i grabbens rum ska det monteras 2 radiatorer, 1 under respektive fönster.

från golv till "fönsterbänken" är det 46,5 cm

kan det bli trångt med 40 cm höga radiatorer?


sedan hade jag tänkt 100cm breda
fönstret är ca 95cm breda + foder blir de ca 115cm breda

de jag kollat på är purmo C22 4010 hos rinkaby

http://www.rinkabyror.se/artikel/purmo-compaktradiator-22-4010/

blir det för lite med 6,5cm luft under radiatorn som ju blir fallet om jag sätter dom med överkanten i höjd med fönsterbänken.

ska man istället gå ned till 30 cm höga?


dessa kommer anslutas med 15mm kopparrör,

jag behöver lite hjälp med val av koppel, termostat och vilka kopplingar/vinklar man har mellan radiatorkopplet och kopparrören.
har förstått att koppel bygger ca 6,5 cm nedåt, och kommer då ta i golvet.

kan man göra såhär istället? har sett det även finns radiatorer med inbyggda koppel likt dessa:
https://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=164987&d=1452258652

och vad heter den vinkeln?
 
Redigerat:
Lite bilder.. som sagt, barnrummet:)


Barnrum med två fönster med mönstrade gardiner, leksaker och lekmatta på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tumstock vertikalt mot ett fönsterfoder, pärlband hänger bredvid i ett barnrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tumstocken i kant med fodrets utsida i vänsterkanten utanför bild
Tumstock framför ett fönsterfoder i ett barnrum, med fönsterjalusi och kontakter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Sätt 300mm höga radiatorer så de får plats mellan golv och fönsterbräde. Det kommer dessutom se konstigt tub och försvåra städning att ha dem så nära golv som du tänkt dig. De flesta koppel är vändbara så du kan välja om de ska anslutas neråt eller åt sidan.
 
jo det kanske får bli 300mm... effektmässigt lite mindre men det borde räcka! (synd det inte finns 350mm)

men rördragningen då, bör man få rören bakom radiatorerna? som i länken jag skickade
https://www.byggahus.se/forum/attach...7&d=1452258652

eller finns bättre alternativ?

jag har aldrig monterat nån radiator tidigare =(
 
Hur stor skulle en panel bli om den sträcker sig över båda fönsterna?

Svårt att säga estetisk vad som bli snyggast nu när panelhöjden är nere på 300 mm.
Kan personligen tycka att låga långa paneler blir snyggt under fönsterpartier. Dock så har du lite mer mellanrum mellan fönsterna som kanske gör att det ser tokigt ut.
Klipp och klistra ihop lite wellpapp för att testa annars.

Lite enklare att installera också. Du ska ha synligt dragning av rör? Hade kört elförzinkat då.


376 W 50/40/21 300x1000
 
det är ca 40 cm mellan fodren, så 2,5 meter skulle en sådan panel bli, verkar bara finnas 2 meter långa när jag söker..

ja det blir synliga rör, borras genom väggen till höger, elzinkat låter som ett alternativ till att måla CU vita.


2*376W räcker troligen
lite nyfiken till hur du beräknar effekten?

EDIT:
finns 2,3 och 2,6 meters thermopanel V4 TP22 på nätet
http://www.vvsonnet.se/sv/vattenbur...iator-v4-tp-22-thermopanel-tp-22-300x2300.php

kostar förvisso lite drygt 3000:- men man behöver bara 1 termostat osv..

men går man på en så lång kanske man klarar sig med en smalare variant?
TP11 eller TP21 ?

fattar inte riktigt skillnaden...
 
Redigerat:
Klart enklare att installera en radiator som sagt, men jag tror det kommer se märkligt ut :)
 
Det finns Purmo paneler som är 300x2300 samt 300x2600.
Ett tips är att försöka få någon butik att inhandla den från grossist Onninen. De har färdiga Purmo kit med koppel förinstallerat samt konsoler följer med. Man bestämmer bara vilket kit, mma eller danfoss samt åt vilket håll anslutningen ska vara åt.
Grymt smidigt.

Det finns en Excel på Purmo hemsida för effekter. Sen finns det en app IMI hydtools på Google play Store som jag använder mig av.
 
mexitegel skrev:
Klart enklare att installera en radiator som sagt, men jag tror det kommer se märkligt ut :)
Håller med. Kan se märkligt ut då fönsterna inte är dikt eller nästan dikt.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Det går ju även att länka radiatorerna också och spara in ett koppel, men även det ser konstigt ut här.
 
TotalControl skrev:
Det finns Purmo paneler som är 300x2300 samt 300x2600.
Ett tips är att försöka få någon butik att inhandla den från grossist Onninen. De har färdiga Purmo kit med koppel förinstallerat samt konsoler följer med. Man bestämmer bara vilket kit, mma eller danfoss samt åt vilket håll anslutningen ska vara åt.
Grymt smidigt.

Det finns en Excel på Purmo hemsida för effekter. Sen finns det en app IMI hydtools på Google play Store som jag använder mig av.
vad jag förstått är tp21 och tp22 vändbara och har inbyggda koppel redan?
 
TotalControl skrev:
Håller med. Kan se märkligt ut då fönsterna inte är dikt eller nästan dikt.
men tror ni det ser konstigt ut? när jag vänjer mig vid tanken så tror jag det kan bli riktigt bra?

utvändigt foder till foder har jag 268cm

en tp21 på 30*260cm blir nog kanon?
 
Ja men kör på det. Det blir nog bra. Svårt att se på bilder bara. Det som "räddar" dig är att den är 300 mm hög bara och så pass lång. Därför jag tyckte att du skulle tänka på tanken med en lång panel.

Du får en betydligt renare rördragning. Det kan göra otroligt mycket för det estetiska.
Elförzinkat så det ser enhetligt ut med kopplet, sen en dubbel vägg/täck bricka där du går igenom vägg för att slippa se hålen. Kommer nog bli cleant och snyggt :)


C22 300x2600 ger vid 50/40/21 978W. Alltid bra att ha lite övereffekt.

Du är nog skyldig oss lite bilder när du är klar ;)


Edit: TP21 ger 811 W
 
Redigerat:
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
tror jag kör på TP21, den verkar klara effektbehovet och är typ 3 cm smalare (samt lite billigare gissar jag)


eventuellt att rören ska dras vidare på väggen och in i nästa rum, (blivande badrum) till radiator under fönstret.

ska jag då köpa en sånhär redan nu?
http://www.rinkabyror.se/artikel/tp-rak4-fordelare-11-21/ så rören kan dras bakom radiatorn?

sedan undrar jag om denna termostat kan tänka sig passa
http://www.rinkabyror.se/artikel/danfoss-termostat-ra2990/

jag har nämligen 2st nya redan...


"""Elförzinkat så det ser enhetligt ut med kopplet""""
dessa radiatorer har väl inbyggt koppel? jag behöver bara en termostat?

...absolut bilder... tycker jag alltid varit generös med det :)
 
Redigerat:
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.