Det framgår av TS inlägg med skiss över tanken, fast i skriven form. (#55)
 
Om jag skulle bygga en solfångar anläggning skulle jag föredragit slingor eller TVA i tanken så man kan låta tempen sjunka lite lägre utan risk för legionella nu är det kanske få dagar tempen ligger lågt så risken är minimal.
 
Det verkar som om det vore en god idé att tilläggsisolera sina ackumulatortankar.

En sak som verkar lite svår är att på förhand veta är hur god kapacitet olika budgetlösningar har i förhållande till investeringskostnad. När det gäller somligt är det kanske bara pröva-och-se-metoden som gäller.
 
Om en tillverkarna värmeisolerar tjockare, då tycker kunderna att det är en hemskt stor ackumulatortank och köper den inte, utan köper konkurrentens som är till yttermåtten mindre, och smäckare och passar bättre i befintligt pannrum, men är undermåligt värmeisolerad. De flesta kunder förstår inte att det är viktigt med värmeisolering, speciellt på solfångarsystem. Kunden betalar emellertid värmeförlusterna hela tankens livslängd, inte tillverkaren.
 
Redigerat:
Det är enkelt att bedöma hur effektiva olika lösningar för insamling direkt till värme är. Finns som sagt inget konstigt kring det och om du har möjlighet och vilja blir din budgetlösning tekniskt precis så bra du vill göra den bara begränsad av fysiken.

Ja
den typ fysik som idag och sen ganska lång tid är känd och använd då. Verkar ju sett till delar av tråden redan nu finnas alternativ i form av ekonomisk fysik som jag förstår en ädlare för enkla själar förborgad form.
 
K
Vad ska vi sluta oss till? Ett solvärmesystem är i fallet med existerande ackumulatortank med solslinga att föredra framför ett motsvarande system med solceller och direktkopplad doppvärmare?

Egentligen måste man väl ha en elektriker att koppla in doppvärmaren eftersom det blir en fast installation med hög ström även om det är låg spänning.
 
Något säger mig att under 48 volt och 30 amp så kan man koppla själv. Har jag fel??
 
Du kan använda gängse begränsningar dvs 50 V, 10 A, 200 VA vilket som först går i gräns. Men varför låta det hindra, bara att ösa på om du har tillgång precis som övrigt i tråden varför ge sig in på jobbiga begränsande tankar?
 
Arnodt skrev:
På björkåsens skiss är då i vart fall ingen solfångarslinga markerad, inte ens några stutsar för det. Det måste finna ett inlopp och en rörslinga och ett utlopp, för att kunna leda in värmebärare från en solfångare. Man kan inte leda in vatten/propylenglykolblandningen in i ackumulatorvattnet och blanda ihop dessa. Hur är det nu med höger och vänster? Man äter gröt med höger hand. Du blandar inte ihop höger och vänster, lätt gjort? På björkåsens skiss finns till vänster om markering 1 och 2 nämligen intet.
Men om du nu läser vad björkåsens skriver!
 
Redigerat:
Tack, nissenhj,
Ja björkåsen skiver att solfångarslingan saknas i hans skiss över ackumulatortanken.
Varför tog han inte skissen över ackumulatortanken där solfångarslingar är med då?
En miss. Det är ju solfångarslingan som diskuteras i tråden. Foto på huvudpersonen saknas.

Värmeförlusten för en varmvattentank ska ställas i förhållande till hur mycket nyttoenergi man får ut av den. Om björkåsens 60 gradiga ackumulatortank förlorar 1200 kWh per år och han får ut årligen 2920 kWh(8 x 365=2919) varmvatten från den, då är 1200 kWh ganska mycket, nämligen 41 %. Nu vet jag inte alls vilken temp han har i den tanken eller vilken tjocklek han har på värmeisoleringen, utan endast gissats.
 
Redigerat:
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Det är möjligt att hitta begagnade solfångare på blocket, du borde kunna finna prylar för ca 5-10tkr. till din 750 l tank.
Har själv köpt begagnade Lesol solfångare på blocket.
Sedan är det en väldigt go känsla att duscha till solvärmtvatten ;-)

Som vedeldare gör man en solfångar installation för bekvämligheten.

I mitt fall kör jag in värmen från soltanken på sommaren för att slippa gå på kalla klinkersgolv i dusch och Hall.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Varför tog han inte skissen över ackumulatortanken där solfångarslingar är med då?
Arnodt, jag lade upp en fotokopia på skissen som följde med från tillverkaren, och på den fanns inte uttagen till solslingan med.

Kan meddela att jag nu har lagt på ett tjockt lager mineralull på alla mina tankar, så nu är de i alla fall väl isolerade på ovansidan. Bättre sent än aldrig. :)
 
Det är möjligt att hitta begagnade solfångare på blocket, du borde kunna finna prylar för ca 5-10tkr. till din 750 l tank.
emwgrni, menar du hela systemet när du nämner den summan, eller bara den del som sitter uppe på taket?

Jag kan säga att det just nu lutar åt att det blir solfångare för uppvärmning av vatten här hos oss. Solceller får nog komma i ett senare skede. Men just genom att hålla nere investeringskostnaderna för solfångarna ökar jag ju utrymmet för att det ska bli ett både-och istället för ett antingen-eller, så det är jag ganska angelägen om att göra.

Alla tips och erfarenheter kring helt eller delvis självbyggda system emottages därför tacksamt.
 
Redigerat:
Det billigaste nypriset på en pumpenhet med expansionskärl som jag har hittat är 4000:-. Billigaste reglercentralen 2000:-. Och dessutom en reglercentral i byggsats för 500:-.

Går det att göra något här? Går det att köpa dessa komponenter direkt från tillverkaren? Går det att välja bort någon av de funktioner som ett prefabricerat drivpaket brukar ha, och ändå få systemet att fungera? Är det någon poäng med att försöka bygga ett eget drivpaket, med t.ex. begagnad cirkulationspump, hitta expansionskärl på skroten etc?
 
harry73
I följande tråd (inlägg #118) byggs en luftsolfångare till en lekstuga. Skulle man kunna bygga det och ansluta till ditt ventilationssystem får man in varm luft i huset istället för kall luft, och då kan du använda den för att minska uppvärmningsbehovet i huset.

https://www.byggahus.se/forum/socia...d-inspiration-fran-vart-trettiotalshus-8.html

Luftsolfångaren är i princip gratis (med lite eget arbete) så den löner sig i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.