Thomas_Blekinge skrev:
[länk]

Och så hittade jag det här:

[länk]

Det är nog fler som går i samma idéer. Huset i andra bilden ritades av en arkitektfirma dec 2014 i Skåne.
Perfekt! Du har ju klagat genom hela tråden på fulheten och den dåliga smaken, nu vet du ju vem du ska kontakta.
Skicka ett fomellt brev till arkitekten bara, ett simpelt mail kan verka oseriöst
 
  • Gilla
fia_mstd och 5 till
  • Laddar…
Om vi tar det från början så är spisskyddet och haken i knivlådan krav vid nybyggnation oavsett hur korkat det är. Och nej vi har inga småbarn.

Det går inte att argumentera bort ett lagkrav, oavsett hur mycket jag försökte och jag kände att ju mer aggresiv jag blev i min argumentation så blev besiktningsmannen allt mer ovillig att ändra sig. Så därav att jag bytte taktik till att säga att pryttlarna finns på plats inom några timmar. Och eftersom besiktiningsmannens inställning till mig och mitt hus i grund och botten var väldigt positiv och han insåg nog att oavsett vad han sa så skulle jag flytta in samma dag(jag var ganska tydlig med detta), så blev en kompromiss det bästa för oss båda. Win-Win.

Jag vill understryka att denne herre skötte hela byggnadsprocessen från kommunens sida helt klanderfritt och gjorde allt för att saker och ting skulle flyta utan byråkrati, förutom då detta lilla debakel vid slutbesiktning.

KA däremot var ett skämt, fanns endast för att det är ett myndighetskrav. 10 papp för max 5 timmars arbete totalt. Hade han gjort sitt jobb hade det inte saknats något vid slutbesiktning.

Förstärkare eller repeater som den egentligen kallas
Signalrepeater från MobilePartners med powersmart-indikatorer och justeringsknappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ni kan läsa mer om den här http://mobilepartners.com/MP2110A.asp
Fungerar på de större operatörerna men man ska veta att det är bara en operatör man kan ställa in den på. Så det gäller att alla i familjen har samma abonemang, vi kör Telenor. Köptes då billigast hos http://www.lohelectronics.se/

Thomas, jag är glad att du nu börjar jämföra min enkla kåk med arkitektritade villor, det visar ju vad du egentligen tycker om den. (y)

Even olderly grumpy white men can change their attitude. Vi har väl alla sett filmen Ove :p

Jag har aldrig sett denna villa innan, men snygg är den verkligen, i mina ögon i alla fall. Har du länk till deras hemsida? Ser ut att finnas spiraltrappa inne upp till andra våningen, nice. Utekök inspirerar, kanske nästa projekt?

Som jag skrev i början av tråden så är jag bara en simpel raggarslusk utan några som helst kunskaper inom arkitektur. Min inspiration kom från våra svenska småhustillverkare och om man söker på en större småhustillverkare som börjar på T så hittar man stora likheter med mitt hus. Var tom och tittade på ett av deras visningshus efter att jag ritat hur vi ville ha vårat hus. Skulle man bygga deras hus i sten(det gick att få) så blev det okristligt dyrt. Trähus med rappad fasad var ett alternativ men kostade mycket mer än vad jag har byggt hus och garage för.

Arkitektritning av en vit villa med blått sadeltak och stora fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tog något jag tyckte var snyggt och anpassade det till mina behov.

Och nu lite plåt och utvändiga detaljer.
Nybyggt modernt hus med gavel och stora fönster samt uteplats med grill och möbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Webern har kommit ut

Nybyggd villa med spetsiga gavlar, stora fönster och plåttak, oanlagd trädgård i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den lokale bonden har varit och harvat, man blev stenrik

Utsikt av husfasad med stuprör, terrassdörrar och fönster, obehandlad fotträ synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stuprör satta

Nybyggd villa med takpannor, stuprör och putsad fasad utan synliga byggfel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fotträ ska målas

Detalj av husfasad med stuprör, putsad yta och ett synligt ventilationshål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spot i gesims

Nedre delen av en husvägg med ett fönster och oavslutade fasaddetaljer, synliga kablar och byggavfall på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här saknas det bleck. Detta är utgång från hall/kök till uteplats. Ni ser på gångjärnen att jag inte valde de allra billigaste Polska fönster som finns. Elektrikerna valde att sätta ett antal uttag runt innergård.

