RilleRock skrev:
Ändra Dip 1.
När du klickat i detektorn så gå till annat rum och låt den starta upp riktigt utan påverkan.
När den sen återgått till normalläge kommer dioden att förbli släckt.
Testar. Som default står alla i OFF läge. Jag testade att ställa 1 på ON, det blinkade lite gult då. Jag väntade ett par minuter och den blinkade fortfarande rött när den känner av rörelse. Testade samma sak i off läge på ettan, snäppte i den och gick ut ur rummet en liten stund. Ingen skillnad.

Hur lång tid ska det ta innan den återgår till normal läge?

Skumt

/Jörgen
 
Trots en lång och intressant tråd känner jag mig inte helt säker på hur jag ska koppla ihop de olika delarna nu när jag äntligen blivit färdig med att dra alla kablar. Jag har en SPC 5320-3.1 och tänkte till att börja med koppla in MAP, IR-deckare och sirener. Magnetkontakter, glaskrosssensor etc får komma senare. Jag har försökt rita ett kopplingsschema (se bifogad fil) men förstår ändå inte hur jag ska koppla in utomhussirenen (TL-30x) som jag ska ha ett batteri på också.
Sen har jag bara ritat in en IR-deckare men jag tänkte ha 3 stycken för det täcker in hela huset (nåja, kanske inte tvättstugan men tar de tvättmaskinen är det ju bara bra då det ändå kan behövas en ny snart) i princip. Tänkte lägga första på I1 och COM medan andra deckaren får ligga på I2 och COM osv. Ingen seriekoppling här inte.
Hoppas jag kan få hjälp med följande frågor:
1 - Hur ska jag koppla in TL-30x ?
2 - Ser kopplingsschemat bra ut i övrigt? Om inte, vad ska jag ändra?
3 - Det blir en himla massa trådar till 12V-utgången (MAP, 3 IR-deckare, siren). Hur gör ni för att få ihop det på ett snyggt och hanterbart sätt? Det blir ju säkert fler framöver. Finns det någon smart lösning (foto?) eller är det bara att sticka in alla i en klump?



/ G!
 
  • Tekniskt datablad och kopplingsschema för Sylico larmsiren TL-30x, med instruktioner för batteri- och extern strömförsörjning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack så mycket. Men jag förstår fortfarande inte var i larmskåpet kopplar jag in trådarna från utgång 5,6,7,8 på TL-30x? Jag misstänker att 8 -> TR kan vara korrekt men i övrigt behöver jag lite hjälp.

/ G!
 
Ohoj, nybliven 4320 ägare och läst forum så ögonen snurrar :)

Har ett par frågor gällande expansionskort 652.

1. 12v från centralen, skall den bara in på plint 10? Är plint 9 sedan ut till deckare mm eller vad används den till?

2. Har en inomhussiren (SP203), en utomhus (Eco 1-s) och en blixt (LSF-BLÅ). Alla dessa sitter närmare expansionskortet än centralen men gissningsvis är det bättre att koppla in dem på centralen. Finns det någon eller några av dessa enheter som med lika bra resultat kan kopplas mot expansionskortet och i så fall hur konfigurerar man detta? (Ena utgången på exp är redan upptagen av en branddeckare).

3. Använder man sabotagekontakterna för sirener å blixtar vanligtvis för hemma installationer?
 
Finns det någon som kan visa hur ni installerat kabel från IR-sensor och magnetbrytare så att det blir snyggt? Vill se både utanpåliggande såväl som inbyggda varianter.
Jag ska ju bygga nytt och frågan är om jag ska montera allt medans man bygger och dra slang eller göra det efteråt? Man kan ju be elektrikern fixa all sladd redan innan gipset är på plats...
 
D
Shiraz skrev:
Finns det någon som kan visa hur ni installerat kabel från IR-sensor och magnetbrytare så att det blir snyggt? Vill se både utanpåliggande såväl som inbyggda varianter.
Jag ska ju bygga nytt och frågan är om jag ska montera allt medans man bygger och dra slang eller göra det efteråt? Man kan ju be elektrikern fixa all sladd redan innan gipset är på plats...
Vad som är snyggt är subjektivt. Du har kabelkanal, metall eller plastklammer och lim/tejp att välja på för kabeldragning. Magnetkontakter finns det infällda varianter.
Har du möjlighet så ska man dra allt inne i väggarna, det vore idiotiskt att göra det efteråt faktiskt och hålla på och borra överallt.
 
RilleRock
Upp skrev:
Tack så mycket. Men jag förstår fortfarande inte var i larmskåpet kopplar jag in trådarna från utgång 5,6,7,8 på TL-30x? Jag misstänker att 8 -> TR kan vara korrekt men i övrigt behöver jag lite hjälp.

