Kapa rör från insida är inte enkelt. En Dremel eller en toppfil med något lämpligt tillbehör kanske kan funka.

Svårt nog att hitta en övergång från 150 nu för tiden...
 
  • Gilla
Gurra72
  • Laddar…
Jag har en följdfråga, hur vore det med en bandsåg och ett såntdär friktionsblad?
 
Snailman
Kör repris på denna.

Ska kapa en massa spirorör, har tillgång till:
1 Tigersåg makita batteridriven med tre batterier
2 Två sticksågar en glapp och läcker och en aeg 230V
3 Handdriven nibbelsax, brukar vara jobbig för handen om man ska klippa mycket.
4 Bosch multivertyg med sladd gop300
5 kompressor men ingen tryckluftsdriven nibblare men skulle kunna köpa typ http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Ovriga-tryckluftsverktyg/Platsax-2000016732/
6 Ett antal bågfilar och massa fintandad spröda bågfilsblad helt i hårdmetall som jag gav en kr stycket för, har väl 50st eller så.
7 Vinkelslip, batteridriven makita 110mm. Och 110,125, 180mm sladdrivna

Om nån favoritmetod så tipsa gärna om vilket blad man ska ha (om den använder blad)
 
Redigerat:
Jag tyckte att det gick smidigt med tigersåg och metallblad.
 
Sticksåg med metallblad funkar också fint. Bara ta en morakniv+hammare för att skapa ett starthål.
 
Snailman
Vad ska det vara för blad till dem? De som ser ut som bågfilsblad och är lite vågade och fintandiga?

Och tigersågens ska väl vara korta? (Vet att jag har väldigt långa sådana, de funkar nog inte?)
 
  • Gilla
andtobbe
  • Laddar…
Snailman skrev:
Vad ska det vara för blad till dem? De som ser ut som bågfilsblad och är lite vågade och fintandiga?

Och tigersågens ska väl vara korta? (Vet att jag har väldigt långa sådana, de funkar nog inte?)
Jag provade med meecs metallblad som ingick i paketet, funkade bra för de 8 kapningar jag gjorde. Det var en kort variant. Gick på 5s per rör, som robin skrev var det dryga att mäta och rita.
 
A
Snailman skrev:
Kör repris på denna.

Ska kapa en massa spirorör, har tillgång till:
1 Tigersåg makita batteridriven med tre batterier
2 Två sticksågar en glapp och läcker och en aeg 230V
3 Handdriven nibbelsax, brukar vara jobbig för handen om man ska klippa mycket.
4 Bosch multivertyg med sladd gop300
5 kompressor men ingen tryckluftsdriven nibblare men skulle kunna köpa typ [länk]
6 Ett antal bågfilar och massa fintandad spröda bågfilsblad helt i hårdmetall som jag gav en kr stycket för, har väl 50st eller så.
7 Vinkelslip, batteridriven makita 110mm. Och 110,125, 180mm sladdrivna

Om nån favoritmetod så tipsa gärna om vilket blad man ska ha (om den använder blad)

Dräco använder vi.
Finns att hyra på de större uthyrningsfirmorna.
 
Snailman
Blev att rita runtom med hjälp av ett papper, sedan syl och ett halvslött stämjän så jag fick i sticksågbladet (satt nåt bågfilsliknande fintandat blad i) och det gick bra att såga med den, sen blev det att klippa rent runtom med en pelikan och byta till vanlig plåtsax där rörskarven var hopbockad. Plåtsaxen ger lite grader på kanten, som man slipper med pelikanen.
 
Redigerat:
ByggaNytt ByggaNytt skrev:
Det svåra är inte att såga av röret utan att såga av röret vinkelrätt ;)

1) Tag någonting som du vet är rakt. t.ex. ett A4 papper (funkar till 100 mm) och vik över röret så att långsidorna möts. Rita av med spritpenna, nu är det vinkelrätt!
2) Tag fram moran+hammare, gör ett jack så att sticksågsbladet går in.
3) Glasögon och hörselskydd på :cool:
4) Sticksåga med metallblad, ingen pendling och dra ner på hastigheten
5) Grada av kanterna
Stort tack för det här inlägget, den enkla och geniala lösningen med pappret för att få det rakt ändrade allt. Super!
 
T
H HenkeBoy skrev:
Vinkelslipen orsakar en upphettning som resulterar i ett senare snabbt rostförlopp. Man kapar ju inte plåttak med rondellen heller.

Kallsågning av rören är därför att föredra. Eller som sist sagts, klippning. Lite besvärligt med dubbelviket bara...

På ventilationsfirman jag jobbade på tidigare så var det uteslutande tigersåg som gällde. Snabbt och gnistfritt och utan större värmeutveckling.

/Henke
Stämmer det verkligen att röret rostar snabbare? Själva kapningen kommer aldrig i kontakt med luft utan skyddas av tätningsringen.

Tyckte det var smidigt att kapa med vinkelslip. Testade med sticksåg också, upplevde att den buktade till röret lite. Har inte testat tigersåg ännu.
 
T Tobbe_G skrev:
Stämmer det verkligen att röret rostar snabbare? Själva kapningen kommer aldrig i kontakt med luft utan skyddas av tätningsringen.

Tyckte det var smidigt att kapa med vinkelslip. Testade med sticksåg också, upplevde att den buktade till röret lite. Har inte testat tigersåg ännu.
Det stämmer för takavvattning där man bränner bort lack och rostskydd i högre utsträckning när man kör varmt men för spiro som normalt sitter mer skyddar skulle jag påstå att det inte spelar någon roll. Du har ju ändå förhållandevis massiva mängder zink som ska bort innan den rena plåten ska börja rosta
 
  • Gilla
Tubie
  • Laddar…
Jag skall göra 2 kapningar i ett isolerat spiro 135 mm (ett gammalt mått troligen där jag får hitta på nått ner till 125 mm) som sitter fastmonterat på vinden. Därimellan montera en kanalfläkt ca. 400 mm lång för utsug bad och tvätt. Det är väldigt ont om plats och långt från nock så jag har kanske 40 - 50 cm "takhöjd".
Kan bara kapa från ett håll och kommer alltså inte runt till baksidan. Tror ni det lättaste är att kapa med tigersåg och med hyfsat långa blad. Kommer väl att vobbla en del tror jag.
Ideer mottages gladerligen.
 
R
Tigersåg med ett långt metallblad går fint…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.