Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Detta är inte branschspecifikt.

Det är marknadsekonomi. Är efterfrågan större än tillgång stiger priset till efterfrågan täcks eller släcks.

Ta in fast pris med och utan material så hamnar slutresultatet troligen på ungefär samma belopp om garantierna ska vara desamma.
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
S
Jag har använt en elektriker i många projekt hemma där jag själv shoppat grejorna på nätet. utom kablar och rör och slangar förstås. Han är nöjd, jag är supernöjd. Det är bara att hitta rätt elektriker från början som gillar när grejorna ligger på köksbordet när han kommer. Att skylla ett 100-procentigt påslag på garanti är en bluff. Om du får fel på en dimmer så kan du lika gärna ringa Schneider (eller vem det nu är) själv och byta ut med posten, ingen rocket science precis.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
Paxman skrev:
Det här är ju också fantastiskt. Om alla elektriker skulle ha inställningen att de vägrar göra jobb hos privatpersoner så skulle vi kunder vara helt körda. Vi får inte göra något själv och elektrikerna vill inte ha med oss att göra. Ni ser inte själva att något är skevt i er bransch som gör att ni känner på det sättet?

Det är ju inte så att vi konsumenter har haft ett hemligt möte där vi enats om att det är just elektriker vi ska hoppa på och kritisera. Elbranschen har skapat detta själv genom sitt agerande. Hade ni agerat på ett annat sätt hade ni antagligen tyckt att det var toppen att göra jobb hos privatpersoner. Då blir ni bemötta av glada och trevliga människor, blir bjudna på fika, kanske en öl att ta med hem på fredagskvällen när kunden vill visa sin tacksamhet.
Inte vi elföretagare i heller, men som jag sagt flera gånger. Starta eget och se hur lätt det inte är att tjäna pengar. Och jag förstår de elföretagare som som säger nej till privatpersoner. Det finns väldigt många av mina kunder som vill ha ett bra jobb utfört och återkommer. Och vi levererar materialet, men att vi tjänar massor det har jag inte sett på mitt konto.

Jag kan ta ett exempel jag var hos en kund som ville ha en stycken billig LED-spotlight. Jag letar fram en för någon hundralapp tog ca 20, oavlönat arbete. Pålägg 40% ca 100kr pålägg Pris ca 450:- med moms, kunden körde på kvällen till byggmarknaden i annat ärende och köpte en spotlight LED. Sen när min montör skulle bygga ihop spotlighten eftersom allt kom i delar, var armaturen dyrare med tanke på tiden det tog att få ihop den. Vem tjänar massor??? Ingen mer än möjligtvis byggmarknaden för de fick nog mest vinst på minsta arbetsinsats. Om ni tror att man i elbranchen tjänar massor, kolla på olika bolagssidor och se att det är bolag ni inte vill ha aktier i.
 
Paxman skrev:
Det där är inte ett vettigt argument. Om min Volvo behöver en ny styrled så har jag ett antal alternativ:

1. Jag köper styrleden på t ex Bilia för X kr och byter den själv (vilket jag får göra). Då blir kostnaden X kr för reparationen.

2. Jag lämnar in bilen på Bilia och då kostar reparationen X kr + arbetskostnaden Y kr, dvs X+Y kr.

3. Jag köper styrleden på Bilia och tar med den till en mindre verkstad som gör jobbet för 0,5 Y. Reparationen kostar då X+0,5Y. (Den mindre verkstaden kan också ta hem delen, med de lägger inte på en massa procent på den.)

Med systemet som elbranschen använder så blir det X+Y+Z kr, där Z är påslaget elektrikern lägger på X. Alternativ 1 finns inte eftersom jag inte får göra jobbet själv, och 3 finns inte heller eftersom konkurrensen inte fungerar i elbranschen.

Bilverkstäder har också en väldigt massa kostnader "som kunden inte ser", men de fifflar inte med prislistorna på samma sätt. De tar ut sin vinst på arbetskostnaden. Självklart betalar inte Bilia samma pris på motorolja som t ex Mekonomen tar, men eftersom de köper in så stora mängder kan de ändå ge samma, eller ibland lägre, literpris som jag som kund kan handla samma olja för i butik.
Vad är skillnaden?
Du kan ju göra allt elarbete själv, även om du egentligen inte får. Ingen kan ju efteråt säga att din anläggning är olaglig. Huruvida allt fungerar som det ska.

