Chrbo skrev:
Återigen är jag tacksam för era svar.

Mitt, och fruns, önskemål om att den enbart ska gå nattetid står kvar tills vidare. Sen får man väl se hur det blir i praktiken, men det är åtminstone så utgångsläget ser ut.

Frun, som inte har för avsikt att klippa något gräs, anser att det är för dyrt med en robot. Så jag behöver skära kostnader för att göra henne nöjd :)

Men, är jag dumsnål om jag väljer 420 framför 430X? Det är trots allt knappt 6000:- skillnad. Jag har inget behov av att ha kvarterets finaste gräsmatta, så länge den gör sitt jobb är jag nöjd. Lullull är alltid kul men återigen inget jag känner något behov av i just detta fall.

/Christoffer
Kolla upp vad en Husqvarna Rider med variator kostar och lägg fram på bordet bredvid priset på en robot, tillägg priset på bensin vs. el och miljöpåverkan m.m. så får du nog sitta på terrassen med en öl i handen när gräset blir klippt :)
 
Enligt din bild så är ungefär 1/3 av din tomt områden som inte ska klippas om den är någorlunda skalenlig. Det är med andra ord c:a 1000 kvm som ska klippas. Det är den ytan som är intressant, inte hur stor din tomt är (Jag läste inte så noga första gången :)) Gräsmatteytan är också i huvudsak enkel vilket gör att du inte behöver räkna med någon egentlig overhead på ytan för att den ska klara av uppgiften. En enkel gräsmatta gör också att du inte har något egentligt behov av GPS.

En 420 är specad till 2200 kvm vilket gör att du har 50% till godo och den behöver i genomsnitt gå c:a 12 timmar per dygn. En 430 är specad till 3200 kvm vilket gör att den bara behöver gå 8 timmar per dygn. Du har alltså 50% mer klipptid på 420:n.

Skaffar ni en 420 kommer den behöva gå c:a kl. 20-08
Skaffar ni en 430 räcker det att den går c:a kl. 00-08.

Det är väl kort och gott det som din fru behöver ta ställning till. Personligen hade jag nog tyckt att en 420 hade räckt, den får liknande gångtider som vi har och vi störs inte alls av roboten. Jag brukar dock ställa in den så den går dagtid när vi jobbar och nattetid på helger och när vi är lediga. Så blir det mindre fuktigt gräs den behöver klippa.
 
Hej

Vår tomt är på 1400kvm, minus hus, garage, altaner, infart mm, så kanske 900kvm klippning, vår 420 går inte många timmar/dygn, men ställer tiden lite efter..

Så jag tror du lätt klarar dig med 420'n..
 
legion skrev:
Jag har hört från en ÅF för Wiper/Stiga att klipparen kommer fungera bättre utan knivskyddet men att det förstås inte är något som de får rekommendera officiellt.
Tack, det var sista knuffen jag behövde för att riva bort skiten :cool:

Chrbo skrev:
Frun, som inte har för avsikt att klippa något gräs, anser att det är för dyrt med en robot. Så jag behöver skära kostnader för att göra henne nöjd :)
Min villatomt kostade närmare 3.000kr/år i åkgräsklipparsoppa, så inte många år innan roboten är betald. Räkna inte med elkostnaden som är parkeringspengar i sammanhanget.

Se till så tanten klipper gräset 2ggr/veckan en sommar så har ni köpt robot vecka 2 samma sommar...

Jag hade övervägt annat, men sånt får man väl varning för att säga här inne. Lite skyddad verksktad över denna sida...
 
Samt att klippartraktorn inbringar några tusen på blocket, klart!
 
Tokslut skrev:
Stigan skulle säkert klara det bättre om man tog bort knivskyddet som ligger alldeles för nära kniven och hjälper"böset" att få fäste
Går utmärkt att plocka bort knivskyddet. Lägre ljudnivå och mindre tjafs som fastnar.

Sedan ett tips till: Ser på dina pivothjul att du har en tidig version av 100/300 serie. Det går att uppgradera din version med en ny bottenplatta vilket gör att du får samma förutsättningar som de nya maskinerna med "intelligenta" framhjul som känner av fastkörning osv. Blir en helt annan maskin.....
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Tack!

