C
Finndjävel skrev:
Jag som icke-katt ägare tycker att du inte ska dra in alla andra i dina konspirationsteorier.
Att lösa katter är ett enormt och oöverkomligt stort problem för vissa här är uppenbart men dra inte in alla som inte har katt i ditt fack. De flesta av oss, kattägare eller inte kan se balanserat på saken och inse att världen är tillräckligt stor för att samsas om.
Om världen är tillräkligt stor så varför måste katterna få vara på min tomt?
 
Alla störs vi (eller stör oss på) saker och personer i vår omgivning. Jag tycker nivån att kasta skit i brevlådan, skada andras saker eller skada djur är helt oacceptabel. Om problemet (störningen), trots samtal med grannen, fortfarande är så stort så får man helt enkelt kontakta "rättssystemet" istället för att ta saken i egna händer.

OBS! Att spruta vatten på katten med en vanlig trädgårdsslang är inte inte jämförbart med att skjuta den eller kasta bajs, spruta vatten hör till samma kategori som att lägga sten i rabatten och liknande anser jag. Det är alltså inte det jag menar med att man inte ska ta saken i egna händer.

Om rättssystemet/lagarna inte anser att kattens agerande är störande så får man helt enkelt antingen fortsätta prata och vädja till grannen eller helt enkelt acceptera saken. Jag skulle önska att bilarna körde 30 utanför vårt hus. Jag kanske ännu hellre skulle önska 20km/h, men skyltarna säger 30. Om grannen ständigt körde 60 utanför skulle jag prata med grannen, om det inte hjälpte skulle jag faktiskt kunna tänka mig att prata med polisen och be dem (även om jag tror de inte gör det) köra en hastighetskontroll där. Men att sjunka så lågt att jag går till grannen och repar hans bil eller slår ihjäl hans hund för att han kör 40 på 30 väg snabbt tycker jag är helt fel väg.

Jag ska villigt erkänna att jag kan störa mig enormt på folk i trafiken, på stan eller på arbetsplatsen. Men så länge man följer lagar och regler eller bara gör mindre övertramp så är det nog bara att acceptera detta.

Trots att grannens katt skiter under vår trappa och det stryker omkring flera katter på tomten så har jag faktiskt svårt att se att detta är ett stort problem. Men alla irriterar vi oss på olika saker. Jag är faktiskt mer förbannad på hundägare som inte plockar upp efter sina hundar som skiter mitt på trottoaren eller ute på allmänna gräsmattor eller promenadstråk i skogen.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Christer1968 skrev:
Om världen är tillräkligt stor så varför måste katterna få vara på min tomt?
Uppenbarligen så har du valt att bo i ett för tätbebyggt område. ;) När du startar din grill så stör sig säkert nån annan granne som du har nära till... ;)
 
  • Gilla
CM1234 och 2 till
  • Laddar…
MLA79 skrev:
Det som oftast glöms bort i dessa trådar är att katter sprider parasiter till människor. Om man som kattägare tycker det är en försumbar risk, så är det ju ok. Jag personligen vill absolut inte ta den risken, varken för mig, min gravida hustru eller våra barn.

[länk]

Jag kan tycka att ägare som släpper ut sina katter i tätbebyggt område är i bästa fall okunniga men förmodligen bara stora egoister.

Dags för lagändring och skyddsjakt på lösgående katter?
Ska du införa skyddsjakt på hundar, grisar, fiskar, kossor, fåglar, harar. Ja, jag skulle nog kunna lista alla djur som på ett eller annat sätt sprider smitta eller sk zoonoser.

Okunskp och överdriven rädsla ska inte avgöra mot vilka djur man ska ha skyddsjakt. Följ råden på 1177 så har du kommit långt vad gäller skydd.

Till andra som skrivit om att man ska ge sig på katter eller på annat sätt ge igen på kattägarna så får ni ta i med i beräkningen att det kan bli en ordentlig konflikt. För många är djuren allt för djurägarna och om de råkar illa ut kommer det fot spåra ur. Det är tyvärr inte så mycket att göra åt detta tror jag. Katter kommer att springa lite överallt och kanske använda rabatter som toalett. Självklart är detta inte roligt, men det är inte rådjur som äter upp ditt äppleträd heller. Tror man får acceptera sånt här till viss mån. Så att skicka tillbaka kattbajset i kattägarens brevlåda blir lite som att plocka fästingar och skicka tillbaka till rådjuren.
 
C
JohanLun skrev:
Uppenbarligen så har du valt att bo i ett för tätbebyggt område. ;) När du startar din grill så stör sig säkert nån annan granne som du har nära till... ;)
Så nu ska kattägarna också bestämma var jag får bo.... lustigt. Hmm jag tar hänsyn till mina grannar, verkar mera som kattägare inte gör det.
Om kattägarna inte vill förstå, så blir det minkfälla och överlåtelse av katten till hittedjursföreningen.... gång efter gång.
 
