Hej!

Jag och familjen flyttar in i villa i mitten av maj, lagom till gräsklippningen drar igång på allvar. Jag har alldeles för mycket uttråkade minnen från ungdomens gräsklippning för att inte överväga att investera i en robotgräsklippare.

Som med det mesta har jag försökt att läsa på så gott det går för att göra ett välinformerat köp. Det känns dock som en djungel och ju mer jag läser desto fler funderingar dyker upp. Jag tycks dessutom hamna i en högre prisklass ju mer jag läser.

- Önskvärt är att klipparen enbart klipper nattetid. Säkerhetstänk då vi har småbarn som kommer att krypa runt på gården.
- Tomten är drygt 1500 kvm. Har skissat tomten grovt.
- Laddstationen placerar jag gärna i anslutning till altanområdet, gärna under altanen i det området som är skyddat från väder och vind.

Vilken klippare skulle ni välja? Just nu står jag i valet och kvalet mellan två olika modeller, men jag vill inte påverka er med mina tankar till att börja med.

Tack på förhand!

/Christoffer

Grovt skiss av en tomt med markerade områden som hus, gäststuga, carport och träd, för planering av robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har bara erfarenhet av Husqvarna/Gardenas klippare, och deras guideslinga är en stor fördel tycker jag. Enklare att styra klipparen ut till ett specifikt område och snabbare återgång till laddaren.
Har haft en Garden R70 i drift i 3-4 år utan minsta problem med hårdvara eller mjukvara. Gräsmattan blir bättre än med traditionell klippning.
 
Ja, kan bara hålla med ovanstående. Vill du ha en set&forget så går alla billiga märken (och Bosch) bort. Tyvärr.
Kör själv på en Husqvarna 315 som bara tuffar på - aldrig några problem på hela säsongen.

Spontant skulle jag säga att en 430X är lagom utifrån ditt önskemål om att den bara ska gå nattetid.
 
Som redan nämnts är det Husqvarna/Gardena som gäller om det är långsiktig kvalitet och driftssäkerhet du är ute efter. Det finns lågprismärken som fungerar ex Worx, men ofta inte helt utan handpåläggning emellanåt.

Som alltid oavsett märke är en välutförd installation A & O för en så problemfri funktion som möjligt. Däremot finns inga klippare som klarar en slänt på 45° som du anger, men om du menar mer rimliga 45% så fixar HQ:s större klippare det vilket jag tror de flesta andra har svårt med.
 
Jag läste igenom många sidor, artiklar och forumkommentarer innan jag köpte min Gardena.
Strulfri, den bara går och går. Snart dags att släppa ut den för 3:e säsongen.

(Om du missat det, så är det Husqvarna som tillverkar Gardena, så Husqvarna/Gardena som de flesta verkar rekommendera)
 
Redigerat:
  • Gilla
skidaren
  • Laddar…
Du skall ha en Husqvarna. Själv har jag en Stiga 225 och förbannar mig själv varje gång jag behöver gå och "rädda" den. Valde mellan Stiga o Husqvarna men valde dessvärre fel, med facit i hand.
 
  • Gilla
Kalvholmen
  • Laddar…
Ang säkerheten så har väl numer alla så att rotorn stannar om man kommer i kontakt med skalet?
 
Johannes Carlsson skrev:
Ang säkerheten så har väl numer alla så att rotorn stannar om man kommer i kontakt med skalet?
Nja, att komma i kontakt med skalet sker ju hela tiden när roboten kör emot träd/byggnader etc, vill nog påstå att klippmotorn stannar först när klipparen lyfts upp.
 
Om du ska ha den till att gå bara nattetid tänk då på att inte ta en för liten maskin.
Jag har ca 1600m2 och klarar klippa med en Husgvarna 320 den går 6 nätter i veckan när det växer som värst.
Ser på ritningen att du har en stor lutning upp till carporten är där en slät yta uppe vid carports väggen? Risken är att du får en gräsmatta utan gräs där uppe när den ska vända i lutningen annars.
Du har Honda maskinerna annars med. Dem kommer ut med en ny maskin iår som klarar mer lutning än vad Husqvarna klarar.
 
