Här är en tråd för alla som skall bygga/har byggt i Svärtinge Norrköping. Spä på med erfarenheter om bygget, hustillverkare, kommunen, Svärtinge som ort, dagis, affär mm.....

Själva bygger vi i nedre Svärtinge närmare sjön till. Ingen havsutsikt direkt men en stor tomt som det stod en gammal sommarstuga på. Vi skall bygga med Trivselhus och huset kommer vecka 1. Grundjobbet påbörjas slutet november.

Har två små barn som skall in på dagis i Svärtinge, förhoppningsvis, verkar vara segt med plats.

Tror Svärtinge är bra pga lite lantligt, nära till Glan, Maxi, mycket barnfamiljer (verkar det som), trevlig natur, relativt nära stan.

Har gjort geoteknisk undersökning gällande marken och den påvisar att platta på mark går bra. Normal radonförekomst!
 
Kom igen nu då....någon mer måste det väl finnas?! :(
 
Jag och frugan skall bygga lösvirke på mellanvägen. Jag väntar för tillfället på att min kusin skall få tummen ur och komma och hjälpa mig med schaktningen. Gör plattan nu och börja mura hus till våren så fort det blir varmt.

//Jörgen
 
Ja just det ja....det var du som var stenhusmannen.....skall bli kul att följa. Får åka upp till Djursholm och kolla lite någon gång! ;)

Jag skall gräva el själv nästa vecka med minigrävare....kan åka förbi och ta bort lite matjord ;D
 
Tjenare igen alla blivande Svärtingebor!

Ska som tidigare nämnts bygga ett soutteränghus på Gamla landsvägen precis innan avfarten till Utsiktsvägen i Övre Svärtinge. Avstyckningen blir klar under dagen och sedan väntar vi på ritningarna från Vallsjöhus för att kunna gå vidare med upphandlingen av olika entreprenörer.

Tyvärr har vi stött på en del sura grannar i området som inte verkar sådär jätteglada att vi bygger men sånt är väl bara att ta med en nypa salt!? Någon annan som har råkat ut för liknande händelser?? >:(

Tror att det kommer att bli kanon med huset på tomten men det är ju en bit kvar tills huset står där så just nu känns det lite som att vi står och stampar. Björnligan ämnade sig tydligen utåt Svärtinge i december om allt går som planerat med röjningen. Annars blir det en kompis (föredetta björligananställd) som får göra jobbet. Då får man åtminstone kvar virket till braskaminen så att den kommer att gå varm ett par år framöver. Efter det får det bli nybyggnadskartan och efter det bygglov. Har åtminstoen fått ett muntligt positivt förhandsbesked av kommunens byggavdelning.

Om det är någon som känner någon som vill bli av med schaktmassor så tar vi gärna emot när väl tomten är röjd. Hör av er i sådanafall till Matte på 070 - 439 79 98.

Hoppas att höra från flera glada Svärtingebyggare!!! ;)
 
Kan tänkas att du kan få lite jord av mig när vi har skalat av ytorna ;)

Om grannarna är sura se då till att hålla dig INOM detaljplan. Annars blir det segt med granneyttranden. Trist med människor som skall sura. Ofta handlar det om avundsjuka.

Kolla alltså noggrant upp detaljplanen innan du går vidare (har du säkert redan gjort).

Har ni övervägt fler entreprenörer än Vallsjö? Tänker närmast på Trivselhus eller A-hus i Norrköping?
 
Hejhej

Vi har iof inte kommit mer än till tomtköp ännu, men ett hus ska det bli iaf någon gång framöver.
Men vi kommer att bosätta oss i övre Svärtinge, i vårat om det nu går som vi vill, lösvirkeshus.

Kul att ha kontakt med andra som bygger, speciellt som redan har börjat. Alltid bra med tips. :)

 
Tog in priser från både Hjältevadshus, Trivselhus, A-hus, Värsasvillan, Vårgårdahus och Vittjärvshus innan vi valde Vallsjö. Mycket på grund av snabb service, bra och seriös säljare samt deras erfarenhet av soutterängbyggen (bla i Övre Svärtinge). Deras entreprenörer (Perssons mark och snickaren) bor dessutom i Övre Svärtinge. Våra erfarenheter är följande:

1. Hjältevadshus - Mycket bra säljare men hade inte tillräcklig erfarenhet av soutterängbyggen.

2. Trivselhus - Säljaren tog efter många om och men kontakt men fallerade på priset på huset vi ville ha.

3. A-hus - Även där trögt med kontakt med säljaren. Fick prisuppgifter som matchade Vallsjö men som sagt mycket hänger på kontakten med säljaren...