Hörn av nybyggt hus med rappad fasad, stuprör, och fönster som leder till uteplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vindskiveplåtar ska trimmas och ändträ målas

Nymonterat stuprör i grått på ett hus med ljus putsad fasad och svarta fönsterramar med träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detaljer

Hörndetalj av ett hus med putsad fasad och en utskjutande gesims under ett trätak mot en himmel med moln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plats att bygga bo på?

Vita fasaden på ett hus med tre fönster i olika former och fasadbelysning, omgivningar reflekteras i glasen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fasadbelysning up&down, kan aldrig bli för mycket :rolleyes: eller?

Moderna fönster på en husfasad med utvändig fasadbelysning och synliga gångjärn, mot en trädgårdsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska man måla råsponten? Takläggare sa att man inte skulle det, men snyggast vore väl lite färg?

Stort fönster med grå karm, reflekterar en trädgård med planteringar, ingen list ovan dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fönster, plastram över glas sitter innanför karm, har svårt att tro att man kan dra ut glasen, iallafall inte utan att koppla det till något annat än "manpower"

Mörkblå dubbel ytterdörr med fönster och sidopaneler, stuprör och ytterbelysning, framför en pall och grusgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Frontdoor, saknas list ovan dörr. Samma lampa här som på gavel. Uttag till julgransbelysning om man nu tycker att det behövs ytterligare ljuskällor :p

Stuprör och takränna installerade på husfasad mot en mörk himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detalj, vindskiveplåtar ska trimmas och ändträ målas.

En entré till ett hus med en svart dörr med fönster, två fönster med grå foder, fasadbelysning och blomkrukor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här blev det ett missförstånd mellan mig och elektriker, lampan borde varit på andra sidan dörren.
Spelar ingen roll i praktiken. Det märks att man flyttat in nu då det för någon i hushållet börjar bli viktigt med blommor och krukor.

Röd klassisk bil parkerad i öppen vit garagebyggnad med putsad fasad och synliga byggmaterial framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slagskepp har tagit sin plats i garage

Delvis skymd orange bil i en betonggarage, solljuset skiner genom garagedörrens öppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vet inte om det syns men garage är putsat invändigt men ej målat.

Nybyggt hus med öppen garageport, bil inuti, värmepump till höger och små rundade ventiler på fasaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gavel sett från hus, de små runda hålen är för ventilation, kommer galler över dessa.

Husets gavel med tak, stuprör och små fönster mot en ljus putsad fasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ut mot infart.

Nu är det inte så mycket kvar att visa, så det är kanske dags för LSX i nästa uppdatering?
Häng med i tråden där vi tar skryt och dålig smak till en ny och oanad nivå(y)


.
 
  • Gilla
Boilerplate4U och 28 till
  • Laddar…
Tycker faktiskt ditt hus är snyggare än Arkitekthuset. Gillar inte när det är olika vinkel på tak och fönster
 
  • Gilla
fia_mstd och 4 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson skrev:
Tycker faktiskt ditt hus är snyggare än Arkitekthuset. Gillar inte när det är olika vinkel på tak och fönster
Ja det störde mig oxå, men hade varit enklare att bygga, då man kan använda saxtakstolar, antar att det är därför man gjort så. Småhustillverkare måste ta andra hänsyn än rent estetiska.

Vi egna arkitekter :rolleyes: har ju lite större frihet
 
Redigerat:
  • Gilla
Rådalen och 3 till
  • Laddar…
Nu har jag suttit och funderat ett bra tag, men.. hur fasiken vet dom vilken låda man ska ha knivar i? .. eller om man ens ska ha knivar i huset? och räknas bestickknivar... och vad gör man med grillbesticken och saxarna?? :x
 
  • Gilla
GustafWesterholm och 4 till
  • Laddar…
Finns det någon bestämd utformning för stoppet och skyddet, som att det ska vara typgodkänt? Annars är det ju fritt för tolkning..
 