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
Christer1968 skrev:
Så nu ska kattägarna också bestämma var jag får bo.... lustigt. Hmm jag tar hänsyn till mina grannar, verkar mera som kattägare inte gör det.
Om kattägarna inte vill förstå, så blir det minkfälla och överlåtelse av katten till hittedjursföreningen.... gång efter gång.
Näedu Christer, men om man bor i en område med små trädgårdar, eller än mer radhus i en storstad så är det lättare att reta upp sig på grannarna (och annat). Om man har en sådan natur att man retar sig på allt så är det bättre att satsa på att bo på landet där inga grannar stör. Det jag säger är att i ett tätbebyggt villaområde är det MER än katter som stör. Kanske är du en otroligt lyhörd och tillbakadragen person, men jag tror att i de flesta fall är det NÅN granne som stör sig på NÅT som jag (eller du) gör... Just du stör dig på katter. Jag kanske stör mig på att du klipper gräset på en viss tid, eller grillar, eller kör med bilen eller vad det nu kan vara. Klarar man inte det så...

Är problemet stort och olösbart mellan dig och grannen, kontakta myndigheter. Om myndigheterna inte anser att det är ett problem så är det dig det är fel på. Så funkar vårt samhälle.

MLA79, Du kan inte skydda dig från allt, eller förbjuda allt som innehåller en pytterisk. Att katter skulle vara smittspridare av rang har jag inte hört. Att just gravida ska undvika katttoaletter, OK, din fru får väl under 9 månader undvika att gräva i rabatten. Det finns så mycket annat som är betydligt farligare att vara rädd för...
 
  • Gilla
EMEL och 1 till
  • Laddar…
C
JohanLun - Det är lugnt, jag har inga kattproblem för tillfället men om jag får så vet jag hur jag löser problemet om inte diskussion med kattägaren hjälper.
 
Finndjävel skrev:
Jag som icke-katt ägare tycker att du inte ska dra in alla andra i dina konspirationsteorier.
Att lösa katter är ett enormt och oöverkomligt stort problem för vissa här är uppenbart men dra inte in alla som inte har katt i ditt fack. De flesta av oss, kattägare eller inte kan se balanserat på saken och inse att världen är tillräckligt stor för att samsas om.
Fast du har ju redan klargjort att du anser att de som har problem med katter inte har ett riktigt problem.

Så du har ju själv placerat alla dem i ett fack och jag kan inte se att det skulle vara speciellt balanserat sätt att se på saken ;)

Finndjävel skrev:
Det är fascinerande att läsa vilket enormt problem lösa katter verkar orsaka vissa människor. Jag vågar inte ens tänka på vad dessa tar sig till när de stöter på ett riktigt problem, som att de glömt bort att handla mjölk t.ex.
Personligen tycker jag inte att katter är ett speciellt stort problem - jag accepterar dock att det finns andra som har problem med katter. I de fallen tycker jag att det är naturligt att kattägaren i alla fall accepterar problemen och även försöker ta ett ansvar för att lösa problemen.

/Krille
 
I slutändan är det väl mer en personlighet, att störa sig på katter, grilldoft, hög- eller lågljudda umgängen på altanen eller annat. Vissa saker får man helt enkelt både räkna med och acceptera om man väljer att bosätta sig på vissa platser. Bor man i närheten av grannar kommer det att lukta grill, man kommer att höra barnen skrika och det kan finnas katter i trakten. Bosätter man sig bredvid en kemifabrik får man helt enkelt räkna med att det kan hända hemska saker, inte tvinga fabriken att stänga.

Gillar man inte detta får man vända sig tills rättsväsendet. Vissa saker regleras då, som att kemifabriken som legar där i 150 år måste dra ner på sin verksamhet. Vissa saker säger rättsväsendet att det är okej, till exempel i fallet med katter. Gillar man inte detta får man engagera sig politiskt.
 
  • Gilla
Henri och 2 till
  • Laddar…
Lustigt att div. kattägare anser att innekatter är djurplågeri, men att kastrera dem är helt ok 😉
 
E
Bygg hus Inomhus så löser du problemet. Kolla senaste husdrömmar på SVT1 så är problemet ur världen.
 
harry73
epw skrev:
Bygg hus Inomhus så löser du problemet. Kolla senaste husdrömmar på SVT1 så är problemet ur världen.
Det är en uppmaning till kattägare?
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Mikael_L
Repeter skrev:
Lustigt att div. kattägare anser att innekatter är djurplågeri, men att kastrera dem är helt ok 😉
Dom brukar vara sövda vid ingreppet ...
 
Men det var väl inte poängen. Innekatter som går på låda anses ju av vissa som djurplågeri
 
E
harry73 skrev:
Det är en uppmaning till kattägare?

Det är väl ett rimligt krav på alla husägare som inte vill ha besök i trädgården av diverse djur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.