Byter du din styrled själv, har du ingen garanti. Möjligtvis på själv styrleden, men då tillkommer alltid frågan, om du har monterat den rätt. Detsamma gäller en elanläggning

Om en mindre verkstad byter din styrled, kommer de sannolikt ta ansvar för felaktigt utfört arbete. Men diskussion kan givetvis uppstå, om felet verkligen var felaktigt utfört arbete, eller om det var fabrikationsfel på styrleden. Det är ditt problem att bevisa det ena eller det andra. På samma sätt med elektriker som utför jobb, med ditt material. Du måste bevisa att det var elektrikerns fel.

Om en bilverkstad köper din styrled och monterar den, så är det bara att åka tillbaka om den går sönder direkt igen.
Detsamma gäller en elektriker som köpt in material och installerat det.
 
Snurrespratt skrev:
Jag har använt en elektriker i många projekt hemma där jag själv shoppat grejorna på nätet. utom kablar och rör och slangar förstås. Han är nöjd, jag är supernöjd. Det är bara att hitta rätt elektriker från början som gillar när grejorna ligger på köksbordet när han kommer. Att skylla ett 100-procentigt påslag på garanti är en bluff. Om du får fel på en dimmer så kan du lika gärna ringa Schneider (eller vem det nu är) själv och byta ut med posten, ingen rocket science precis.
Jo, du sätter ju precis fingret på problemet. Ju mer du åtar dig göra själv och desto färre garantier du utkräver desto billigare blir det. En elektriker måste lägga arbetstid på att fixa det hela medan din tid tydligen inget är värd? :)
 
elmont skrev:
Nyfiken, en länk [länk] och sidan 25. Dvs från ca 25 000:-/månad till ca32 000:- några med speciella kvalifikationer tjänar naturligtvis mer men dom ser du aldrig i jobb hos privatpersoner
Under 30 lär du inte hitta en kompetent elektriker.... Annars vill jag gärna träffa den fullbetalda elektrikern.
 
AG A skrev:
Vad är skillnaden?
Du kan ju göra allt elarbete själv, även om du egentligen inte får. Ingen kan ju efteråt säga att din anläggning är olaglig. Huruvida allt fungerar som det ska.

Byter du din styrled själv, har du ingen garanti. Möjligtvis på själv styrleden, men då tillkommer alltid frågan, om du har monterat den rätt. Detsamma gäller en elanläggning

Om en mindre verkstad byter din styrled, kommer de sannolikt ta ansvar för felaktigt utfört arbete. Men diskussion kan givetvis uppstå, om felet verkligen var felaktigt utfört arbete, eller om det var fabrikationsfel på styrleden. Det är ditt problem att bevisa det ena eller det andra. På samma sätt med elektriker som utför jobb, med ditt material. Du måste bevisa att det var elektrikerns fel.

Om en bilverkstad köper din styrled och monterar den, så är det bara att åka tillbaka om den går sönder direkt igen.
Detsamma gäller en elektriker som köpt in material och installerat det.
Det finns många småföretagare som är idealister och tycker de inte behöver tjäna mer än deras kostnader privat. Och kanske nöjer sig med lön 20-25 000, men det är upp till dem.
 
Det beror helt på vart i landet man bor. Det finns en rätt stor "yta" utanför storstadsområdet.
Ps
Taxeringskalendern ger en hyfsad fingervisning.
 
Vi har en elfirma som vi använder på jobbet ständigt och jämnt. Via dom köper jag t ex EQLQ 3G1.5 för 14:-/m inkl moms, billigare än Elbutik. Rent köp och ingen installation. Firman vi har på jobbet har ca 450:- i timpenning och jobb i överflöd. ( inte bara hos oss) Bor i glesbygd i norrland.
Vill mest visa att det finns så klart ärliga och bra elektriker/firmor också. Tycker dom får ta väl mkt skit här emellanåt. Troligen är det ett större problem i "storstan" pga utbudet och antal firmor. Skulle nån ockra här uppe blir dom nog inte så långvariga.
 
  • Gilla
Raptor50 och 4 till
  • Laddar…
S
Detn elektriker som kommer och 'åtgärdar' ett garantifel i en dimmer gratis finns inte. Så garanti-snacket är en bluff.
 
