandskar och verktyg, nära husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är bra att ha lite "tyngd" vid justering av plattor

Utläggning av mörk marksten framför hus, med verktyg och oulagda stenar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har lagt trappsteg vid dörr och första plattorna nu sedan är det bara att lava på

Ongoing patio construction with slate stones, materials on pallets, JCB digger, and makadam on site.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I hålet där pallen står är det tänkt att ha en liten rabatt, drog även i ett tomrör om jag behöver ström i rabatten någon gång i framtiden. Det kan ju vara bra om man ska kompletera med ytterligare någon lampa :rolleyes:

Nybelagd uteplats med marksten och en nyanlagd kant av grova stenar under solnedgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och så la jag en liten mur

Ny lagd markstensgång med pallar och verktyg mot solnedgång och stenmur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Solen skiner på Gubbalyckan

Nyinstallerad marksten som bildar en gångväg vid husets utomhusentré, med en anlagd kant av kantsten och makadam.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Saknas att foga alla plattor med sand, får göras till våren(det oxå)

Nylagd marksten längs husvägg med kantsten och grus, arbetet utfört av husägaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tror att jag bara lägger natursten intill mur.(Ja, till våren)

Nylagd grå marksten framför en blå ytterdörr med julkransar och trappsteg anpassade för symmetri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trappa vid ytterdörr, passade inte med två hela steg så jag fick kapa två lika långa delar ur ett steg för att få symmetri. Det är trädgårdsarketektur på hög nivå :D

Nyinstallerade markstenar och trappsteg vid entrén till ett hus, med dekorationer som korg med påskliljor och en stor lykta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och så är det någon i hushållet som måste ha pynt överallt

Uteplats med nyinstallerad marksten i grått och svart framför en husentré med en kruka och kandelaber.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gång till entre

Nylagd markstensgång och mur vid hus med planteringsdekoration och grå kantsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har en bit med lite lutning på

Nyinstallerad marksten framför hus med blomkrukor och förberedelse för rabatt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Från parkering som bara kommer vara grusad.

Nyinstallerade gråa markstenar med ojämna mönster, en rund stenmur och en trädgårdslykta på en nylagd uteplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Var lite orolig att det kunde bli halt vid snöfall i lutning, men i praktiken har det inte varit några problem

Nyinstallerade markstenar och kantsten i en trädgård, med fuktiga plattor och en liten mur längs kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gång längs gavel

Kantsten och grus längs husvägg med jordyta förberedd för plantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kant runt hus.

Kantsten längs en husvägg med ett lager makadam och löv intill, med asfalterad yta till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kant och trappsteg in i tvättstuga.

Husfasad med utebelysning på väggen och marksten framför under skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Belyst

Nyinstallerade markstenar och en oavslutad stenmur med grus planteringsyta på en uppfart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Swimming pool eller? :D Här vill frun ha ett välkomnande hav av blommor:x så det ska i lite grus, markduk och matjord.

Upplyst nyinstallerad markstensbeläggning och mur vid skymning med plats för framtida rabatt, inom ramen för ett hemma renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Naturligtvis upplyst på alla håll och kanter :p Finns alltid plats för en extra lampa ;)

Nybyggd mur med inbyggda lampor vid skymningen utanför ett hus med grusgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är 3w led, köpta på Bauhaus

Grusad yta med makadam, en strömkabel ligger på marken bredvid en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ljuspollare ska upp vid kant på gästparkering

Pågående arbete med marksten och makadam vid en gräsmatta, next till en väg och parkerad bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och ytterligare en pollare ska upp mellan parkering och grindar

En grå ljuspollare med integrerad LED-belysning avsedd för utomhusbruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blir Kurt från Markslöjd som får äran att ge oss lite ljus.

Det var dagens uppdatering, vad blir det nästa gång? Vi kanske borrar hål i en kakelplatta eller bygger en LSX?

Vem vet :x


Häng med i tråden där vi tar skryt och dålig smak till en ny och oanad nivå (y)
 
  • Gilla
fremax och 22 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.