Om din ritning stämmer, finns det bara en rimlig förklaring på olyckan o det är att den andre bilen ville köra på din bil.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Kane skrev:
Hur vet du det?
Om ts skrev som det var, snörök, dåligt väder, då bör man sänka hastigheten och vara beredd på att folk åker lite hur som helst, det är väl en grundregel som förvisso sällan praktiseras, att vara alert och visa gott omdöme.
Det räcker med att någon ringer till ens telefon för att man skall tappa koncentrationen bara ett kort ögonblick, det räcker för en olycka, man behöver inte ens svara, de flesta tittar mot telefonen och är det dåligt väglag/väder ja......

Men du har rätt, jag vet inte själv hur det såg ut på platsen, läste bara vad ts skrev.
Mvh P-A
 
Om bilden stämmer någorlunda så borde den andre bilen hinna stanna om den kör i max 50km/h. Sträckan som TS färdats på huvudleden är ju avsevärt mer än 10m.

Vore det en 90 väg så är det ju inte lika uppenbart.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
hempularen skrev:
Om bilden stämmer någorlunda så borde den andre bilen hinna stanna om den kör i max 50km/h. Sträckan som TS färdats på huvudleden är ju avsevärt mer än 10m.

Vore det en 90 väg så är det ju inte lika uppenbart.
Det gäller under förutsättning att man ser bilen. Syntes baklyktorna? Var dimljuset på eller inte?
 
Om vi antar att en kombibil är 5 m lång, så har ju TS kört c:a 35m på vägen innan smällen, vilket borde räcka för att kunna stanna??? Kanske inte helt, men nästan.

Edit : OBS! Felräknat på bilden. ska vara 35m och ej 70 !

Flygbild över parkeringsplats med markerade avstånd och felaktig notering "70" ändrad till "35" i anmärkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Mikael_L
Sammy_j skrev:
Som jag lärt mig så har du väjningsplikt gentemot huvudleden tills du når hastigheten för vägen. Dvs bakomvarande på huvudleden skall inte behöva bromsa eller minska hastigheten för ett fordon som kommer från en väg med väjningsplikt.
Ungefär så, men inte riktigt.
Du behöver inte nå skyltad hastighet och de bakom kommande kan behöva minska hastigheten utan att det är fel.
Nyckelorden är "inordnad i trafiken".
Har du blivit "inordnad i trafiken" när du blir påkörd bakifrån är den som kör in i dig vållande. Har du inte hunnit bli "inordnad i trafiken" så är det ditt fel.

Sen är inordnad i trafiken inget knivskarp gräns heller, men det är det begreppet som domstolar och f-bolag diskuterar när det kommer till skuldfrågan.
Googla gärna "inordnad i trafiken".

Pagno skrev:
Om bilen som körde på dig, körde på dig rakt bakifrån är det han som brustit med gällande trafikregler.
Om du har fått smällen i högersidan är felet till största delen ditt.
Nej, det är inte så enkelt. Se det jag skrev ovan. Det är helt en bedömningsfråga om ifall man har kommit in i trafiken på ett sådant vis så det inte skiljer något ifall man just svängde in på vägen eller redan har kört en km på den. Dvs om man är del av trafikflödet, eller fortfarande utgör en störning av trafikflödet.

Men du avslutade bra och korrekt, den som är påväg att köra in en annan bil som kört ut framför en måste göra allt som står i dennes makt för att undvika kollision.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
HasseTeknik skrev:
Om vi antar att en kombibil är 5 m lång, så har ju TS kört c:a 70 m på vägen innan smällen, vilket borde räcka för att stanna.

[bild]
Kanske inte riktigt så långt, men jag håller ed dig, det ser långt ut, inga 10 meter.
Tycker att det talar för att den bakomvarande stackaren ligger sämre till än han gjorde i början av inlägget....
Men det är inte vi som avgör, fb har klart sina egna åsikter om det hela, jag tippar fortfarande på ett delat ansvar.....
 
Mikael_L
Pagno skrev:
Men det är inte vi som avgör, fb har klart sina egna åsikter om det hela, jag tippar fortfarande på ett delat ansvar.....
Ja precis, jag har känslan av att ibland kohandlar f-bolagen, och lite typ skiter i om det blir den korrekta bedömningen.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Ungefär så, men inte riktigt.
Du behöver inte nå skyltad hastighet och de bakom kommande kan behöva minska hastigheten utan att det är fel.
Nyckelorden är "inordnad i trafiken".
Har du blivit "inordnad i trafiken" när du blir påkörd bakifrån är den som kör in i dig vållande. Har du inte hunnit bli "inordnad i trafiken" så är det ditt fel.

Sen är inordnad i trafiken inget knivskarp gräns heller, men det är det begreppet som domstolar och f-bolag diskuterar när det kommer till skuldfrågan.
Googla gärna "inordnad i trafiken".


