Vi är i slutskedet av att planera vårt nya kök som ska renoveras i sommar. Beställning kommer göras nu i slutet på mars. Vi skulle ni vilja ha lite feedback på köket. Vi har inte med fläkten på bilderna då denna kommer köpas på annat ställe och bordet kan ni räkna bort då den inte är skalenlig. Planritning av ett kök med betecknad placering för kyl, frys, ugn, matbord och överskåp, utan skalenlig fläkt och bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-rendering av ett köksutrymme under planering utan belysning eller fläkt, med inbyggda skåp och vitvaror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-visualisering av ett planerat kök utan fläkt och icke-skalenligt bord, med ljusa skåp och mörkt bänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi är lite oense om hur vi ska placera belsyningen. Vi kommer sänka taket och fälla in ledspottar, dock inte överens om var och hur många. Någon som har en bra lösning? Enda som kommer "ändras" från nuvarande kök är hällen och ugnen. Diskho och diskmaskin har samma placering som det är nu i köket.

Tack på förhand!
 
  • Gilla
Fredrikall
  • Laddar…
I alldeles för många kök jag varit in i så har dom satt ledspottarna just ovanför där man står och jobbar. Resultatet blir att det blir för mörkt på det man vill ha fokus på (maten).

På vilken sida sitter handtagen på kyl/frys?
Optimalt vore att sätta dom mot varandra så ni inte behöver ställa er vid dörren(?) varje gång ni ska in i kylen. Skulle även ha bytt plats på kyl och frys då kylen används oftare och ska vara mer tillgänglig.

Tänk också på hur dörrarna öppnas så dom går upp helt och inte tar i några foder vid dörren.
 
Jag skulle satt upp tex 2 st takdosor och 2 snygga "spot-skenor" med led och vinklingsbara. Mycket jobb med att riva upp hela eller stora delar av ett tak för downlights.
 
Holmspel skrev:
I alldeles för många kök jag varit in i så har dom satt ledspottarna just ovanför där man står och jobbar. Resultatet blir att det blir för mörkt på det man vill ha fokus på (maten).

På vilken sida sitter handtagen på kyl/frys?
Optimalt vore att sätta dom mot varandra så ni inte behöver ställa er vid dörren(?) varje gång ni ska in i kylen. Skulle även ha bytt plats på kyl och frys då kylen används oftare och ska vara mer tillgänglig.

Tänk också på hur dörrarna öppnas så dom går upp helt och inte tar i några foder vid dörren.
Så är min tanke också kring spottarna. Vi kommer ha ledlist under överskåpen, och min tanke är att sätta spottarna precis ovanför bänkskivan där vi inte har några överskåp.

Dörrhandtagen kommer sitta mot varandra, inte orkat ändra. Kommer ha ett avstånd på ca 155mm från frysen till väggen och ha en passbit där. Bör funka?
 
Jonatan79 skrev:
Jag skulle satt upp tex 2 st takdosor och 2 snygga "spot-skenor" med led och vinklingsbara. Mycket jobb med att riva upp hela eller stora delar av ett tak för downlights.
Kommer låta befintligt innertak (gips) sitta kvar och regla utanpå det. Gjorde så i hallen, en halvdags jobb. Enligt elektrikern kunde dom då dra el till ugnen uppe i taket och jag slapp dra ner innerväggarna.
 
BirgitS
Om ni är två som brukar laga mat tillsammans kan det vara besvärligt med en häll i hörnet. Detta för att den som står där blockerar inte bara själva hällen och lådorna under den utan även bänkyta och lådor på sidorna.

Tänk över hängningen av dörrarna till kyl och frys. Så som jag tolkar det nu ser det ut som att man i princip behöver gå halvvägs ut genom dörren för att komma in i kylen eller verkligen klämma sig förbi gaveln på arbetsbänken mittemot. Det måste även gå att öppna dörrarna där så mycket att det går att dra ut lådor/hyllplan i kylen. Därför är det många som sätter ugnen närmast väggen.

Oj, var visst lite långsam där.
 
BirgitS skrev:
Om ni är två som brukar laga mat tillsammans kan det vara besvärligt med en häll i hörnet. Detta för att den som står där blockerar inte bara själva hällen och lådorna under den utan även bänkyta och lådor på sidorna.

Tänk över hängningen av dörrarna till kyl och frys. Så som jag tolkar det nu ser det ut som att man i princip behöver gå halvvägs ut genom dörren för att komma in i kylen eller verkligen klämma sig förbi gaveln på arbetsbänken mittemot. Det måste även gå att öppna dörrarna där så mycket att det går att dra ut lådor/hyllplan i kylen. Därför är det många som sätter ugnen närmast väggen.

