Om det blir olidligt varmt på övervåningen på sommaren kan et vara värt att kontrollera isoleringen i taket.


Vi har svart plåttak. som är flackt, jag tror att värmen beror på detta. "Vinden" är ju obefinlig, den är kanske 30-50 cm hög och den går inte att inspektera utan att bryta upp taket vilket vi inte är sugna på.
 
Husqvarna220Ac skrev:
Inte funderat på luftvärmepump? Tror att varmvattnet är stor bov, många kommer från Lgh och Vv flödar i diskbänken och långa duschar som man alltid gjort...

Tycker er förbrukning är helt okej, Frånluftvärmepumpen gör nog ingen jätte besparing.
Tänker du luft-luftvärmepump? Det har vi funderat på ja, speciellt med tanke att man kan köra lite kyla på sommaren. Eller tänkte du någon annan lösning?

Jag är duschar ganska kort, ca 5 minuter men sambon kör lite längre duschar och hon badar också då och då . Förra ägaren badade sannolikt inte så mycket eftersom varmvattnet inte räckte till ett bad.
 
Om vi leker med lite siffror.

50W x 24h x 365 dagar = 438 kWh

438 x 65 öre = 284,7kr

Det drar iväg.
 
Visst är väl elpriset mer än 65öre? Ja allt drar iväg, än hur lite allt förbrukar...
 
Husqvarna220Ac skrev:
Visst är väl elpriset mer än 65öre? Ja allt drar iväg, än hur lite allt förbrukar...
Ja, lite mer är det nog.
Mina senaste siffror:
Elnätkostnad (16A säkringar): 0,52 kr/kWh

Elenergi nov - jan 0,69 kr/kWh (Blir troligen lägre under februari 2017)

Summa 1,21 kr/kWh.
 
Men tycker det är lite fel att blanda in nätavgiften i kWh priset, dock en del av elkostnaden..vi har låg nätavgift, Motför många andra elbolag, strax under 2000kr för 16A.
 
Den rörliga nätavgiften måste man räkna med.
 
Säger ju ganska lite om elpriset, endast totala elkostnaden.

Den finns ju där oavsett förbrukning..
 
Den rörliga finns väl inte där om man inte förbrukar nåt?

Jag betalar i februari:

Elhandelsbolaget:
El 32,68 öre per kWh
Energiskatt 29,50 öre per kWh
Elcertifikat 2,10 öre per kWh
Moms 25%
Summa: 80,35 öre per kWh

Nätägaren:
Överföringsavgift 8,10 öre per kWh
Moms 25%
Summa 10,125 öre per kWh


Totalt 90,475 öre per kWh i rörliga avgifter.
 
Redigerat:
Rörliga? Fasta menar jag med säkringsavgiften..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.