R
Jag startade denna tråd för att visa att det finns olika alternativ (bättre och sämre) än det som görs idag, men vill man hålla fast i det "beprövade" så har man fri rätt att göra det. Men en sak är helt klart avgjort kan man inte relationen mellan värme och fukt så tycker jag att man ska läsa på mer (detta gäller även mig), men efter åtskiliga energirenoveringar av fastigheter och dess klimatskal så är jag iaf säker på att våra metoder fungerar (detta är vad fastighetsägarna själv anser) och inte vad en dåligt insatt sk Prof. på KTH
 
Var det inte joakimja som startade den här tråden?
 
Microkatten
Ribons, du startade inte denna tråden, varför påstår du det?

Det är ju bra att du är säker på att era metoder fungerar, vilka de nu är. Det enda jag har uppfattat av dig är att du förespråkar en viss färg, och att ni mäter fukthalten. Det är ingen här som har påstått att färgen inte fungerar, men däremot så vill jag och andra ha belägg på att den gör det, vilket du inte har delgivit oss. Du verkar bli lite putt för att vi inte köper ditt påstående av färgen rakt av, och talar lite föraktfullt om den "dåligt insatt sk Prof. på KTH" som inte håller med dig. Det inger tyvärr inte förtroende för din sak.
 
Redigerat:
R
sry blandar ihop. gå in på Thermogaia.se och läs där det finns tillräckligt mkt att fastslå att färgen funkar som den ska/vi säger. i och med att vi ger Garanti på att man får dom energivinsterna som vi säger (vi gör en diagnos på fastigheten och ör beräkning på vilken besparing man få (garanterad besparing) och sen gör vi uppföljningar i 2-3 år efter att vi är klara. be om garantier ac en mineralulls firma så får ni se vad ni får för svar.
Är inte detta ett bevis nog för er??
 
R
Jag har inte kollat på länken ännu men tanken är alltså att man målar en färg på insidan som ska reflektera värmestrålningen? Och denna färg är diffusionsöppen?
 
R
ja till 100% tills att den blir fuktid/blöt då sväller bindemedlet och gör färgen vattentätt (därför funkar den att måla poler med) efter att den torkat upp öppnar sih bindemedlet och forsätter att venilera ut underlaget
 
@ Ribons:
Färgen du jobbar med är intressant.
Huvudbeståndsdelarna som gör jobbet och ger de positiva egenskaperna tycks vara lera och kalk som man fått ihop med några andra ämnen, (bl a olyckligtvis akryl), till att fungera som en vattentålig färg.
Huvudsakligen är den intressant för de som har massiva stenhus, liksom dåligt isolerade hus el delar av hus.
Den kan vara ett gott alternativ till just tilläggsisolering av befintliga hus verkar det som.

Vad jag dock inte hittade på er hemsida var hur det fungerar när det är dags att måla om.
Om man jämför med annan diffusionsöppen färg så försämras ju den egenskapen med varje lager färg, så efter 2-4 lager (totalt) så finns det inte mkt diffusionsöppenhet kvar.
Alltså, det är inte så aptitligt med färg som man måste skrapa bort innan man målar om.
Finns det några studier på denna färg för många lager (=ommålad)?

Likaså hittade jag inget om hur färgens funktion (interior) står sig om man t ex tapetserar över den, el om man vill måla på befintliga ytbeklädnader såsom t ex glasfiberväv målad med våtrumsfärg?

För TS vidkommande är det väl främst i så fall produkten Interieur som skulle kunna vara ett alt till tilläggsisolering?
 
R
håller med att om man målar om på fasaden tillexpemel 4 ggr, så blir dem inte lika diffusionsöppen. fördelen med denna fägr är att du inte behöver måla om så ofta, vi har inga exp på fastigheter i Sverige som har behövts målas om(inte gått tillräckligt lång tid) i Tyskland finns det en fast som vart målad för va 25 år sen, ocg vad jag fått höra så är det inte dax att måla om den än,Petersberg tror jag omt heter, Har själv måla vår sommar hus med den för ca 6 år sen och den ser lika bra ut idag som när vi målade huset.
Ja du kan tapetsera på färgen, och du gör sedvanlig förarbete som vid normal ommålning, så där är det ingen skilmad
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.