Hej,

Jag har läst en massa olika trådar här på forumet om många olika moment som jag själv stått inför, men aldrig deltagit aktivt. Har fått väldigt mycket hjälp i vår renovering av det jag läst här men nu var det dags för min trådstartarpremiär!

Det jag står inför nu är 135m2 källare som ska få nytt ventilerat golv! Det är ett nydränerat hus från 77 med oisolerad platta, som det nu till stor del ligger uppreglat golv direkt på plattan så när som på en plast emellan. Har inte tänkt blåsa hela huskassan på detta projekt vilket en helhetslösning från nivell skulle göra så har tänkt göra en snikvariant. Själva ventilationen blir kanske nivells eller i alla fall snarlik men uppreglingen med luftspalt har jag tänkt spara in lite kosing på! Varit inne på många olika lösningar men nu landat i en som jag tror är den billigaste som jag dock inte hittat något om, kanske för att det är dålig lösning va vet jag, det är just därför jag nu frågar här.

Min tanke är att jag ska "palla upp" regelverket på regelklossar som ska vara 45x45. Alltså en liten träkloss under regeln! Underst lägger jag en vanlig syllpapp för att hindra fukten. Vilka problem ser ni att jag kan få med detta? Jag menar man lägger väl fortfarande syllen på det sättet idag, fast inte lika mycket fukt i dagens plattor kanske..

Mvh
Putte
 
Varför behöver du ha ett uppreglat golv? Alla lösningar när man blandar in organiskt material som trä ovanpå en oisolerad betongplatta är mer eller mindre dåliga. Vill du ha ett snyggare golv kan du sätta klinkers direkt på betongen.
 
justusandersson skrev:
Varför behöver du ha ett uppreglat golv? Alla lösningar när man blandar in organiskt material som trä ovanpå en oisolerad betongplatta är mer eller mindre dåliga. Vill du ha ett snyggare golv kan du sätta klinkers direkt på betongen.
Hej,

Jo jag vet detta men jag vill regla upp golv av flera anledningar. Dels för att jag annars behöver gjuta upp en dryg decimeter om jag inte reglar upp golvet, samt att jag inte vill gå i skor där nere. Kalla golv är jag inte förtjust i så valet av underventilerat golv är redan gjort, nu vill jag kunna göra det så billigt som möjligt med en bra funktion.

Mvh
Putte
 
Ja, då gäller det att inget trä har direktkontakt med någon fuktig yta och se till att utrymmet under trägolvet har bra öppningsyta mot luften i rummet. Syllpapp är säkert det bästa valet. Plasten gör att kondensationen sker på dess ovansida i stället för i betongen. Har luftens vattenånga väl kondenserat och blivit vatten krävs det ett värmetillskott för att det skall bli vattenånga igen. Det är lite som att bygga ett trädäck över en sjö.
 
Intressant tråd, ska följas med intresse då jag står inför liknande projekt själv. Dock bara i ett rum på ca 12 kvadrat.
 
En variant är att köra platonmatta eller ännu billigare "fulplaton" från byggmax. Uppe på mattan kan du ha ett flytande regelverk med isolering emellan. Därefter golvspån och ytskikt
Beroende på storleken i rummen kan du antingen välja passiv eller mekanisk ventilation av golvet. Socklarna ska vara ventilerade.

Jag gjorde själv så här i ett rum. Det blev bra och platonmattan är relativt förlåtande mot dåliga betonggolv.
 
Ja jag har varit inne på den lösningen också, men känns som det blir svårare att styra ventilationen då luftspalten bara blir någon centimeter. Känns även som ett dyrare och krångligare alternativ? Då mitt golv är jämt och det idag ligger 95mm regelverk, golvspån och ytgolv, känns det mest praktiskt att hitta den optimala "regelverksklossen". Har varit inne på monterings plastplintar m.m men hittat mest fördelar med en runt 10cm lång 2tum2'a under. Det känns billigast, jag får en klack att lägga isolering. Men är det en riskkonstruktion? Regelverket är ju trä, och det ska ventileras, har en sådan kloss med syllpapp under en större risk att skadas än det övriga regelverket egentligen?

Har ni några andra idéer vad man kan använda som känns bättre än en träkkloss och inte skulle bli allt för dyrt?
 
