Om jag mäter med min multimeter från en jordpunkt så bör fasen alltid ha spänning och tändtråden spänning vid påslag?
 
Ja. Och följ gärna Bo's skiss.
 
Redigerat:
Har försökt följa din beskrivning igen men misslyckats. Verkar som att du blandat ihop lampa 1 och lampa 2 i #1 och #4, och det finns alltså inte bara en vit eller svart ledare utan flera olika kretsar? För att lösa detta jobb måste du själv förstå hur det ska kopplas. Det vore i och för sig bra om du kunde ge en komplett beskrivning över hur det är kopplat, men du bör ändå inte lita på något vi skriver här. Vi kan dock bekräfta att du tänker rätt när du förstått hur det hänger ihop. Det är ju klart olustigt med alla dessa olika färger. Då det i #15 framkommer att det dessutom är felkopplat blir jobbet dessutom behörighetskrävande då du troligen behöver koppla om i lampdosorna för att få till en fungerande trappkoppling. Och till sist måste du känna dig förtrogen med att mäta spänning 230 V.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Corpes skrev:
Ok, gör ännu ett nytt försök med bilder på dom olika kopplingsdosorna.

Strömbrytare 1
[bild]

Lampa 1
[bild]

Lampa 2
[bild]

Strömbrytare 2
[bild]


Drar man i VIT rör sig VIT/RÖD uppe i lampa 1.
Drar man i SVART rör sig den SVARTA kopplingen uppe i lampa1
Drar man i GRÖN rör sig den GRÖNA kopplingen i lampa 1.

Drar man i den RÖD/VITA kopplingen i lampa 1 rör sig den RÖD/GRÖNA kopplingen i lampa 2
Drar man i den ena SVARTA uppe lampa 2 låter det i centralen och drar man i den andra SVARTA uppe i lampa 2 så rör sig den SVARTA uppe i strömbrytare 2.
Drar man den SVARTA som övergår till BLÅ uppe i lampa 2 så rör sig den BLÅ uppe i strömbrytare 2.


Som det är kopplat i dagsläget så fungerar strömbrytare 1 som en huvudbrytare, alltså när den är påslagen fungerar strömbrytare 2 som vanligt. Stänger man av strömbrytare 1 så fungerar inte strömbrytare 2.

Kan det bli enklare?;)


Ok, ser ut som en "vanlig" trapp, ej sparkoppling...
Brytare 1 lägg grön på L, svart och vit på varsin "pil ut".
Brytare 2 svart på L och blå och grön på "pil ut".
Jämför högra bilden i inlägg 8.
Någon i församlingen som har en annan åsikt?

Svart och vit i br 1 blir blå och grön i br 2, mellantrådar.
Grön i br 1 tänder.
Svart i br 2 är fas.
Vit nolla
Verifiera fas och nolla med en mätning, så att vi inte bryter nollan.

Notera att vit är både tändtråd och nolla på olika ställen och svart är både fas och tändtråd.
Grön och blå är tändtrådar liksom röd, men så har vi ytterligare två röda på en plint i dosa 2, vad är de??
Förvirrande.
 
Redigerat:
Ring en elektriker som drar om kablarna. OCH monterar nya lamputtag med skydd för kroken. Kablarna har hängt där i 50-60 år...
 
  • Gilla
Mogg och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Förvirrande är bara förnamnet. :eek:
Denna koppling har med all säkerhet ändrats i ett flertal gånger utav folk med bristande kunskaper eller riktiga slarvpellar.
Jag skulle ryckt ur all skit och kopplat om med ny FK.
 
  • Gilla
Mogg och 2 till
  • Laddar…
Jag tror inte det är ändrat någon gång, det har högst troligt sett ut så där sedan 196? då det var nytt. Ser lika ut i min kåk från -57. Ser lika ut i alla installationer jag stött på från 1955-56 till 1971-71, det var så man gjorde.
Det jag inte begriper är varför man byter färg på tåtarna i varenda dosa och varför man låter svart och vit vara både fas/nolla och tändtrådar i samma krets. Det är ju f-n så mycket enklare om man håller sig till en fasfärg, en färg för nolla och resten tändtrådar.

https://www.byggahus.se/forum/el/228615-dagens-gissa-fargerna.html
 
Redigerat:
Håller helt och hållet med alla föregående talare om att det är minst sagt rörigt men denna trapp fungerade med originalströmbrytarna. Ska väl poängtera att strömbrytarna som sitter nu är dom nya där jag kopplat in kablarna som jag TRODDE att dom satt,uppenbarligen helt fel då strömbrytare 1 jobbar som en sorts huvudbrytare till strömbrytare 2, se inlägget ovan #15, så denna koppling kan ni ignorera.
Nu har jag iaf mätt spänning vid "PÅ" resp "AV" vid båda strömbrytarna.

Strömbrytare 1
"AV"
SVART 230V
VIT 230V
GRÖN 0V

"PÅ"
SVART 230V
VIT 66V
GRÖN 230V


Strömbrytare 2
"AV"
SVART 230V
BLÅ 0V
GRÖN 230V

"PÅ"
SVART 230V
BLÅ 230V
GRÖN 68V

Ljusnar det något nu? Ideér?
Att SVART är fas är väl rätt?
 
Redigerat:
Jag har försökt reda ut det i inlägg #19, det ska nog fungera.
 
@Fotografen: När du skriver att " jag ska sätta SVART, VIT på "pil ut" i strömbrytare 1, spelar det någon roll vilken "pil ut" jag sätter respektive kabel?

Eluttag under installation med öppna kablar i blått och grönt synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej.
 
@Fotografen: TACK FÖR HJÄLPEN! Nu fungerar det!
Jag hade växlat GRÖN och SVART i strömbrytare 1.
 
(y)
 
Fotografen skrev:
...men så har vi ytterligare två röda på en plint i dosa 2, vad är de??
Förvirrande.
Det skulle kunna vara skyddsjord som kommer från centralen och går vidare tillsammans med fas & nolla till något.

I takdosa 2 är det ju tre svarta ihop (från central, till brytare, vidarematning) & fyra vita ihop (från central, till lampa 1, till lampa 2, vidarematning).

Edit: Dom två röda i dosa 2 som är ihop lär komma i samma två rör som en svart & en vit.

Tipps till framtiden, som jag glömde nämna tidigare när jag skrev om att dra i trådarna och rita, är att även skriva/rita vilka trådar som går in i samma rör, det blir då enklare att gissa/lista ut hur det kan vara kopplat.
 
Redigerat:
Corpes skrev:
@Fotografen: TACK FÖR HJÄLPEN! Nu fungerar det!
Jag hade växlat GRÖN och SVART i strömbrytare 1.
Hur vet du att det är rätt? Kan du förklara vad det var för fel och varför det nu ser ut att fungera?

De strömbrytare vi ser på bild ovan är alltså de nya som du själv kopplat in, och det fungerade inte pga att du kopplat fel - du har alltså kopplat dessa på chans. Det går ofta att göra bra gissningar men det blir svårt när informationen är ofullständig och vilseledande..

Om det finns röda ledare i dosan som inte verkar ha någon funktion just här så är det ett varningstecken att skyddsjord finns med som Demmpa säger. Men nu har du väl inte ändrat något i lampdosorna hoppas jag?
 
Redigerat:
  • Gilla
Mogg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.