Jodå, du fick mig till att byta ;) Fick ny på Goodwill! (y)

 
Aaaaah. Just det. Så var det kanske... Haha
 
T
legion skrev:
Detta är en myt som tyvärr fortsätter att spridas.
Knivarna går inte av annat än om de träffar sten eller något annat tillräckligt hårt. Ibland går de inte ens av vid en direktkontakt med en betongkant utan böjs bara.
De småbitar av knivarna som ändå kan gå av försvinner ner i gräsmattan och kommer inte skada någon.
Jag har följt detta forum aktivt sedan 2012 och kan inte minnas att någon skrivit om att de skadats av bitar av ett knivblad.
Även om det antagligen har hänt så är det så ovanligt att jag tycker att man inte ens behöver ta det i beaktande vid ett köp.

Tvärtom är dessa små svängbara knivblad mycket säkrare än fasta blad om någon skulle få in en fot eller hand under klipparen då de inte har någon massa att tala om och viker undan vid träff, men det säger ju sig självt enligt fysikens lagar;)
Jag har själv sett det hända.
Min svärfar har en HQ och en dag hade han vattenspridaren framme och glömde stänga av klipparen.
Såg att den gick ut och gick över slangen varpå den gjorde ett hål i slangen. Gick då fram för att kolla hålet och där låg ett avbrutet blad i gräset. Detta var på en vanlig trädgårdsslang. Tur att jag såg detta annars hade det bladet legat där när barnbarn springer barfota och deras hund är där dagligen. Om man inte kollar dagligen om bladen är kvar så hade inte jag vågat ha en hemma. OM ett blad går av eller lossnar så är ju nästan omöjligt att hitta igen dessutom.
 
Nu vet inte jag vilken sorts knivar din svärfar använde. Men det finns mycket billiga "pirat" knivar på marknaden som går sönder lättare. Även Husqvarnas tidigare knivar var tunnare. Den nya varianten är dock tjockare och mer tålig. Men allt kan klart hända och en robot är inte ofarlig och bör hanteras med respekt.
 
T
Det var original knivar som medföljde klipparen.
Jag förstår att det säkert tillhör ovanligheten att det händer.
Men menar på att det kan hända och man ska nog inte utgå från att det aldrig kan hända.

Förövrigt så är han väldigt nöjd med HQ som klippare och det jag gillar med dom som inte Robomow har är hemkabeln. Robomow följer kabeln runt trädgården hem vilket tar extra batteri och missar den att docka så går den ett varv till. Medans HQ går direkt till hemkabeln vilket oftast är närmare samt ger mer möjligheter att placera laddstationen.

En annan fördel med Robomow är att den följer kabeln runt och kantklipper någon gång i veckan. Har man då som jag plattor runt hela trädgården så ett hjul går på plattan och ett i gräset så behöver man typ aldrig ta fram trimmern heller.
 
Har haft HQ klippare i 5år, en 220 i 4år och nu en 420, har varit med om en kniv som gått sönder, och stenar eller kottar har vi ej på gården, hörde på ljudet när den klippte, lät obalans, men jag byter sällan knivar, kör minst 1 sommar/set.

Det lilla halva knivbladet på 900-1000kvm gräsmatta, sen ser man hur fort tråden växer in i gräset så obefintligt att nån ska trampa barfota på det..
 
Är rätt nöjd med min Clipper. OK pris och hyfsat prissatt service
 
Ö
Om TS absolut måste ha en robot och den dessutom ska klippa på nätterna när annat bakgrundsljud är lägre se då för allt i världen till att tänka på dina grannar och köpa en robot som är tyst. En del robotar har elmotordrivning som är högljudd. Det värsta som finns när det surrar som om nån kör en radiostyrd bil hela tiden.
 
quick skrev:
Nu vet inte jag vilken sorts knivar din svärfar använde. Men det finns mycket billiga "pirat" knivar på marknaden som går sönder lättare. Även Husqvarnas tidigare knivar var tunnare. Den nya varianten är dock tjockare och mer tålig. Men allt kan klart hända och en robot är inte ofarlig och bör hanteras med respekt.
Allt kan hända ... jo så är det.

Hade några originalknivar liggandes som följde med min 330X. Upptäckte efter några dagar att klipparen lät annorlunda och vände då på roboten. Ett blad var då trasigt. Det är det enda blad jag kört sönder på 7 säsonger.

Originalknivarna tror jag var av "carbon"-typ och om jag har förstått saken rätt så säljer inte Husqvarna dessa längre. De nya som de kallar Long life är dessutom lite tjockare och blankare. Det kanske är så att HQ tagit efter piraterna?

https://www.amowerknivar.se/knivarknivblad-som-tal-tuffa-tag/
 
  • Gilla
Hapsdog
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.