RilleRock skrev:
Helt korrekt men det är nog en synvilla att plint 3 används.

Ja undrar mer om blå verkligen är 12V?
Man kör vit 12V och blå 0V.
Korrekt, plintarna som används är 1 (vit) 2 (blå) 6 (turkos) 8 (lila)

Färgerna hade jag inte en susning om gällande standard men jag har samma "egna" standard dokumenterad och konsekvent i hela systemet :)

Tyvärr var det inte en så enkel lösning på mitt diodproblem

Men om jag sätter 2:an på plint 3, kan jag styra mjukt vi webbinställningarna då?

/Jörgen
 
Flikar in i tråden igen med fråga om hur jag ska koppla en annan IR-detektor. Har en bosh blueline som jag försökt läsa på om. Har tittat på inlägg #87 i denna tråd och även inlägg #95. Vet inte hur jag kopierar in det inlägget i min fråga här men det var en fråga om hur kopplingen på denna detektor kan göras. Tydligen så ska grön inkommande kabel vara kopplad till det motstånd som går in på NC på bilden, även om det inte syns på fotot. IR-detektor med ledningar kopplade till terminaler märkta med +, NC, och T i en säkerhetsanordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är bilden i inlägg #95 med följande kommentar: Alla sätt är bra men för att slippa skarva moståndet så tar du bort grön bygel och sätter skarvmotståndet där och grön inkommande på NC.

Betyder det att jag kan koppla så här som min bild nedan?
Schematisk illustration av kopplingar på en Bosch Blueline IR-detektor med markerade motstånd och kabelanslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag vet om att det inte är snyggaste bilden men hoppas ni förstår ;) tillräckligt för att hjälpa mig.

/G!
 
D
Med reservation för att jag inte håller med konventionella detektorer, så tror jag du har kastat om common och sektionsingången på skissen. C till tamper och I4 till alarm output nc bör det nog vara för eol. motstånden ser ok ut.
Testa och se!?
 
Meh, såg precis att det redan kommit samma svar :)

Upp skrev:
Flikar in i tråden igen med fråga om hur jag ska koppla en annan IR-detektor. Har en bosh blueline som jag försökt läsa på om. Har tittat på inlägg #87 i denna tråd och även inlägg #95. Vet inte hur jag kopierar in det inlägget i min fråga här men det var en fråga om hur kopplingen på denna detektor kan göras. Tydligen så ska grön inkommande kabel vara kopplad till det motstånd som går in på NC på bilden, även om det inte syns på fotot. [bild]
Detta är bilden i inlägg #95 med följande kommentar: Alla sätt är bra men för att slippa skarva moståndet så tar du bort grön bygel och sätter skarvmotståndet där och grön inkommande på NC.

Betyder det att jag kan koppla så här som min bild nedan?
[bild]
Jag vet om att det inte är snyggaste bilden men hoppas ni förstår ;) tillräckligt för att hjälpa mig.

/G!
Om jag minns rätt på min Blueline så kopplade jag motstånden mellan
Vänster NC -> Höger NC &
Höger NC -> Vänster T

Sen dataledningarna gock från vänster NC och Höger T bort till centralen


/Jörgen
 
D
Laddar upp ett kopplingsschema

Kopplingsschema för N.C.-anslutning med ändmotstånd och kabelfelsavkänning, inklusive terminaler och detektoringångar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
shalafi
  • Laddar…
Då blir det morgondagens projekt att få till detta.
/G!
 
RilleRock
Schematisk bild av en elanslutning med batteri, brytare och ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu kan du inte göra fel :p
 
  • Gilla
varmstro
  • Laddar…
RilleRock
shalafi skrev:
Hade ja inte rekommenderat :D

För att kunna styra det behöver du ha dit en fast minus på plint 3 vid släckt läge.

Ja brukar programmera upp ett eget larmområde som jag döper "Gångtest" vars områdets tillkoplingsläge flera utgångar följer och på så vis styr alla IR's lysdiod på plint 3.
 
  • Gilla
shalafi
  • Laddar…
D
Undrar vad Ninja Turtles gör med detektorn? Kass illustratör :D
 
Kopplar man in larmet med stickkontakt eller är det fast monterad?
 
RilleRock
DMOL skrev:
Undrar vad Ninja Turtles gör med detektorn? Kass illustratör :D
Är oskyldig...
Har bara ritat dit kablarna och motstånden :p
 
Dum fråga, men går det att använda cat6 kablage för IR detektor / magnetkontakter?
Har redan en del cat6 kablage draget i huset som skulle gå att använda till detektorer.
 
D
Ja det spelar ingen roll i praktiken.
Skillnaden är att du antagligen har solida ledare i din kabel, vilket gör att de kan vara lite svårare att skruva fast flera ledare i terminalerna om de ska samsas om utrymmet. En lösning på det problemet är ju att använda wagoklämmor eller kopplingsdosa.
 
Tack för svar, hur är det med andra enheter som tex manöverpanel, extern siren, rökdetektor, "relästation" ?
Jag har förstått att manöverpanelen måste vara trådad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.