Hej,

Första inlägget i detta forum. Har en liten fundering eller oro rättare sagt.

Vi håller på att lägga om vårat tak - från eternitplattor till betongpannor. Vi har anlitat ett företag för allt arbete, företaget har certifikat för asbestsanering.

Efter avslutad rivning av gammal eternit uppmärksammar jag att det ligger ett stort antal trasiga eternitplattor på tomten i en hög på en presenning. Detta kan väl inte vara helt korrekt, så som jag vet ska eternitplattorna vara så hela som möjligt för att inte avge asbestdamm. Jag misstänker därmed att sanerarna kastat ner eternitplattorna från taket ner på tomten.

Min oro består bland annat av följande:
- Hur stor är risken att vi som bor i huset exponerats av asbest?
- Hur stor är risken att det smugit sig in asbestdamm inomhus?
- Gjort är gjort, men hur ska vi gå vidare för att minimera den eventuella exponeringen?
 
Har ni varit hemma när dom rivit?
Har ni FT(X)-ventilationen?
Om nej på bägge så har inget asbestdam kommit in, öven om ja på ena/bägge frågorna så är det ganska osannolikt att asbestdam ska ha kommit in i huset.
 
Redigerat:
Frugan har varit på sitt arbetet under själva rivningen, men varit hemma på kvällarna. Jag och barnen har varit bortresta under hela rivningen, förutom under knappt 1 timme, då vi hämtade resväskor och fixade lite.

Ventilationen är självdrag. I min logiska värld bör det vara osannolikt att det kommit in damm i huset, då arbetet är gjort utomhus. Men när hjärnspöken sätter igång så...

Tack för svaret, nu känner jag mig lite lugnare.
 
Jag tror saneringen har gått felaktigt till.
Jag bytte själv bort mitt eternittak, tog så klart inte.sönder.plattorna.
Ett hus i grannskapet anlitade sanering sommaren efter och där jobbade dom med dräckt och mask och jag tror dom hade nån form av ställning tältliknande och bar en platta itaget. Jobbet gick inte snabbt, var säkert dyrt men det följde nog varenda regel punkt till pricka när det gällde asbestsanering.
 
wildeside
Hej!
Jobbar en del med sanering av asbest och pcb i samband med rivning av fastigheter och mark sanering.
Hitta en länk som beskriver en del av hur man river/hanterar enternit.
Finns en uppsjö sidor om du googlar lite.
Min åsikt är att dom har en hel del brister i rivningen/hanteringen av eterniten.
http://www.byggai.se/remiss/43-Rivning-sanering-eternittak.pdf
 
wildeside skrev:
Hej!
Jobbar en del med sanering av asbest och pcb i samband med rivning av fastigheter och mark sanering.
Hitta en länk som beskriver en del av hur man river/hanterar enternit.
Finns en uppsjö sidor om du googlar lite.
Min åsikt är att dom har en hel del brister i rivningen/hanteringen av eterniten.
[länk]
Ja, nu har jag ju inte varit i huset när de rev ner plattorna. Så jag vet inte hur stegen sett ut. Det enda jag vet är att plattorna låg trasiga på tomten och att dessa senare placerades i en stängd container. Men jag har en stark känsla av att alla regler inte följdes. Jag ska fråga arbetsledaren på måndag. Ska hänvisa till länken.

Nu verkar det inte vara så stor risk att vi i familjen eller inomhus har kontaminerats i någon större utsträckning. Men tänker även lite på de som arbetade med detta.

Kanske jag ska begära att företaget gör någon form av asbestmätning på tomten, där plattorna legat?
 
De är ju inte direkt radioaktivt material så jag tycker du kan tat lugnt och prata med firman och läs på mer om risker, för dom är väldigt små om du inte är storrökare och har lungproblem sedan tidigare...
 
Staffans2000
Det normala förfaringssättet när anlitade firmor gör fuskarbeten är att kräva att dom gör om, och gör rätt! Alltså begär att få en ny uppsättning likvärdiga Eternitskivor monterade på ditt tak. Därefter övervakar du saneringsarbetet på plats så att mannarna inte fuskar igen. Och om så...

