PAF skrev:
[länk]

Tycker att denna tråd passar bra här...
Det är nästan så att man undrar ifall det är på skoj.
Den passar nästan bättre i humortråden! Stört att vissa inte vet när det är nog.
 
Vyer under köksskåp med synliga rör och kablar, indikation på renoveringsbehov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skadad vit elkabel hålles av en hand framför en vägg och ett svart kakel under köksrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack säger vi till förra ägaren av lägenheten så här mitt i köksbytet. Det kommer säkert mer med tanke på vad jag hittat tidigare...
 
Handdukstork på scandic i Göteborg. 3dm från duschen.

Närbild av skadad handdukstork med synliga kablar på ett hotellrum i Göteborg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Hittad på facebook...
Skadad vägg med synliga elkablar och skumisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ricebridge och 4 till
  • Laddar…
E
osiris skrev:
Hittad på facebook...
Dom har ju glömt jorden! Fy skäms!
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
Eluttag med omkopplade ledningar där en blå enkelledare är ihopskarvad med en kabelskärm och används som jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna var lurig...
Skärmen i kabeln är snyggt ihopskarvad med en blå enkelledare och används som jord. Den gul/gröna används som nolla. Två faser går till en varmvattenberedare och den tredje fasen ihop med nollan går till ett vägguttag för tvättmaskin.
Lägg märke till den fina skarven mellan skärm och blå kabel (jord).
 
  • Gilla
ricebridge och 11 till
  • Laddar…
Hmm, har då den matande kabeln blå som tredje fas, ser iallafall så ut på bilden ??? :eek:
 
NetNut skrev:
Hmm, har då den matande kabeln blå som tredje fas, ser iallafall så ut på bilden ??? :eek:
Japp, svart, brun och blå är faser. :D
 
  • Gilla
mbense och 1 till
  • Laddar…
Müssli skrev:
Japp, svart, brun och blå är faser. :D
Det är ju så man gör om man inte behöver någon nolla. När man sedan behöver en nolla så kan man använda jordledaren till detta och sedan måste man ju ha jord också, då finns ju alltid skärmen ledig. Jag tycker att det hela känns helt logiskt (men väldigt fel). :D Hur de sedan kom på att använda blå ledare som jord är dock för mig en gåta, där tog min fantasi slut...
 
  • Gilla
henq och 1 till
  • Laddar…
larsbj skrev:
Handdukstork på scandic i Göteborg. 3dm från duschen.

[bild]
Den är ju inte inkopplad i alla fall...
 
  • Gilla
Ingper och 1 till
  • Laddar…
pacman42 skrev:
Det är ju så man gör om man inte behöver någon nolla. När man sedan behöver en nolla så kan man använda jordledaren till detta och sedan måste man ju ha jord också, då finns ju alltid skärmen ledig. Jag tycker att det hela känns helt logiskt (men väldigt fel). :D Hur de sedan kom på att använda blå ledare som jord är dock för mig en gåta, där tog min fantasi slut...
Jag blev ännu mer konfunderad när jag hittade andra änden i centralen. Där hade denna finurliga person nämligen använt gröngul när hen skarvat vidare skärmen. Det var alltså en kabel med fem ledare: Brun, svart, blå, gröngul och gröngul...
 
  • Gilla
Ragnar_AT och 1 till
  • Laddar…
Ja, vad ska man säga. Ur askan i elden kanske? Vet inte hur många såna här skarvar jag hittat nu.
Elektriska installationer med gammal äggskalsplastdosa och ihopfogade slangar mot en trästomme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Felförlagda och dåligt monterade elektriska sladdar och slangar vid en väggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här syr man med slang, det hade troligen gått 10 ggr snabbare att plocka ner spånskivan och lagt slangen riktigt. Nu hade det ju inte spelat någon roll eftersom det är felaktig slang, men ändå.
Vägg med gammal spånskiva och återanvända eldosor som avslöjar slarvig elektrisk installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyvärr borrade man sönder VP-rören i manövern
Felaktigt installerad slang går genom sprucken spånskiva och isolering, visar dåligt hantverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Denna väggen är ny, men man har återanvänt dosorna från 70-talet i äggskalsplast....
Illasittande eldosaskarv med felaktig slang och gammal dosa som återanvänds i renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finns olika sätt att "regla" ut så dosan hamnar där man vill:

Elinstallation med otillräckligt monterad eldosa och synliga kablar inuti, omgiven av träreglar och spånskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trodde jag inte skulle behöva dra om matning till spis och diskmaskin, men jag vågar inte lita på den installationen heller med tanke på hur detta ser ut....

Mitt bekymmer nu är att dra upp 5-6 nya slang utan att bryta upp golvet :x. Jag har två diazedcentraler med var sitt installationutrymme bakom ( i innervägg). Enda chansen att få fram slang är troligen ner i fel installationsutrymme, är det ok att göra så?
 
Redigerat:
  • Gilla
Peter Öjergren och 3 till
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Ja, vad ska man säga. Ur askan i elden kanske? Vet inte hur många såna här skarvar jag hittat nu.
[bild]
[bild]

Så här syr man med slang, det hade troligen gått 10 ggr snabbare att plocka ner spånskivan och lagt slangen riktigt. Nu hade det ju inte spelat någon roll eftersom det är felaktig slang, men ändå.
[bild]

Tyvärr borrade man sönder VP-rören i manövern
[bild]


Denna väggen är ny, men man har återanvänt dosorna från 70-talet i äggskalsplast....
[bild]

Det finns olika sätt att "regla" ut så dosan hamnar där man vill:

[bild]

Trodde jag inte skulle behöva dra om matning till spis och diskmaskin, men jag vågar inte lita på den installationen heller med tanke på hur detta ser ut....

Mitt bekymmer nu är att dra upp 5-6 nya slang utan att bryta upp golvet :x. Jag har två diazedcentraler med var sitt installationutrymme bakom ( i innervägg). Enda chansen att få fram slang är troligen ner i fel installationsutrymme, är det ok att göra så?
Ligger huset i polen eller? Är det verkligen samma hus du visar alla galenskaperna?

Låter som du får ta ner varenda vägg i den kåken, är ju värre än Drömkåken (filmen ). ;)
 
Nja, riktigt så illa är det inte som tur är, man har inte röjt runt i alla utrymmen i kåken som tur är.
 
Och när jag inte trodde det kunde bli värre så hittar jag telekablarna som var skarvade med ubåt inne i slangen.

Installation med felaktigt skarvade telekablar synliga i svart flexslang på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.