Broken arrow skrev:
Ligger huset i polen eller? Är det verkligen samma hus du visar alla galenskaperna? Låter som du får ta ner varenda vägg i den kåken, är ju värre än Drömkåken (filmen ). ;)
Du kan inte tänka dig att ändra på förhållandet mellan mängd skriven text och citat i fortsättningen ;)
 
  • Gilla
Immobil och 7 till
  • Laddar…
Usch! Man börjar nästan förstå att yrkeselektriker vill ha kontroll även över installationen av VP-rör / slang.
 
Bo.Siltberg skrev:
Du kan inte tänka dig att ändra på förhållandet mellan mängd skriven text och citat i fortsättningen ;)
Skrev på mobilen, inte lika enkelt att göra om text. Men ska tänka på det till nästa gång.
 
Jag tror Bo åsyftade att du citerar hela förgående inlägg (som består av en hel del bilder) och skriver ett par rader text.

Personligen hade jag hoppat över att citera och istället valt att bara skriva användarnamnet på den man vill prata med =)
 
Läs reglerna:
"§ 4.11 Citat
Infoga bara citat när det är nödvändigt, dvs om det finns risk att man inte förstår vem du svarar med ditt inlägg. För många citat gör det svårare att följa diskussionen."

skriver man ett svar på föregående inlägg så behöver man i princip aldrig citera. Undantaget är om man svarar på nån enskild del av ett längre inlägg och vill förtydliga vad man svarar på.

en gång till så blir du anmäld och utesluten ur gemenskapen... ;)
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
I den här forumdelen antar jag att det är elektriska stolen som gäller? Mildare straff än så känns meningslöst. :D
 
  • Gilla
Andreas_kalmar och 4 till
  • Laddar…
13th Marine skrev:
Jag tror Bo åsyftade att du citerar hela förgående inlägg (som består av en hel del bilder) och skriver ett par rader text.

Personligen hade jag hoppat över att citera och istället valt att bara skriva användarnamnet på den man vill prata med =)
Jo, van vid annat forum där bilder inte länkas och krymper citatet.
 
tommib
mexitegel skrev:
I den här forumdelen antar jag att det är elektriska stolen som gäller? Mildare straff än så känns meningslöst. :D
Naturligtvis kopplad enligt konstens alla regler av behörig elektriker.

Undrar hur man avsäkrar en elektrisk stol?
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
tommib skrev:
Undrar hur man avsäkrar en elektrisk stol?

Elektrisk säkringspatron bredvid en vit keramiksäkringshållare på rutigt papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 138107 och 8 till
  • Laddar…
Jag antar att det är en få installationer där jordfelsbrytare inte är att rekommendera?
 
Mycket lik den säkring som polisutredaren hittade i ett hus som brunnit ner. Mannen som bodde i huset hade en smedja som säkrades av inne i huset men då han omöjligt kunde utnyttja sina maskiner till max, svarvade han säkringar av järn. huvudsäkringar och gruppsäkring till smedjan. Så en dag när han höll på och svetsade slutade plötsligt svetsen att fungera och lyset slocknade. Döm om hans förvåning då han gick ut ur smedjan för att undersöka vad som var fel och bostadshuset stod i ljusan låga.
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
TeroM skrev:
[bild]
Sådana där säkringar har jag sett många av när jag jobbade som elektriker på en industri. De flesta av de äldre elektrikerna använde en sådan där för att undersöka "vart det började spraka och gnistra" så att man snabbare hittade felet...
 
  • Gilla
oobum och 3 till
  • Laddar…
pacman42 skrev:
....använde en sådan där för att undersöka "vart det började spraka och gnistra" så att man snabbare hittade felet...
Jo, det har jag hört från en industrielektriker på Munksjö för många år sen.
Motiveringen var att om man har en stor maskinhall med 8 m till taket och t ex långa rader med lysrörsarmaturer så var det för jobbigt att sektionera / klättra och leta.
Bättre att kolla var det rök om man säkrade upp. :wow:
 
MagHam skrev:
Jo, det har jag hört från en industrielektriker på Munksjö för många år sen.
Motiveringen var att om man har en stor maskinhall med 8 m till taket och t ex långa rader med lysrörsarmaturer så var det för jobbigt att sektionera / klättra och leta.
Bättre att kolla var det rök om man säkrade upp. :wow:
Njae, jag har faktiskt också varit med och använt en sådan på industri. Men då var det mer för grupper som blev överlastade vid exv. motorstarter och säkringen gick några gånger på ett skift. Med dyrt produktionsbortfall som resultat. Och då stog vi iaf och övervakade anläggningen tills dagen var slut och vi kunde fixa mera permanent.
 
tommib skrev:
Naturligtvis kopplad enligt konstens alla regler av behörig elektriker.

Undrar hur man avsäkrar en elektrisk stol?
Det verkar inte vara så svårt. I de källor jag hittar så är strömmen låg, 5A, och 7-12A, vid 2-2.5kV eller så.

Så det behövs tjockare isolering (för spänningen) snarare än större proppar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.