Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Snurrespratt skrev:
Detn elektriker som kommer och 'åtgärdar' ett garantifel i en dimmer gratis finns inte. Så garanti-snacket är en bluff.
Om du menar en dimmer som kunden köpt själv håller jag med dig, inte annars. Jag har själv åkt flera mil och bytt en trasig termostat kostnadsfritt, dessutom två gånger hos samma kund. Det var en typ från Pentair som ofta krånglade.
Jag kunde säkert ansökt om betalt via ALEM från min grossist men orkade inte med krånglet.
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
tommib
Detta är alldeles sant. Ingen kan tvingas att arbeta för kassa villkor. Så TS ursprungliga fråga får egentligen besvaras med: förbättra villkoren.

Problemet som jag ser det är att elområdet, likt en del andra områden, är onödigt reglerat vilket snedvrider marknaden. Detta är en helt annan fråga men ofta där vi hamnar i dessa trådar..
 
Ni som jobbar som elektriker, hur lång garanti lämnar ni?
 
Blund skrev:
Anledningen till att El är lagstadgat är för att en felaktig installation är lika dödlig som en 9mm pistol....
Angående VVS, vattenskador orsakade av felakiga installationer kostar miljarder för samhället varje år, och i dagsläget tittas det på samma system runt VVS som det redan finns inom EL.
Så att det skulle vara fel på systemet som reglerar elinstallationer är rent skitsnack, om någon dör av att du installerat ett felaktig uttag så är det lika jävla illa som att köra ihjäl någon med bil...
Jag tycker resonemanget är intressant och förstår varför det finns en lagstiftning som reglerar detta men just vad det gäller en bil så krävs inga utbildningar eller tillstånd för att arbeta med någon del av bilen förutom AC som kan ha skadliga gaser.

Resonemanget blir ännu mer intressant när man tänker i banorna bussar och lastbilar. Vem som helst kan ställa sig och byta komponenter i ett avancerat elektroniskt och pneumatiskt styrt bromssystem helt utan tillstånd och kontroll av någon tredje part och uppemot 150 kan färdas med fordonet.
 
  • Gilla
robhol och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nyfniken skrev:
Ni som jobbar som elektriker, hur lång garanti lämnar ni?
Vi uttalar ingen garantitid, men har ju lagkrav som reglerar det. :)


edit:
Det är ju också så att efter ett par år typ, så har väl de flesta kunder glömt bort vem/när som installerat, och dessutom brukar felen uppstå under typ 1:a året, sen håller det som regel länge.
Så i praktiken verkar den faktiska garantitiden hålla sig under 2 år, även om den enligt lag kanske är längre.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Konsumentköplagen ger 10års reklamationsrätt till konsument. För juridisk person enligt avtal. Material enligt konsumentköplagen resp ALEM09.
 
K
Nu är jag inte elektriker längre, men det beror ju vad det är för entreprenadform och vad man har för avtal, enligt AB04 så är ansvarstiden 10 år, fem års garanti på arbete och 2 år på material.

ABT06 så är det 5 år på material, istället för 2. (Totalentreprenader)

Fast dessa gäller kanske inte privatpersoner vid närmare eftertanke? Där får någon gärna upplysa mig!
 
Redigerat:
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Mikael_L
ALEM09 är väl ett avtal uteslutande mellan leverantör och elektriker?
 
Mikael_L skrev:
ALEM09 är väl ett avtal uteslutande mellan leverantör och elektriker?
Korrekt. Men det blir det som brukar sätta max längden på materielgaranti i entreprenader.
 
Mycket prat om garanti, men ingen verkar veta hur lång garanti man lämnar?
 
  • Gilla
Lazzeman och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
KjellTimell verkar ha bäst koll ... :)

Om det är rätt vet jag inte. Jag driver ingen firma, så jag har inte haft någon egentlig anledning att fördjupa mig i detta. Blir jag skickad att byta en grej, så gör jag bara det. ;)
 
H
ansvartiden är 10 år
garantitiden är 5 år med avstämnig efter 2 år
material är 2 år om inte entreprenören har bättre avtal då gäller dessa även för beställaren
sedan finns de särskildvarugaranti den är också 10 år (tätskikt etc.)

framförallt bevisbördan som skiljer med tiden
 
el_richard skrev:
[bild]

Hur många skulle anlita denna elektriker?
Dyr timkostnad. Material helt OK. Men om det är Malmbergs eller Hager framgår inte. Gissar på Malmbergs.
 
K
Framgår tydligt av E-numrena vad det är offererat. :)
 
Köper du färgen själv när målaren kommer? Där snackar vi påslag!
 
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.