Till och med gesimset är lika i hans hus och arkitektritat. Undrar ju vem som har plankat av vem...
 
  • Gilla
Racing
  • Laddar…
Thomas_Blekinge skrev:
Till och med gesimset är lika i hans hus och arkitektritat. Undrar ju vem som har plankat av vem...
Vad är det du vill få ut av det du skriver?

Att TS har blivit inspirerad av andra hus är väl ganska självklart. De flesta har inte fantasin till att rita ett hus utan att ha sett något de gillar innan.
 
  • Gilla
GustafWesterholm och 2 till
  • Laddar…
Thomas, du får nog titta mer noga på de bilder du lägger upp, gesimsen är inte lika. På det arkitektritade är de ju rundade nertill. Å andra sidan så ser ju de flesta gesims i princip likadana ut, mer fråga om hur många "trappsteg" man vill ha.

Det finns inte färdiga gesims att köpa i Sverige för utomhusbruk vad jag kunde hitta, så muraren fick i uppdrag att ta med från Polen, men det var snirkliga och rundade former som jag inte gillade. Han limmade sedan ihop olika förslag av frigolitskivor som vi hängde upp på prov och slutligen valde denna typ som har samma form som Trivselhus men har inte riktigt samma mått.

Hur ser ditt hus ut Thomas?
 
  • Gilla
Daniel0907 och 9 till
  • Laddar…
Thomas_Blekinge skrev:
Till och med gesimset är lika i hans hus och arkitektritat. Undrar ju vem som har plankat av vem...
Varför tuggar du bara på med negativa inlägg? Det är som att du har en fix idé som du inte kan släppa i den här tråden. Jag ser ju att du har skrivit en massa bra inlägg i andra trådar men här är det bara en enorm bitterhet som slår igenom. Jäkligt tråkig attityd som inte klär dig eller någon annan.
 
  • Gilla
fia_mstd och 10 till
  • Laddar…
Målar man inte råsponten så blir den snabbt svart av mögel! Så skulle gjort det så fort som möjligt!
 
  • Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
Kvarnapajken skrev:
Målar man inte råsponten så blir den snabbt svart av mögel! Så skulle gjort det så fort som möjligt!
Har suttit där nu över 1 år utan det hänt något, men får väl måla dem nu till våren när man ändå tar vindskenor och fotbrädor. Tackar för rådet.
 
  • Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
Racing skrev:
Har suttit där nu över 1 år utan det hänt något, men får väl måla dem nu till våren när man ändå tar vindskenor och fotbrädor. Tackar för rådet.
Jag tycker med den bör målas, men framförallt är det ju den snyggaste lösningen :)
 
  • Gilla
Bichonen och 2 till
  • Laddar…
Vet om jag nämnt det innan, men en bakomliggande tanke med hus och garage var att när vi bott färdigt där(dvs när vi ska in på hemmet), så ska det kunna säljas som hästgård för att få en större marknad. Det finns arrenderbar mark i närområde. Garaget måste alltså kunna gå och konvertera till ett mindre stall.

Kommer ni ihåg att jag skrev att jag ångrade att jag inte sprutade lösull i garage?
Min tanke var att spara några tusenlappar på att göra det själv.

Gammal bil parkerad i ett tomt garage med oputsade väggar och en röd balk i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bredd på garage är 10 meter och eftersom övervåningen ska vara inredningsbar så fick jag lägga en rejäl balk i mitten på det större utrymmet och för att golvet inte ska svikta när det blir pole dans, så tyckte min kontakt hos NP Nilsson att man skulle lägga extra golvbalkar. Så det ligger nu två golvbalkar mellan varje takstol.

En gul gammal bil parkerad i ett rum under konstruktion med vita murblocksväggar och en mobil rullställning framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är rullställning som jag använde för att plasta, underlättade verkligen.

