Vi flyttade in i vårt nya fina hus i veckan och märkte vid första spolningen att ena toaletten beter sig konstigt. Det rinner ner dåligt, börjar sedan klucka några gånger och till sist hamnar vattennivån lågt.

https://youtu.be/xmgiW6Fx9HM

Jag har felanmält till byggaren och fått till svar att de skall kolla på detta inom 3 veckor. Under tiden, är det något jag kan göra?
 
  • Gilla
Enoksson
  • Laddar…
fel på din avluftning... det ska komma in luft via ett rör som kanske slutar på vinden eller taket... det är nog stopp i det...
 
  • Gilla
byggarätt och 2 till
  • Laddar…
Ok, tack för svar. Detta är inget jag pillar med själv alltså. Blir det mycket jobb för han som skall åtgärda felet, öppna väggar eller liknande?
 
torbeno skrev:
... Blir det mycket jobb för han som skall åtgärda felet, öppna väggar eller liknande?
Beror på om det bara råkat bli stopp eller om någon fuskat. Det kanske bara sitter ett kvarglömt lock över avluftningen - då byter man det mot en backventil. Eller så saknas det helt avluftning så man blir tvungen att frilägga avloppsledningen och bygga om. Det senare förefaller väl osannolikt om det är ett helt nytt hus, men byggfolk har ju fuskat med de mest underliga saker förr.
 
  • Gilla
torbeno
  • Laddar…
Tack. Toaletten på ovanvåningen fungerar helt perfekt men dessa avluftningsrör sitter ej ihop eller?
Huset är helt nytt och fint i övrigt. Jag kan ju tycka att den som installerade toaletten skulle ha märkt detta och funderat på vad som gått snett.
 
Kolla enligt tidigare förslag..Kan vara så enkelt att det sitter ett skyddslock på röret som man har glömt att ta bort...Du får först leta upp röret...Bör finnas i närheten ovanför badrummet..Antagligen på vinden
 
Ok, vinden lyser med sin frånvaro i detta hus. Ovanför toaletten finns ett sovrum
 
Ajdå ... skulle kunna innebära att man tänkt sig att avluftningen för den andra toan skulle räcka för båda... och så gör det inte det... låter isåf dyrt och svårfixat ... vi får hoppas det inte är så ...
 
Det finns 15 till likadana hus i kvarteret och hos dem fungerar det bra, såvitt jag vet.
 
Jag testade att spola med en slang ner för att se om det fanns något stopp då det rann sämre och sämre. Efter en stund sa det slurp och nu rinner det ner som det skall och det kluckar inte heller längre men vattennivån är klart lägre än på toan på ovanvåningen. Se foto.

Toalettskål med lägre vattennivå efter avloppsspolning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Låg vattennivå i toalett efter att ha använt slang för att avlägsna stopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vågar jag använda toan tills att någon kommer och fixar?
 
Krilleman
Det verkar ju onekligen vara ett luftningsproblem.

Du kan lugnt använda dina toaletter utan att vara orolig. I värsta fall kommer det lite dålig lukt om vattennivån minskar i WC/golvbrunn.
 
Y
Det är inte så att det även är nya golv?
Golvläggare har en fantastisk förmåga att hälla ner spackel i avloppen vilket kan kräva spolbil sen. :p
 
Jo, golven är ju nya. Hela huset är ju nybyggt – inflytt i tisdags. Nu fick jag ju bort nån propp av något slag med min spolslang, och vad det än var så fanns den ju där innan vi flyttade in.
Jag har nu även hittat en vattenkoppling som läcker samt avloppsröret under handfatet som också läckte. Avloppsröret gick lätt att fixa men kopplingen sitter illa till under komoden, svårt att nå med Verktyg

Vattenkoppling under handfat med droppande vatten, skruvar och rördetaljer i närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu kom rörmokaren förbi, samma kille som installerade rören där. Han var osäker på vad som var fel, behöver lyfta loss holken och kika. Han kommer tillbaka på fredag för det var några specialverktyg som han behöver för jobbet.
 
Krilleman
Specialverktyg för vad då?

Få loss toan eller dra åt läckan vid brickan?

För jag har svårt att se vilka specialverktyg det kan vara. Möjligtvis en 24 öppningsbar ringnyckel från Vatette, men det går lika bra med skiftnyckel då det bara är två rör (och inte tre som blir svårare)

24 öppningsbar ringnyckel märkt med Vatette mot vit bakgrund, antyds användas för rörinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.