4. Värsåsvillan - Enligt min åsikt de sämsta som vi kontaktat. Bra till en början men inga priser var underbyggda. När vi skulle bygga soutteräng så fick jag ej ens de utlovade kalkylerna.

5. Vårgårdahus - kändes inte seriöst pga uppenbart för lågt räknade priser i kalkylen.

6. Vittjärvshus (Byggrosen) - lång tid för kalkyl (ca 4 veckor). Landade med samma hus som Vallsjöhus 300 000:- över Vallsjöspris.  

7. Myresjöhus - relativt snabb service men arrogant säljare. Landade även det ca 300 000:- över Vallsjöpriset på exakt samma hus.

8. Anebyhus - bra service med snabb kalkyl. Följde dock aldrig upp och kom till tomten.

Osv, osv, osv, .......! Tur att man lämnat det momentet bakom sig.

Ska se om jag lyckas att ladda upp en skiss på huset.
 
Din analys av Värsåsvillan är huvudet på spiken. Håller med dig till 100%.....vissa företag skall inte hålla på med husförsäljning helt enkelt.
 
Jo, mig veterligen så använder Vallsjöhus och Trivselhus samma grundentreprenör och snickare. Så det enda som skiljer är väl egentligen hussatsen. Kvaliteten på det färdigbyggda huset brukar vara mycket snickarens förtjänst eftersom i stort sett alla storblock nuförtiden är av mycket bra kvalitet.

Har varit inne i ett par Trivselhus och varit mycket imponerad över kvaliteten i dem.

Tänkte passa på och höra om någon som byggt i Norrköping nyligen kan rekommendera någon bra och pålitlig kvalitetsansvarig??
 
Har mailat dig ett förslag på KA!
/Calle
 
Hej!
Jag & min sambo har köpt en tomt på Gullhultsstigen i övre svärtinge...
Så här långt har vi vi bara tagit ner träden & har börjat att ta bort stubbarna...
tur med grannarna har vi haft i alla fall, vi blev bjudna på kaffe redan första dagen vi var där & höll på med tomten.
Vi har väl ganska stor beslutsvånda över vilket hus vi ska välja, det finns ju många att välja mellan... vi har varit i kontakt med allt från Fiskarhedenvillan till stenhusarkitekt.

Läget på det blivande huset känns bra då vi har 2 småkillar ( 2,5 år / 7 mån ) och det är gångavstånd till närmaste dagis, bara hoppas det finns plats där,dagisplats är visst en bristvara i svärtinge.
/Jens
 
Carlsson.....hur nära kommer du nya vägen med er tomt? Vi var på gång att köpa en tomt på lingonstigen (vid motionsspåret) och där var det ett antal 100 meter så det skulle nog inte höras något trodde vägverket. Dessutom var det en massa skog emellan.

Vi får nog hämta/lämna barn på samma dagis.....men som sagt det är skitsegt med platser.....vi siktar på att komma in till hösten 2006
 
Vi räknar väl med ca 4-500 meter...vägen kommer gå på andra sidan om grustaget med lite skog i mellan,sen kommer vägen att byggas "ganska långt ner i marken med ljudvallar" enl.ett samtal som en granne hade haft med vägbyggarna....vi hoppas att det stämmer. Har någon hört något annorlunda??
http://www.vv.se/filer/24991/Svartinge.pdf

Joo...som sagt dagisplats verkar lite segt, Therese, min sambo har haft kontakt med dagiset i närheten och "det ska nog ordna sig" :) har dom sagt... så det blir förhoppningsvis inskolning till hösten 2006 ... om vi bara kan bestämma oss för ett hus ;D
/Jensa

 
Den informationen fick vi också så jag tror inte vägen hörs nämnvärt.....500 meter är en bra bit! Det är inget litet bygge de ger sig på....som jag förstår på kartan kommer man alltså bli tvungen att åka under bron vid trafikplatsen Svärtinge så den stora trafiken till Finspång kan flyta på utan problem....

Ingen liten investering för staten....fast bättre än eländet med trängselskatten där politikerna formligen slänger pengar i sjön! >:(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.