/ G!
5 >>Tex OP4 (Programmeras External Siren)
6 >>Tex OP5 (ProgrammerasBlixtljus)
7>>>BHO (motståndet i serie)
8>>>TR

Dippa sen:
ON
OFF
OFF
ON
OFF
OFF
 
  • Gilla
varmstro
  • Laddar…
RilleRock
Ohoj, nybliven 4320 ägare och läst forum så ögonen snurrar :)

Har ett par frågor gällande expansionskort 652.

1. 12v från centralen, skall den bara in på plint 10? Är plint 9 sedan ut till deckare mm eller vad används den till?
Den skall in på 0V-12V under bus.
Utgående till detektorer plintraden till vänster om sektionsingångarna.

2. Har en inomhussiren (SP203), en utomhus (Eco 1-s) och en blixt (LSF-BLÅ). Alla dessa sitter närmare expansionskortet än centralen men gissningsvis är det bättre att koppla in dem på centralen. Finns det någon eller några av dessa enheter som med lika bra resultat kan kopplas mot expansionskortet och i så fall hur konfigurerar man detta? (Ena utgången på exp är redan upptagen av en branddeckare).
Yttre siren på Ca då den drar 300mA
Blixtljuset på CA
SP203 på exp utg 2
Konfigureras under expansionsehter/utgångar


3. Använder man sabotagekontakterna för sirener å blixtar vanligtvis för hemma installationer?
Ja, det tar inte många sekunder extra att göra det riktigt.
 
RilleRock
Shiraz skrev:
Finns det någon som kan visa hur ni installerat kabel från IR-sensor och magnetbrytare så att det blir snyggt? Vill se både utanpåliggande såväl som inbyggda varianter.
Jag ska ju bygga nytt och frågan är om jag ska montera allt medans man bygger och dra slang eller göra det efteråt? Man kan ju be elektrikern fixa all sladd redan innan gipset är på plats...
Givetvis skall elektriker dra fram en 16-slang till varje enhet.
Yttre siren, manöverpanelrar och ev extra bus-enhet skall ha cat5/6 utp.
Resten 4-tråds fkkb eller ekkx.
 
Då vart sirener och utgångskort kopplade å klara.

En till fråga:
Under Konfiguration>System>Systemegenskaper finns 2 rutor där det ser ut som man skall fylla i batteriuppgifter.
Skall jag i dessa tex skriva 7.2 i den första? Samt i den andra räkna ut sammanlagda förbrukningen av alla installerade komponenter i systemet?
 
RilleRock
bjoand skrev:
Då vart sirener och utgångskort kopplade å klara.

En till fråga:
Under Konfiguration>System>Systemegenskaper finns 2 rutor där det ser ut som man skall fylla i batteriuppgifter.
Skall jag i dessa tex skriva 7.2 i den första? Samt i den andra räkna ut sammanlagda förbrukningen av alla installerade komponenter i systemet?
Tror inte den tar decimaler så 7A
Kolla statussidan så ser du hur många mA AUX-strömmen ligger på.
Det fyller du i.
 
RilleRock skrev
Ändra Dip 1.
När du klickat i detektorn så gå till annat rum och låt den starta upp riktigt utan påverkan.
När den sen återgått till normalläge kommer dioden att förbli släckt.
Testar. Som default står alla i OFF läge. Jag testade att ställa 1 på ON, det blinkade lite gult då. Jag väntade ett par minuter och den blinkade fortfarande rött när den känner av rörelse. Testade samma sak i off läge på ettan, snäppte i den och gick ut ur rummet en liten stund. Ingen skillnad.
Skumt, har nu testat att sätta switch 1 i ON, väntat i annat rum och samma med switch 1 i läge off.

Väntat ca 80 sekunder och varje gång jag tittar fram så blinkar det rött i detektorn :(

Så här ser den ut, ifall RilleRock eller någon annan har något fiffigt att tipsa om.
Öppen rörelsedetektor visar kretskort med DIP-switch i ON-läge och ledningsdiagram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kom på att det kanske är inkopplingen som är knas? Så här ser den ut
Öppen elektrisk kopplingslåda med trådar och märkning, kopplingsproblem diskuteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

//Jörgen
 
Redigerat:
Plint nr 3 test är väl för att vid större anläggningar kunna sätta detektorerna i gångtestläge utan att behöva öpna upp dom. Så testa att koppla om lite så borde det funka bättre. Lycka till.
 
RilleRock
jockelw skrev:
Plint nr 3 test är väl för att vid större anläggningar kunna sätta detektorerna i gångtestläge utan att behöva öpna upp dom. Så testa att koppla om lite så borde det funka bättre. Lycka till.
Helt korrekt men det är nog en synvilla att plint 3 används.

Ja undrar mer om blå verkligen är 12V?
Man kör vit 12V och blå 0V.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.