Ett garage under konstruktion med presenning hängande över rullställningar och en klassisk bil synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte helt lätt att göra detta själv. Här kommer hemmafixarns små råd vid plastning av innertak,

1. Börja i mitten och arbeta dig utåt kanterna,då blir det slät.

2. Fyll på klammerpistolen INNAN du går upp på ställningen, annars är det garanterat inte mer är 3 klammer kvar i pistolen.

3. Till sist men inte minst gå inte utanför ställningen, det gör djävulskt ont, jag vet av erfarenhet :surprised:

Oinreddt garage med synliga golvbalkar, en enkel trätrappa mot en vitmurad vägg och byggmaterial skyddat av blå presenning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köpte en billig färdig trappa på Hornbach.

Oinredd vind med exponerade golvbalkar, vitmurad vägg och rund fönsteröppning på garage i ombyggnadsfas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gavlarna är numera putsade. Och på golv har jag lagt 22 mm golvspånskiva. Tak är dock fortfarande inte isolerat och utrymmet används än så länge bara som förråd.

Inredningsbar övervåning i garage med golvbalkar och ej isolerat tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

OSB skivor användes vid förflyttning

Person som isolerar vinden med lösull i rullar, iförd skyddsmask och står på en träkonstruktion i ett obehandlat trätak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att ha två extra golvbalkar mellan takstolar innebär ju att man får skära isoleringen, vilket då innebar att varje skiva fick kapas i tre bitar och med 220 tjockt så var inte det mest roliga i detta bygges historia.

Och tre små tips för isolering av bjälklag,

1. Använd filtermask om ni inte kan hänga ut lungorna på vädring efteråt

2. Har ni mindre CC mellan bjälkarna än 60 cm(det hade jag) så sprutisolera istället för att vara en idiotisk snåljåp.

3. Gå bara på bjälkarna, går ni på isoleringen utan att innertak är spikat så gör det djävulskt ont, jag vet av erfarenhet :surprised:.



BTW, om nu någon undrar vad som ska hända med CV4án, så finns detta inplanerat,

Yamaha motorcykelmotor och rörram på en arbetsbänk, väntar på att monteras i en CV4 kaross.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Yamaha F1 på 130 hk, ligger och väntar, kommer sitta i en rörram och så kläs den med CV4 karossen.

Varvräknare för motorcykel upp till 15 000 rpm på ett blåjeanstyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska bli kul att höra den yla på 13700 rpm :D

Belysning
Hus och garage i skymningen med belysta fönster och en stenmur i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Belysning ute och i fönstersmygar invändigt styrs av ett astrour, i sovrummen går det naturligtvis att släcka fönsterspottar.

Ingång med stengärde och upplysta pelare framför hus och garage, möjlig framtida hästgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sitter även likadana armaturer på grindstolparna som vid dörrar och gavel på hus, i dessa sitter 3w led.

Ingången till en hästgård i skymningen med ett smidesjärnsstaket och belysta stolpar vid en grusväg, omgiven av stenmurar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här har jag börjat på att lägga upp lite stengärde upp till stolparna.

Stenmur längs en grusväg med lykta på en vit pelare vid en grind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och ännu mer sten. Har beställt "hattar" till stolparna av plåtslagare i samma färg som plåt på hus.
Vet inte riktigt om man ska måla stolparna? Ni ser att stengärde blivit rensat.

Vitputsat hus med garage och belysta grindstolpar vid en stenmur längs en grusväg i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det behövs lite till, får göras till våren. Det oxå :confused:

Hus på en kulle med tänt ljus i fönstren, sjön vid skymning, omgivet av träd och en grusväg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppe poe´en backe, RIP Kal P Dal

Att det arkitektoniska mästerverket på backen kan vara så sakralt vakert och skänka så mycket glädje till alla är otroligt :rolleyes:



Häng med i tråden där vi tar skryt och dålig smak till en ny och oanad nivå(y)


.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 35 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.