Oj, var visst lite långsam där.
Hällen har vi valt att placera pga bänkyta. Vi hatar vår hörna idag, och svärföräldrarna har sin häll i hörnet och vad vi testat så kommer det passa oss bättre. Inte ofta vi båda lagar mat samtidigt (3små barn).

Kyl och frys ska byta plats och öppnas mot varandra. Dock har vi funderat på att byta plats på ugn och frys, men då tror vi att bänken bakom kommer störa när man ska ta ut från ugnen? Plus att barnen ofta springer v75 lopp från hallen in i köket och då bör det vara bättre att springa rakt in i en dörr än en smal kant i ungefärlig huvudhöjd?
 
Har ni ett skafferi bakom någon av dörrarna eller vart förvarar ni torrvaror?
 
BirgitS
JLyck skrev:
Kyl och frys ska byta plats och öppnas mot varandra.
Se till att ha en tillräckligt bred passbit mellan frysen och väggen bara så att det inte blir problem med att lyfta ut lådorna i frysen.
 
BirgitS
För allmänbelysning som ska ge någorlunda jämnt sken brukar man väl ofta räkna med 1 spot per kvm, dvs 1 meter mellan dem.

Jag tror inte att man får bra arbetsbelysning från en vanlig led-spot som befinner sig ca 1,5 meter ovanför arbetsbänken.
 
Hemmakatten
Är det verkligen tillräckligt med skåpförvaring? För mig skulle det vara alldeles för få. Det går ju att sätta upp fler överskåp.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Har bara ett par synpunkter, kanske lite ovidkommande:

Vrid matbordet ett kvarts varv och ställ det vid fönstret.
Så blir det mycket trevligare att sitta och äta i ljuset, och alla kan se ut.

Flytta frysen (som naturligtvis skall byta plats med kylen) till ca 5 cm från väggen.
Det bör räcka för att öppna dörren helt, och det blir lite mer plats vid matbordet.

Och självklart vänder ni dörrarna så de öppnas mot varandra.
Tror tom att det är standard vid leverans att de är vända så.
 
arneri68 skrev:
Har ni ett skafferi bakom någon av dörrarna eller vart förvarar ni torrvaror?
Syns dåligt på bilderna, men vi kommer ha ett skafferi i hörnet bredvid dörren i högra hörnet. Vi är dock osäkra på om vi vill ha ett bänkskåp med överskåp eller ett helt skafferi.

Angående skåpförvaringen har vi i dagsläget enbart 2 överskåp mer, dock är dom skåpen bara 60cm höga och 27cm djupa. Skåpen vi kommer ha istället kommer vara 80cm höga och 37cm djupa. Vårt nuvarande kök har en ganska värdelös lösning på skåp och lådor. I och med vi skippar spisen och kör på häll får vi fler bänkskåp än vi har idag. Men ni har rätt, må vara i snålaste laget med förvaring. Vi kanske får dra ett varv till med fler överskåp.

BirgitS - Vad menar du med vanliga ledspottar? :)

KnockOnWood - Ah, det "fönstret" du ser är igentligen ett dörrvalv in till vardagsrummet. Fönstret är i änden där matbordet står nu. Orkade inte lägga in fönstret då det inte har någon inverkan på köket (lat som man är). Det är de som ställer till det i vårt kök och planlösningen tyvärr.

Har någon av er erfarenhet av hur Ikea brukar skarva bänkskivan? Vi vill gärna ha en 75cms häll i hörnet, dock osäker på om det funkar beroende på var skarvarna i hörnan hamnar. Eller om man kan lägga hällen över en skarv?

Tack för alla synpunkter!
 
Ah, sorry, så där det är ritat ett fönster finns inget, och där det är ritat en massiv vägg är det ett fönster :confused:

Ja, då är det inte lätt att ge råd om planlösningen.
 
KnockOnWood skrev:
Ah, sorry, så där det är ritat ett fönster finns inget, och där det är ritat en massiv vägg är det ett fönster :confused:

Ja, då är det inte lätt att ge råd om planlösningen.
Inget fönster men ett "dörrvalv/öppning" intill vardagsrummet, öppningen är ca 1680mm bred. På andra sidan väggen bakom kyl/frys/ugn hänger tven i vardagsrummet. Vår tanke först var att riva den väggen, stänga igen dörren vid frysen och bygga en köksö. Dock är den väggen bärande och gör att projektet blir för stort och dyrt. Dock hade vi fått kök och vardagsrum i "ett", men som sagt för dyrt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fredrikall
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.