Status
Inte öppen för fler kommentarer.
C
Om el utomlands som någon skrev om...

Vi har en lägenhet på Teneriffa där all el drogs om,det är en liten lägenhet cirka 50m2. Handlingarna ,kontrollerna.etc. som handlade om denna fjuttiga lägenhet, vart cirka 50 papper! o det gjordes alla möjliga kontroller av myndigheterna. O vilka kontroller som gjordes av elektrikern han skulle igenom myndigheternas nålsöga......Så att påstå "rent generellt" att det är sämre utomlands är inte riktigt...:)
 
  • Gilla
mniku och 1 till
  • Laddar…
Det jag tycker är problemet med hela elbranschen är såklart att man inte får dra elen själv!

Jag bryr mig inte om målaren, plattsättaren, VVS:aren och markskruvföretaget tar 300 % extra påslag. Då kan jag gräva en plint själv eller jobba med penseln (om jag anser att jag har tid). Då blir det också naturligt att de inte kan lägga på för mycket kostnader. Då får de inga jobb. Så enkelt är det. Och får de jobb så är det av folk som anser sig ha råd.

Men elektrikern kan jag inte byta ut mot min egentid. Då är det klart att man blir extra sura på just elektriker om de då anses vara svindyra.

Det som spär på "argheten" extra är att många moment för elektrikern är hjärndött enkelt. Dra kablar till en dosa, bakom en vägg, som ingen kommer se, anser väl de flesta är hjärndött. Sen om man inte är helt bakom flötet så kan nog de flesta också förstå vilken typ av ledare som ska dras och vilka färger som ska användas.

Men sen efter detta så börjar ju alla "svårigheter". Rätt apparat ska användas, rätt avstånd ska bli mot färdig vägg. Elcentralen ska kopplas in på rätt sätt (borde egentligen inte heller vara någon som helst svårighet i ett nybygge).

Allt ska mätas upp/isolationstestas/kontrolleras, rätt säkringar ska in på rätt ställe osv. Det är ju först här som elektrikern behövs på riktigt. Men de flesta lekmän ser ju bara kabeldragningen i flexrör och missar resten. Men samtidigt så är bulkjobbet sjukt enkelt.

Så kontentan blir väl som flera redan skrivit; man måste ha tur och hitta en elektriker som tycker att det är okay att endast göra de svåra delarna och då kanske ta lite extra betalt för detta.

Jag personligen har funderat flera gånger på att köra ett upplägg där man tar el-cert och sedan bara gör de svåra delarna, och ta bra betalt för det. Säg att jag låter kunden dra alla kablar och och rör i väggen. Tar en bra bild innan de sätter igen väggen så jag ser hur det ser ut. Sen kopplar man in allt det svåra på 4 h. Tar 4 k betalt för det och kör 2 sådana vänder om dagen. Då drar jag in 8 k om dagen. 40 k i veckan. Skatt och moms och arbetsgivaravgifter senare så blir det ändå en helt okay lön. Jag är inte girig och skulle lätt nöja mig med detta.

Självklart skulle jag också köpa in apparater i bulk om minst 100 stycken åt gången så man kan få ner inköpskostnaderna. Ha eget lager med alla artiklar och dela upp företaget i två företag så jag kan dribbla lite med skatter och utdelningar.

(alla förstår att sådana här fall bara skulle vara en liten del av arbetsdagarna... Men man tycker att det inte ska vara så svårt att få till för gemene elektriker att kunna erbjuda denna tjänst!)
 
  • Gilla
Raptor50 och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren
Skillnaden skulle vara? Hur håller tillverkaren isär sina grossist- och ebutiksversioner med samma E-nummer (jag antar det är ungefär detsamma som art.nr)? Tillverkas det som säljs i ebutiker på nattskiften då eller?
 
  • Gilla
Raptor50
  • Laddar…
K
MRK skrev:
Att denna typ av diskussionstråd kommer upp titt som tätt är ju ett tecken på att ett problem faktiskt finns.
Elbranschen omsatte 69.000.000.000 år 2014 i Sverige, visst är det så att dom stora byggena som står för dom flesta miljarder, men jag vette fan om en handfull trådar på BH är representativt nog.

