Kan också slå ett slag för Robomow. Har själv en RC312.
Du ställer in hur stor yta gräs du har, och antal klippcyklar du vill köra per vecka (normalt 2). Funkar riktigt bra tycker jag.
Då behöver den inte gå flera timmar varje dag i veckan som vissa andra gör. Då hinner gräset vila lite också mellan klippningarna.
 
Det kan du ställa in på HQ också. Att ha en återförsäljare/serviceställe nära skulle jag värdera högt, skönt att det går att fixa om något går sönder
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Vi bytte från Hva 220 till en 420, tomten blivit lite större, och 220'n kändes gammal, samt att jag ville ha appen, enda svaga punkten är slingan! Löd ihop ev skarvar, samt krympslang, medföljande "fiskögon" är skräp, håller nåt år i bästa fall sen avbrott.

Finns bara att märke på klippare, Husqvarna! vet så många som provat både gula, blå röda gräsklippare, läs ( jula/Rusta/Biltema) som varit så nöjda, första veckan, sen har de rymt, bytts ut, fastnar överallt, och kommer aldrig lös. mm mm mm

Installerade en Hva 315 till mormor, hon är helt salig! Otrolig smart, den verkligen provar länge när den kör fast, och löser det som oftast.
 
Att löda slingkabeln funkar bra, men att avfärda originalkopplingarna som skräp är lite starkt. De som Husqvarna/Gardena levererar är kvalitetskopplingar från 3M, som funkar utan problem.
 
Har bytt samtliga, efter flera avbrott, dessa klarar ej att ligga i gräset/jorden långvarigt, men enkel lösning..
 
Thörre skrev:
Riktiga knivar som inte går av när dom kör över en pinne och skär sönder fötterna på barnen.
Detta är en myt som tyvärr fortsätter att spridas.
Knivarna går inte av annat än om de träffar sten eller något annat tillräckligt hårt. Ibland går de inte ens av vid en direktkontakt med en betongkant utan böjs bara.
De småbitar av knivarna som ändå kan gå av försvinner ner i gräsmattan och kommer inte skada någon.
Jag har följt detta forum aktivt sedan 2012 och kan inte minnas att någon skrivit om att de skadats av bitar av ett knivblad.
Även om det antagligen har hänt så är det så ovanligt att jag tycker att man inte ens behöver ta det i beaktande vid ett köp.

Tvärtom är dessa små svängbara knivblad mycket säkrare än fasta blad om någon skulle få in en fot eller hand under klipparen då de inte har någon massa att tala om och viker undan vid träff, men det säger ju sig självt enligt fysikens lagar;)
 
Redigerat:
  • Gilla
mg765 och 4 till
  • Laddar…
Husqvarna220Ac skrev:
Har bytt samtliga, efter flera avbrott, dessa klarar ej att ligga i gräset/jorden långvarigt, men enkel lösning..
Konstigt, min uppfattning är att de håller jättelänge. Men det går ju att göra fel, då håller de förstås inte.
 
Jag har en Stigarobot och den blir igenkletat om den går nattetid, daggen binder gräsresterna.

Andra märken kanske klarar det bättre, men jag vill inte gå och göra rent klipparen flera ggr./veckan.
 
  • Nyligen använd robotgräsklippare täckt av klippta gräsrester genom daggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min går bara på nätter och jag har inte det problemet på min AM 320 att det fastnar så mycket gräs under den.
Sen kan det bero på hur ofta man klipper med.
 
Redigerat:
Tokslut skrev:
Jag har en Stigarobot och den blir igenkletat om den går nattetid, daggen binder gräsresterna.

Andra märken kanske klarar det bättre, men jag vill inte gå och göra rent klipparen flera ggr./veckan.
Vi har en HQ315 som också går nattetid men den geggar inte igen på det där viset. Tror jag rengjorde den 3 eller 4 ggr förra säsongen och då var det inte särskilt mycket gräsklipp.
 
Stigan skulle säkert klara det bättre om man tog bort knivskyddet som ligger alldeles för nära kniven och hjälper"böset" att få fäste
 
Tokslut skrev:
Stigan skulle säkert klara det bättre om man tog bort knivskyddet som ligger alldeles för nära kniven och hjälper"böset" att få fäste
Jag har hört från en ÅF för Wiper/Stiga att klipparen kommer fungera bättre utan knivskyddet men att det förstås inte är något som de får rekommendera officiellt.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Tycker klipparen blir geggig om den går i daggen på natten, vi kör den ca kl 15-23, men lite olika.

Hur gör man fel när man slarvar med "fiskögon"? Stick in tråden och kläm åt.

Har en bekant som grävde ner slingan, med dessa 3M skarvar, nu funkar inte klipparen när det regnat..svårare att hitta felet när slingan är nedgrävd.
 
Det finns två nackdelar med robomows fasta knivar. 1: dom är dyra 2: när kniven slår i något hårt så håller kniven men det händer dock att motoraxeln böjs istället.
 
Återigen är jag tacksam för era svar.

Mitt, och fruns, önskemål om att den enbart ska gå nattetid står kvar tills vidare. Sen får man väl se hur det blir i praktiken, men det är åtminstone så utgångsläget ser ut.

Frun, som inte har för avsikt att klippa något gräs, anser att det är för dyrt med en robot. Så jag behöver skära kostnader för att göra henne nöjd :)

Men, är jag dumsnål om jag väljer 420 framför 430X? Det är trots allt knappt 6000:- skillnad. Jag har inget behov av att ha kvarterets finaste gräsmatta, så länge den gör sitt jobb är jag nöjd. Lullull är alltid kul men återigen inget jag känner något behov av i just detta fall.

/Christoffer
 
  • Gilla
tomson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.