Hur går det?
 
Hej!

Ja du, det går sakta men säkert framåt!

Min far har gjort jävligt klart för mig att har sätter inte sin fot på taket igen :p , kan inte citera han ordagrant men typ "vem i hel*ete bygger ett 45° enplanshus". Kan säga att taket har varit jäkligt segt, ca 530 m2 i 45 ° vinkel är inte roligt.

Så dagarna är inte jätte roliga, jobbet, mat, jobb hemma och sova.

Men igår fick jag växlat av mina limträbalkar som blev fel (mitt fel, men samtidigt så undrar man hur f*n man kan slänga in 405 mm höga limträbalkar i en villa). Men om någon här vill göra en beräkning om mina nya balkar håller, dom bör göra det men jag känner mig lite osäker faktiskt.

Har ersatt med en:

1 st HEA 190x200 (satt en 405x115 limträ) har endast support på ändarna. (4985 mm lång)
1 st IPE 160 (satt en 405x115 limträ) har lagt in en support (nästan på mitten) så balken är 4585 mm men stöttas på ca hälften.

Lite pinsamt att man inte kan räkna ut detta, gissar på om jag läser min gamla studielitteratur så kan jag kolla det själv men har varken tid eller ork att göra det. (man glömmer fort :x)

Men nu har jag iaf investerat i mitt egna välmående, skall ta in 2 st snickare som skall hjälpa till med lite gavlar (så jäkla högt, segt att göra själv) samt en firma som lägger teglet för mig!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Husbyggnation i tidigt skede med trästomme synlig på öppen frosttäckt äng under klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Takstolar och takåsar i trä på en byggkonstruktion vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder





Inomhusbyggarbetsplats på natten med stödstolpar, träreglar och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bra kämpat!

Bra att du nu också vet vart du skall fly om svärfar börjar jaga dig. ;)
 
Arbetare installerar takpannor på ett hus under konstruktion med ställningar runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Interiör av ett oavslutat byggrum med isoleringsmaterial och timmer, solstrålar genom fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Interiör av ett pågående byggprojekt med trästomme, isolering och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takkonstruktion med snöbeläggning och synliga hängrännor på ett halvfärdigt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Inre takkonstruktion och isolering med ångspärr, synlig byggställning i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
vastkustkillen skrev:
Hej!

Ja, nu i efterhand så hade det vart smart att ta sådana takstolar.........Men nu blev det inte så :confused:

Men tror du att det är svårt att växla av de befintliga så att man får hyfsat med utrymme där uppe iaf?
Vem ritade dina takstolar????
 
Äntligen är du tillbaks!
 
Bra jobbat! :)
 
Tjenixen!

Allt väl med er? Själv så pendlar det mellan hopp och förtvivlan, börjar sakta men säkert väga över mot hopp :)

Så, vad har då hänt?

Jag stack på semester 1 vecka till Spanien (väl behövt, sonen (ca 11 månader) kände knappt igen mig :confused: )

Har samlat ihop lite resurser som har hjälpt mig, taket hade tagit en evighet att lägga själv, men det är numera tätt (saknas nockpannor, men det är så halt så vill inte knalla upp där nu).

Gavlarna har vindpapp, några innerväggar är satte. Lite rör är utbockat i ena badrummet.

I bästa av världar så får jag mina PVC-fönster nästa vecka (levererade och monterade).

Håller på att glesa mittskeppet och sedan är det bara ett skepp kvar att glesa.

Ventilationen är beställd, leverans på onsdag kanske, då blir det direkt att montera den, sen sprutisolera.

Elektrikern var jag lite sen att kontakta, kommer först vecka 9 :confused:, men det får duga ändå, det finns att göra :wow:


Tror ni kalkylen håller? Har inte samlat alla fakturor och det finns inte tid i mitt liv att sätta mig ner och organisera allt, men en snabb överblick säger mig att vissa poster ligger jag back på......men andra har jag nog rejält med marginal på. Med rätt inköp så kan jag nog på bara golv och elen spara in ca 150 000 kr.

Men det tågar på, skall bli gott att få in fönster :)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
Blir verkligen kanonfint.

Var din budget på 2,8 eller 2,5 ? Oavsett så är det otroligt mycket hus för de pengarna.
 
  • Gilla
Nenya
  • Laddar…
Hej!

Målet är att hamna inom 2,5 till 3,0. Borde inte vara omöjligt :x
 
Stommen till ett hus under uppbyggnad med synliga träreglar och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild inifrån ett pågående byggprojekt som visar träreglar i taket och två stora metallventilationsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
God kväll!

Familjen sover och själv är man uppe och kollar på Byggahus samtidigt som man tittar på The Office (US).

Veckan har varit bra, elektrikern var här i måndags, sen började man dra på tisdagen. Nu är det nästan klart, så det känns gott. Gipsningen börjar bli klar också, inväntar fönster så man kan gipsa mot ytterväggarna också.

Alla fönster kommer i mars, och då monteras dom också, vilket är jäkligt gott.

Men nu har man lite frågor, och istället för att starta en ny tråd så kanske det finns någon som följer denna tråd som vet lite om larm och ljud?

Larm:

Just nu drar jag kabel till ett antal deckare i huset, som samlas till en central. Vad bör man ha
här? Ta hit ett larmbolag eller kan man ha ett eget så man slipper dyra abonnemangsavgifter?

Sen är det draget till inbyggnadshögtalare, vad skall man koppla ihop detta med sen? Sonöns verkar vara bra men hur fungerar det att styra 3 olika rum? Jag har vardagsrum, kök och badrum.

Tackar på förhand!

Ha en go kväll!
 
Sonos styr man genom appen genom att skapa egna grupper, allt via wifi. Fungerar väldigt smidigt. Väljer i appen om man t.ex. Vill höja volymen överallt eller bara en högtalare
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Gipsning på gång!
Inomhusbyggnadsarbete med gipsskivor i ett vardagsrum, synliga nischer och installation för spotlights.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vyn från vardagsrummet mot Kök/Hall
Byggarbetsplats inomhus med öppen planlösning mellan vardagsrum vardagsrum och kök/hall, synliga reglar och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite nischer, väggen blev lite bredare där, så spottar i varje nisch :D
Råa väggstommar i trä med utformade nischer för spottar under konstruktion i ett blivande vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.