S
HenFre skrev:
Jo, du sätter ju precis fingret på problemet. Ju mer du åtar dig göra själv och desto färre garantier du utkräver desto billigare blir det. En elektriker måste lägga arbetstid på att fixa det hela medan din tid tydligen inget är värd? :)
Tänk efter. Hur ofta kommer du att åberopa den s.k. garantin ? Hur ofta går en armatur eller en dimmer sönder ? Hur mycket betalar du i försäkringspremie ? Jo, elektrikerns påslag, ofta 100 procent. Ställ det mot varandra.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Snurrespratt skrev:
Tänk efter. Hur ofta kommer du att åberopa den s.k. garantin ? Hur ofta går en armatur eller en dimmer sönder ? Hur mycket betalar du i försäkringspremie ? Jo, elektrikerns påslag, ofta 100 procent. Ställ det mot varandra.
Det behöver jag inte tänka efter. 5 gånger under de senaste året. T.ex. fick jag en ny kontaktor utslagen 2 ggr. i rad tills mätningar visade att den initiala lasten från radiatorerna var större än förväntat i ett dygnsstyrt värmesystem. Kostade mig enbart prisskillnaden mellan den underdimensionerade kontaktorn och den som erfordrades. Har även fått flera "puckar" i mitt "Smarta Hem" utbytta utan kostnad p.g.a. felfunktion. I mitt fall har garantierna verkligen lönat sig och jag har en elektriker som aldrig ifrågasätter en reklamation.

Tillägg: Jag tycker faktiskt att elektriker i våra trakter är prisvärda jämfört med vad en IT-konsult debiterar för en massa blurr som börjar fungera efter år av reklamationer. :)

Tillägg2: För några år sedan bytte jag ut alla rumstermostater (230V) i villan. Det visade sig att 6 st. av de nya värmde sig själva så mycket att de blev okänsliga för omgivningens temperatur. De byttes ut till annan typ kostnadsfritt. Också det en mycket lönsam garanti!
 
Redigerat:
Paxman skrev:
Den stora skillnaden är att i princip hela ert verksamhetsområde är skyddat av lagen, så vi kunder har inget val. Mycket VVS får vi göra själva, och i princip allt snickrande är fullt tillåtet för vem som helst att göra. Det finns regler att följa även inom VVS och bygg, men det är inte olagligt för en privatperson att utföra jobbet om denne bara följer reglerna. Så är det inte när det gäller el, hur mycket privatpersonen än följer reglerna kring installation så är det olagligt ändå.

Det är nog så i alla branscher, att de som utför tjänster i jobbet tycker att privatkunder ofta är jobbiga. Det är ju bara att fråga vem som helst som jobbar inom detaljhandeln, de älskar sitt jobb om det inte vore för alla jobbiga kunder.

Vad är din uppfattning om anledningen till att just elektrikerbranschen får så mycket kritik här på BH, när inte VVS och bygg får det?
Anledningen till att El är lagstadgat är för att en felaktig installation är lika dödlig som en 9mm pistol....
Angående VVS, vattenskador orsakade av felakiga installationer kostar miljarder för samhället varje år, och i dagsläget tittas det på samma system runt VVS som det redan finns inom EL.
Så att det skulle vara fel på systemet som reglerar elinstallationer är rent skitsnack, om någon dör av att du installerat ett felaktig uttag så är det lika jävla illa som att köra ihjäl någon med bil...
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
weza skrev:
Vi har en elfirma som vi använder på jobbet ständigt och jämnt. Via dom köper jag t ex EQLQ 3G1.5 för 14:-/m inkl moms, billigare än Elbutik. Rent köp och ingen installation. Firman vi har på jobbet har ca 450:- i timpenning och jobb i överflöd. ( inte bara hos oss) Bor i glesbygd i norrland.
Vill mest visa att det finns så klart ärliga och bra elektriker/firmor också. Tycker dom får ta väl mkt skit här emellanåt. Troligen är det ett större problem i "storstan" pga utbudet och antal firmor. Skulle nån ockra här uppe blir dom nog inte så långvariga.
Men firman ni anlitar i jobbet tar utan tvekan 450:- exklusive moms! det innebär att de skulle på detta forum motsvara 562,50:-
Det är en stor skillnad på summor privat/proffesionellt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.