Hej,

Har funderat lite under helgen och vidareutvecklat konstruktionen. Blev lite dyrare men känns bättre. Som jag tänker nu ska klossarna bestå av en bit blå platon i botten istället för syllpapp. Har förstått att den har bra ljuddämpande egenskaper som jag vill åt. Ovanpå denna lägger jag en komposittrall av lämplig höjd. Lite dyrare lösning än papp+träregel men inga mängder som går åt, och det känns betydligt bättre. En 120mm bred komposittrall kapad till 50mm bitar så får jag ut 20 "klossar" per löpmeter, och får ungefär 40mm klack/sida som isoleringsbärare mellan reglarna.

Åsikter? Kan detta vara en bra lösning eller ser ni några svagheter?
 
Låter som en omstädnding omväg runt platon med cellplastisolering och spånskiveundergolv.
Ventilationen kan du styra med ett par välplacerade 50mm avloppsrör som ansluts till golvventilationen.
 
tjena,

Jo jag är beredd att hålla med dig :) känns lite omständligt!

Men jag har ett par anledningar som håller mig borta från platonlösningen även om det säkerligen är en bra lösning! Dels för att jag ska ett våtrum med ett par avlopp inkl. dusch, fick höra från en försäkringskille att det var problematiskt med avlopp i dusch genom flytande golv som platon, bättre med typ nivell.
Jag har dessutom tänkt ventilera från yttervägg till yttervägg för att slippa en massa vent.rör överallt, vilket leder till att jag måste borra igenom ett gäng innerväggar av betong (enligt nivells anvisningar) för att flytta luften mellan rummen. Detta blir nog omöjligt med platon då luftspalten blir svår att pricka om jag ens kommer ner så nära golv med borrmaskin.
 
Det förändrar onekligen behovet en del.

Ventilationen mellan rum går att lösa, det handlar bara om hur du borrar.
Stabiltiet i en dusch är en anan grej, där måste du få till stor stabilitet för golvbrunn och avloppsrör med tanke på din låga bygghöjd. Med ~100mm bygghöjd så får du nästan inte plats med en brunn ens, och då få till en lagom flexibel anslutning till det ingjutna avloppet som inte delar sig, men ändå kan röra sig ett par milimeter.

Vad säger Nivell om detta i deras egen konstruktion?
 
Hej,

Det har jag faktiskt inte kollat så mycket på, där behöver jag läsa på. Dagens brunnar är felplacerade så dem ska flyttas, så blir att bila mig fram och placera korrekt. Kan man kanske gjuta fast dem djupare? Alltså inte gjuta ända upp till samma höjd som övrigt betonggolv för att ge mer plats för golvbrunn? Inget begrepp hur mycket plats dem kräver.
 
Jag borde väll förresten kunna gjuta igen först efter jag placerat brunnen på plats? Alltså regla upp m.m innan jag gjuter/fixerar avlopp och brunn?
 
Brunnen ska ju fixeras i regelkonstruktionen, den får inte sitta i betonggolvet.
Men du borde kunna placera golvbrunnen rätt, och sen dra ut avloppsröret vid sidan och för att avsluta det med en böj ned i golvet till anslutningen.

Jag hade inte gjutet fast hela konstruktonen med rör, men väl sett till att ev späningar pga rörelser i bjälklaget kan absorberas av rören på vettigt sätt.

En standard purus bygger 115mm, så du får bila ut lite av befintliga golvet för att få plats.
http://www.purus.se/produkter/produkt/s-serie-oden-oe75-sida/

Det finns lägre (100mm) men de har bara 50mm utlopp, vilket inte brukar rekomenderas.
http://www.purus.se/produkter/produkt/freja-oe150-mm/
 
Alternativ till uppreglningen av golvet är två plastkilar som limmas mot varandra, golvreglen skruvas sen rakt igenom ned i betonggolvet med spikplugg eller betongskruv.

https://www.beijerbygg.se/store/pri...armeringsdistanser/plastkil-kl?artikel=180688
Två av dessa mot varvaradnra så kan du reglera höjden enkelt.

Ett alt är plastklossar.
https://www.beijerbygg.se/store/pri...nser/pallningsbricka-pbr-50x80?artikel=150284

Sen betongskruv rakt ned genom regel och kilar.
https://www.beijerbygg.se/store/pri...---lättbetongskruv/betongskruv?artikel=413001

Ett annat alternativ är att använda vinkelbeslang med lagom höjd.
https://www.beijerbygg.se/store/pri...-31324-46/vinkelbeslag-anp-vfz?artikel=477016
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.