Nej, det är inte så enkelt. Se det jag skrev ovan. Det är helt en bedömningsfråga om ifall man har kommit in i trafiken på ett sådant vis så det inte skiljer något ifall man just svängde in på vägen eller redan har kört en km på den. Dvs om man är del av trafikflödet, eller fortfarande utgör en störning av trafikflödet.

Men du avslutade bra och korrekt, den som är påväg att köra in en annan bil som kört ut framför en måste göra allt som står i dennes makt för att undvika kollision.
Jodå, jag håller med dig till fullo, du har inget fel i det du skriver, jag ville inte skriva längre än nödvändigt, det finns de som fyller i så småningom.
Men rätt har du.... (hittade inte gillaknappen) ;)
 
Mikael_L
Pagno skrev:
, jag ville inte skriva längre än nödvändigt, det finns de som fyller i så småningom.
Hehe, smart. Kanske jag borde ta efter ... ;)
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Räknade fel :( Blir lite svårare att stanna på 35 m.
Flygbild över parkeringsplats med måttlinjer som visar en längdberäkning för en parkeringsruta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Lätt metod: Räkna ut reaktionssträckan

Formel: Stryk sista siffran i hastigheten, multiplicera med reaktionstiden och multiplicera med 3.

Exempel på uträkning med hastighet 50 km/h och reaktionstid 1 sekund:

50 km/h ⇒ 5
5 * 1 * 3 = 15 meter reaktionssträcka

Större exakthet: Räkna ut reaktionssträckan

Formel: s = (v * r) / 3,6

s = reaktionssträckan i meter (ska räknas ut).
v = hastighet i km/h.
r = reaktionstid i sekunder.
3,6 = fast tal för omvandling mellan km/h och m/s.

Exempel på uträkning med hastighet 50 km/h och reaktionstid 1 sekund:

(50 * 1) / 3,6 = 13,9 meter reaktionssträcka


Kopierat från https://korkortonline.se/teori/reaktion-broms-stopp/. En normal reaktionstid anges vara 0,5 till 2 sekunder på samma websida. Det skulle i så fall innebära att det anses normalt att förflyttas 30 meter på en 50 sträcka bara under reaktionstiden. Bilen har då bara bromsat i 5 meter när krocken sker. Bromssträckan anges som 12,5 meter på torr asfalt om man färdas i 50 km/h. Med ledning av detta skulle jag inte acceptera att ta skulden utan att argumentera för min sak om jag körde bilen som körde på TS bakifrån.
 
ecb182 skrev:
Lätt metod: Räkna ut reaktionssträckan

Formel: Stryk sista siffran i hastigheten, multiplicera med reaktionstiden och multiplicera med 3.

Exempel på uträkning med hastighet 50 km/h och reaktionstid 1 sekund:

50 km/h ⇒ 5
5 * 1 * 3 = 15 meter reaktionssträcka

Större exakthet: Räkna ut reaktionssträckan

Formel: s = (v * r) / 3,6

s = reaktionssträckan i meter (ska räknas ut).
v = hastighet i km/h.
r = reaktionstid i sekunder.
3,6 = fast tal för omvandling mellan km/h och m/s.

Exempel på uträkning med hastighet 50 km/h och reaktionstid 1 sekund:

(50 * 1) / 3,6 = 13,9 meter reaktionssträcka


Kopierat från [länk]. En normal reaktionstid anges vara 0,5 till 2 sekunder på samma websida. Det skulle i så fall innebära att det anses normalt att förflyttas 30 meter på en 50 sträcka bara under reaktionstiden. Bilen har då bara bromsat i 5 meter när krocken sker. Bromssträckan anges som 12,5 meter på torr asfalt om man färdas i 50 km/h. Med ledning av detta skulle jag inte acceptera att ta skulden utan att argumentera för min sak om jag körde bilen som körde på TS bakifrån.
Ja, man brukar ta bort en nolla från farten gånger 3.
Men om man dagdrömmer bakom ratten då kan realtions tiden bli väldig hög.
När det gäller TS spelar det mindre roll vad andra föraren gjorde. Manövern skulle skett utan att skapa fara. En olycka tyder på att en fara fanns och ansvaret hamnar på den som har väjning.
 
F
Det är för mig inget frågetecken att TS var inordnad i trafiken. Det kunde ju lika gärna vara en EPA-traktor som kört ut från parkeringen. Är det så dålig sikt att TS och den andra bilen inte ens ser varandra när TS kör ut och ändå hinner sådär långt och det ändå blir en krock, ja då har bilen bakom inte anpassat hastigheten efter föret. Kan ju lika gärna varit ett barn som gått över vägen.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Hur stor roll spelar det vems fel det var?

Om det är TS fel och TS enbart har trafikförsäkring (rimligt på en 39 år gammal bil) - får TS då ersättning för skadorna på egen bil?

Om det är den andra partens fel - innebär det då att den andre också riskerar att bli dömd för något trafikbrott då denne uppenbarligen hållit för hög hastighet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.