Fukt- och mögelskador synliga på träväggen över ett fönster med utstickande spikar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en avlägsnad träregel ovanför ett fönster med tecken på fukt och skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inför kommande vindsinredning ville jag se skicket runt fönstret. Enda sättet var att ta bort den horisontella regeln ovan fönstret. Det var innan jag läste om avväxling av fönster. Snabbt insåg jag att någon inte ville att regeln skulle tas bort, då det var spikat utifrån med ett antal spik. Efter första lilla snutten var det fuktigt och tillväxt, så jag tog bort.

Nu ser det ut som bilden visar. Handlar det om avväxling och hur gör jag nu?
 
Är det ytterpanelen vi ser?

Fota på längre avstånd.
 
Ja, det är ytterpanel. Sen är det plåt utvändigt.

Träpanel på vinden med synligt takfönster och stegar, renoveringsmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inre takhörn i ett rum med synlig ytterpanel och ett litet fönster, byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fönstret lär ju inte sitta i så mycket men nån avväxling är det ju inte.
 
  • Gilla
bonnier
  • Laddar…
Då är det nog ingen avväxling. Vad sitter fönstert monterat i?
 
Det var ingen avväxlingsregel, utan bara en enkel liggande lekt som panelen var spikad i.
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Vad jag kan se på bilderna, kan ha fel dock, är att enda du behöver avväxla är egenvikten av fönstret. Det kan inte vara många kg.
 
Den är fastspikad i den underliggande regeln.
Hörndetalj där en träregel är fastspikad utan avväxling, med skador och slitage synliga vid fönstrets undersida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samt i en ca 3cm regel på ovansidan, som i sin tur är klämd under plåt, ytterpanel på ovansidan och fönstret på undersidan.

Närbild på en fastspikad trädetalj med överblick av underliggande regel och plåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alltså ingen avväxling? Det känns som om det var mycket jobb för att enbart vara estetiskt syfte. Varför inte spika från insidan..
 
Det är för att hålla panelen på plats
 
  • Gilla
Demmpa och 1 till
  • Laddar…
Säger som Tiger, hur sitter panelen fast nu?
 
Såg att Demmpa skrev det sen. ��

Så det jag behöver göra att att avväxla? Inte för jag vet hur man gör.. och därefter kan jag dreva, regla upp och isolera? Fönstret lär ju behöva stöd om jag tar bort den underliggande regeln, och det lär se lika fult ut då. Å andra sidan om det stått i 87 år..
 
Anna_H skrev:
Säger som Tiger, hur sitter panelen fast nu?
Panelen sitter fast vid regeln under fönstret. Kanske även på höjden på en regel längs taket.
 
Du behöver inte avväxla. Dit med stående reglar på cc60 och runt fönstret. Isolera och montera skivor...
 
Väldigt tjat om att avväxla? Du behöver sätta upp en fräsch regel över fönstret, sedan från utsidan ta bort eventuell rutten panel och sätta dit ny, som spikas fast i regeln, samt lite bleck och liknande som jag av det skadade träet att döma misstänker saknas.

Regeln kan tex fästas i takstolarna med skråspikar underifrån och ett spikbleck. Se även svaret från Tiger79. Du ska tänka att fönstret ska sitta bra även om du tar bort all panel.
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Tiger79 skrev:
Du behöver inte avväxla. Dit med stående reglar på cc60 och runt fönstret. Isolera och montera skivor...
Låta regeln under fönstret vara kvar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.