Men om man skulle ponera att branschen är rutten och det kommer till ytan mer och mer och branschen tvingas till en förändring, så kommer resultatet bli som så att timpenningen kommer gå upp och det som står på sista raden kommer vara detsamma och kanske 3% dyrare för varje år som går.

Resultatet skulle väl bli en mer rättvisande faktura avseende material men kunden blir inte rikare för det.

Tittar man på konsulter överlag så ligger dom i Stockholm på 850-1200kr+moms beroende på bransch och erfarenheten/befattning i uppdragen som konsult. En installatör ligger väl på 450-600 inkl. moms. Skillnaden ligger inte i att konsulten är viktigare eller bättre, konsulten säljer endast timmar och har ingen vinst på material.

Och visst, en konsult att har utgifter såsom IT-miljö, litteratur beräkningsprogram och andra licenser.
Men en elektriker har verktyg och instrument som behöver kalibrering och ersättas, en bil som kostar pengar och arbetskläder som går åt etc.

Nu säger jag inte att resultatet skulle bli att en elektriker kommer kostat 850-1200 + moms, utan att man får nog räkna med att sättet att beräkna arbeten och lönsamhet kommer behöva ses över helt och hållet.

Under förutsättning att problemet verkligen är så stort.
 
Mikael_L
carra skrev:
Om el utomlands som någon skrev om...

Vi har en lägenhet på Teneriffa där all el drogs om,det är en liten lägenhet cirka 50m2. Handlingarna ,kontrollerna.etc. som handlade om denna fjuttiga lägenhet, vart cirka 50 papper! o det gjordes alla möjliga kontroller av myndigheterna. O vilka kontroller som gjordes av elektrikern han skulle igenom myndigheternas nålsöga......Så att påstå "rent generellt" att det är sämre utomlands är inte riktigt...:)
Ja det lät väldigt seriöst jämfört med sverige.
Här blir det för det mesta ett enda papper - fakturan ... :x
 
Robert63 skrev:
Att påstå att det är lika säkert med el i andra länder stämmer inte och blir inget annat än en "saying" från dig då du inte kan backa upp den.
Men jag antar att du kan backa upp att det inte stämmer då?
 
B
Min elektrikerfirma, som är från "landet", sa att när jag hade skaffat eget material så hade han högre timpris, nu såg jag knappt någon skillnad, så det var inte så farligt, tror runt 400kr+moms, eller tom under 400kr, MEN, då bokade jag ju HELDAGAR. Denna firma gör mycket jobb åt lantbrukare, väldigt lätta att ha att göra med.

En kollega i stan (gbg) förhandlade med elfirmor och då var det á-prislista på material som gällde, gick hur bra som helst, enkelt för alla inblandade, inga risker.
 
Tyvärr så är det ingen som vill betala 1000kr/tim för en elektriker så då får man jämna ut med materialpåslag, servicebil etc.

Jag träffar andra elektriker dagligen då jag glidit över och mest kör styr & reglering istället. Alla har inte finishen och kunskapen att kunna ta 1000kr/tim, men det spelar ingen roll, ingen vill betala för det endå, så alla ligger runt hälften, dåliga som bra.

Jag förstår att det är surt att betala massa pengar för ett jobb man enligt lag inte får göra själv. Samtidigt så är det inte självklart att man skall ha spottar överallt bara för grannen har det. Man får mätta munnen efter matsäcken.

Av samma anledning så kör jag Skoda, den har inte alla finesser en Audi har, men matsäcken var inte större.

Och om man ringer en seriös elektriker så har han kanske brutala materialpåslag och hög timpeng, men resultatet blir bra också. Med hög timpeng kommer ansvar.

Be elektrikern göra en dagbok så du ser vad som hänt varje dag, du ska inte betala för fika.

Fråga även runt om det kanske finns någon firma som har lärlingar, på detta sätt kan du få ut två elektriker till priset av en och en halv, och då bara en servicebil etc. För som ni redan nämnt så har vissa delar av jobbet busenkelt.

Om någon vill ha mer insikt så får ni skicka PM, nu tar jag helg! Skål!
 