Staffan
 
  • Gilla
  • Wow
Bengt Larsson och 2 till
  • Laddar…
Gamla eternitplattor brukar vara rätt sköra, liksom dess infästningar rostiga, så att det blir en del trasiga skivor förefaller inte så märkligt.
 
wildeside
Staffan2000 skrev:
Det normala förfaringssättet när anlitade firmor gör fuskarbeten är att kräva att dom gör om, och gör rätt! Alltså begär att få en ny uppsättning likvärdiga Eternitskivor monterade på ditt tak. Därefter övervakar du saneringsarbetet på plats så att mannarna inte fuskar igen. Och om så...

Staffan
Suck! dum dummare dummast, måste va en film du borde se.
TS skiter väll i hur plattorna togs ner, problemet som uppkom är att det antagligen är damm/bitar från eterniten på/i huset/tomten.
Inget jag skulle godskänna utan uppföljning/provtagning, det finns en anledning varför det tagits fram föreskrifter om hur enternit och andra farliga material ska hanteras.
 
Staffans2000
Jaja. Mopsa inte upp sig nu.
TS. var ju i högsta grad intresserad av hur takbeklädnaden togs ned. Trasiga bitar på marken.! Ringer det en klocka?
Naturligtvis är Asbest ett material man bör handha med en viss försiktighet.
I min enfald trodde jag att mitt tidigare inlägg var så uppenbart ironiskt att ingen kunde missuppfatta mig. Ack vad jag bedrog mig. Dum dummare... Kunde.

TS. Oroa dig inte det minsta. Taket är borta, och i efterhand är det inget du kan göra någonting åt. Strunta i krav på Asbestprover o.dy. det är som det är. Tärningen är kastad, lagt kort ligger... Efter några regnväder finns det inte ett spår av den eventuellt felaktiga demonteringen.

Fridens liljor

Staffan
 
wildeside
Marksanering är något som utförs på områden som är kontaminerade med farligt materia.
Kontaminerade massorna schaktas bort och omhändertas enligt föreskrifter och ersätts med rena massor.
Spola vatten/gräva ner allt fungera för 50 år sen(eller inte).
Kanske därför som det marksaneras både här och där nuförtiden.
Även byggnader saneras enligt föreskrifter.
Nu är inte eternit det farligaste som finns i vår närmiljö.
Med det sagt så får vi hoppas att det regnar så att liljorna får växa om dom inte dör av förgiftning.
 
Staffans2000
Bäste Wideside!
PCB är ett mycket giftigt ämne, som bl.a. fanns i transformatoroljor. Asbest är totalt ogiftigt. Farorisken är inandning eftersom Asbestfibrerna är så små att de kan fastna i lungblåsorna och i sällsynta fall orsaka lungcancer. Sålunda: PCB i marken = Döda liljor. Asbest i marken = Levande Liljor. Hoppas denna lilla ledstjärna kan underlätta ditt framtida saneringsvärv.

TS. Att fråga firman om dom har fuskat, samt att begära att samma firma skall bekosta markprover för att bevisa om dom lurat dig eller ej kommer att bli ett riktigt Sisyfosjobb. Glöm det.

Ge dig inte in i strider du inte kan vinna!

Staffan
 
Dessutom har jag aldrig sett eternitplattor damma annat än att man borrar i dem. Kasta ner dem på backen och de går sönder torde inte innebära nånting egentligen annat än att det blir tråkigare att samla ihop.
 
noan skrev:
Ja, nu har jag ju inte varit i huset när de rev ner plattorna. Så jag vet inte hur stegen sett ut. Det enda jag vet är att plattorna låg trasiga på tomten och att dessa senare placerades i en stängd container. Men jag har en stark känsla av att alla regler inte följdes. Jag ska fråga arbetsledaren på måndag. Ska hänvisa till länken.

Nu verkar det inte vara så stor risk att vi i familjen eller inomhus har kontaminerats i någon större utsträckning. Men tänker även lite på de som arbetade med detta.

Kanske jag ska begära att företaget gör någon form av asbestmätning på tomten, där plattorna legat?
Nu tror jag du gör en höna av en fjäder!
Jag rev själv mitt eternittak, där vissa av pannorna var så spröda så att det fanns inte en chans i världen att få ner dom hela.
Så att hävda ev fusk att det ligger lite rester på en presenning är att dra lite för stora växlar, du vet dessutom att dom körde bort allt i sluten cointainer, så dom har nog gjort rätt.
Sitt lugnt i båten och var glad för ditt nya tak.
Oroa dig inte för att du ska exponeras för asbest.

För övrigt gillade jag ironin i Staffan2000:s inlägg, men jag verkar ensam :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.