Var kan man läsa om att Honda släpper en uppdaterad Miimo 2017?
 
F
Jag hade samma krav med klippning nattetid men med facit i hand så var det meningslöst. Det var inga problem alls att klippa dagtid trots skitungarna.
 
Tack för alla svar.

Rätt eller fel men jag har enbart kollat på HQ och kastat ett snabbt öga mot Gardena. Övriga märken verkar alltför obeprövade (i Sverige åtminstone).

Jag tittade till en början på 315 men efter att ha läst på lite om säkerheten på robotarna så känner jag mig inte bekväm med att den tuffar och går när det finns små fingrar och fötter i närheten. Den verkar lite för långsam för att göra ett bra jobb om den enbart går om nätterna.

Ganska snabbt började jag då titta på 420 och 430X istället. Jag är inte gjord av pengar så de där extra tusenlapparna svider lite men jag försöker att motivera 430X med att den kommer att kräva mindre service och underhåll eftersom den är snabbare och inte kommer att behöva tuffa på lika många timmar för att utföra samma jobb som 420. Lurar jag mig själv?

/C
 
engs
Har en 330X sen i sen-sommras nån gång (samma som heter 430X idag). Så gick inte när det växte som mest men den tid den gick så var ~8h/dag, mån-fre mycket väl tilltaget. Minskade ner tiden mer på hösten. Tomten totalt är på ~1800m2 och ganska komplex med smala tarmar den ska leta sig ut på/genom. Dubbla guidekablar tror jag minskar dötid den bara ska leta sig tillbaka för laddning rejält.

Tanken först var att köra på nätter men efter att ha läst om hur de skadat igelkottar (om det nu inte var en tidningsanka?) och vi har en hel del sådana på tomten så la jag schemat från morgon till lagom vi kommer hem stället. Har inte varit några problem med grabben heller faktiskt...

Har varit väldigt underhållsfritt sen dess, fick lägga om kabeln på ett ställe men det är allt.

Redigerat:
Kom på föresten, när jag körde igång klipparn så låg jag efter väldigt med gräset, tänkte att jag får se hur det funkar men jag får nog ta ett varv med åkklipparn och hjälpa till. Men det tog inte många dagar innan den hunnit ikapp.
 
Redigerat:
Hej! Jag har en Husqvarna 420 och min gräsmatta är ca 1200 kvm. Köpte en 315 från början, men insåg snabbt - redan innan jag hade packat upp den - att den skulle behöva gå mer än 20 timmar per dygn alla dagar i veckan. Eftersom jag har två barn och vill kunna använda gräsmattan "ostört" på dagarna så bytte jag då till en 420 som bara var ca 1000 kr dyrare. Med 420 så går den 13 timmar per dag vilket gör att gräsmattan är ledig på dagtid. Med en 430 kommer det att gå ännu snabbare, men det är nog ingen stor skillnad på mängden service mellan 315, 420 och 430. Den totala tiden per vecka som klipparen verkligen åker runt och klipper kommer ju att vara densamma oavsett modell. Det som skiljer mellan modellerna är förhållandet mellan klipptid och laddtid (samt viss funktionalitet så klart) vilket gör att en maskin med bättre batteriprestanda bli klar med sitt dagsverke tidigare än en maskin med klenare batteri som måste lägga mycket tid på att ladda.
 
T
Robomow utan tvekan, skulle inte ens titta åt något annat håll. :)

Riktiga knivar som inte går av när dom kör över en pinne och skär sönder fötterna på barnen.
Riktigt bra på att kantklippa runt hela gräsmattan.
Bra telefon app där du kan göra alla inställningar.
GSM där man får notis i mobilen om den stannar eller fastnar eller någon lyfter den.
 
  • Gilla
Hemma byggaren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.