Att ett eluttag kostar ca 500 kr/st installerat o klart är tydligen fruktansvärt att ta in i plånboken, men att köpa en ytterdörr för 15000 är helt ok???....Gillar inte snacket om att elfirmor saltar räkningar...Då har man inte förstått hur en elfirma fungerar o jobbar.... Vill du har 100% garanti på jobbet så låter du firman offerera standardmaterial. Ta in 3 offerter från olika firmor o jämför deras priser o villkor. Dokumentation av tester på färdig anläggning ska ingå i offerten, slutkontrollschema, produktspecifikation, gruppschema, jordfelsbrytarinstruktioner. Vill du sedan ha något extra utöver standarden, får du ta ett snack med den firman du anlitar. De ska kunna guida dig i djungeln av installationsmaterial.
 
  • Gilla
Elektriker F
  • Laddar…
emmschen skrev:
Nu menar jag installationsmaterialet. Kopplingar, trådar, jordfelsbrytare o.s.v. Så om kunden köpt detta själv, och elektrikern valt att installera med detta, och något inte funkar så är det hans ansvar att fixa detta. Även om kunden tillhandahållit materialet. Skulle dock ett elfel orsaka att maskinen går sönder är det klart elektrikern som får ta det om det beror på en felaktig installation eller fel på installationsmaterial som han tillhandahållit.
Du får gärna backa upp ditt påstående, det kan inte stämma.
Menar du att om jag sätter upp en termostat som kunden har köpt själv och den går sönder så måste jag skaffa en ny till honom?

Jag hade bytt den men hade bett kunden ta hem en ny (hel) och skickat faktura på tiden jag lagt ner för att byta. Alternativt tagit med en egen som jag fakturerar kunden, om hen tycker det är bättre.

Jag har skruvat upp billiga radiatorer som kunden har köpt själv, skulle de gå sönder inom garantitiden hade jag bett honom kontakta sitt inköpsställe. Något annat sätt verkar helt orimligt.
 
  • Gilla
fia_mstd och 2 till
  • Laddar…
Eller göra det själv...
Vilket ju är tillåtet gällande uttag och strömbrytare.
 
  • Gilla
Raptor50
  • Laddar…
Fast även för 2,5 mm2, 15 kr/ m är ju typ 8 ggr priset var man än köper.
 
Finndjävel skrev:
Men jag antar att du kan backa upp att det inte stämmer då?
Visst kan jag det, men jag ids inte sitta och googla efter det, du får göra det själv. Och upprinnelsen var ju de facto ditt uttalande om att elsäkerheten i andra länder där byggjobbare utan speciell utbildning inom el, skulle leverera en lika säker lösning som i Sverige. Så har du tiden får du ju gärna ta ditt svammel i mål genom att själv backa upp din tes med fakta.
 
karlmb skrev:
Eller göra det själv...
Vilket ju är tillåtet gällande uttag och strömbrytare.
Byta befintligt är okej. Men inte nyinstallation
 
Morgan Jacobsson skrev:
Gillar inte snacket om att elfirmor saltar räkningar...Då har man inte förstått hur en elfirma fungerar o jobbar....
Jag förstår att man reagerar men som alltid är inte allt svart och vitt. Det finns rötägg som saltar inom alla yrkeskategorier, så är det bara.

Det jag reagerar på är att vissa kunder verkar tro att alla elektriker gör det och vissa elektriker verkar tro att ingen gör det. Det är när dessa motpoler möts som det svingas rejält här inne... :x

Strunta i listpriser, rabatter och annat, gör upp innan arbetet om vad det kommer kosta. Problemet som kan uppstå är att kunden inte vet som som krävs och elektrikern inte vet vad som väntar.
Då kommer man överens om timpeng och kunden kan få en prislista på vad standardgrejer kostar (dosor, slang, vägguttag, dimmer m.m.)

Gör man inte så kan rötäggen härja fritt. Jag lägger ingen skuld på kunden i det läget, man ska kunna lita på en hantverkare utan att bli lurad. Dessa rötägg har tyvärr gjort det besvärligt för de hederliga eftersom fler kunder blir misstänksamma och i våra ögon "krångliga" när de vill köpa eget material och är allmänt misstänksamma på allt som görs. Ingen rolig miljö att jobba i direkt. Därför väljs dessa kunder bort till förmån för andra mindre "krångliga" kunder.

Så rötäggen är lika illa omtyckta av både kunder och vettiga elektriker. De finns och de förstör för alla.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.