Hej!
Kan börja med att nämna att jag vanligtvis inte ifrågasätter fakturor från hantverkare då jag räknar med att det går lite mer tid än vad jag initialt uppskattat. Men nu har vi fått en faktura på ett jobb som jag känner är helt åt skogen.

Jobbet gällde att dra nya rör mellan inne och utedel på vår LVVP då vi renoverar tvättstugan och de tidigare fult dragna utanpåliggande rören (gas) nu kunde dras innanför det nya taket. Samtidigt ville vi flytta utedelen 1,5 meter då den stod precis vid ytterdörren och de gamla rören kom ut genom dörrkarmen.

Rörfirman skickade hit två killar som kom vid 8 och tittade på jobbet i max 10 minuter och åkte sedan iväg för att handla materialet. Jag vet inte exakt när de kom tillbaka men 10.30 var de fortfarande inte tillbaka. Vid 12 åkte de iväg på lunch och kom tillbaka klockan 14. Åkte igen vid 15 och kom tillbaka strax innan 16 och åkte tillslut strax innan 17. Hur jag än räknar så får jag ihop 3,5 timmar på plats. Självklart ska jag debiteras för tiden det tar att handla materialet men nu har vi fått en faktura på 18 timmar (2×9).

Tycker ni på forumet att det är rimligt med så mycket extra tid för att hämta grejor?

Ringde arbetsledaren idag och ifrågasatte tiden. Han skulle återkomma efter samtal med killarna som var här. Istället ringer en av rörisarna och är förbannad över att jag ifrågasätter deras arbete och påstår att de gjort annat än att jobba.
 
Mikael_L
Låter som att fakturan borde halveras.

Hur lång tid uppskattar du att det tar för dom att köra mellan sin firma och till dig, samt mellan dig och där de handlar sina saker?
 
S
De har tagit betalt för hela dagen, inklusive lunch. De åkte säkert och tittade på något annat jobb när de var och handlade material. Kanske var de och gjorde något småjobb med.

Du ska betala max 5 timmar per person. 4,5 låter väl rimligast!
 
Redigerat:
Gällande restid, finns det någon post angående restid/milersättning/etc?
Hade dom något med sig tillbaka till dig efter lunchen och efter eftermiddagsfikat?
Om ja var det något som dom inte kunde förutsäga när dom var och tittade på jobbet på morgonen?

Sedan är det Mikael_L's frågor.

Det verkar som om dom var väldigt ineffektiva.
Det hade varit bättre att dom hade tidigarelagt lunchen 1/2-1h, kommit tillbaka till dig vid 12-hugget och sedan jobbat fram till 15-hugget eller tom tidigare. Att åka till dig 3*1,2h blir max 2,5h effektiv tid.

På jobbet så skjuter vi då och då frukost, lunch & eftermiddagsfika för att det blir effektivare så.
 
Redigerat:
Det där låter som ett jobb som kräver kylbehörighet, hade de det?
 
Tack för snabba svar!

Min första tanke var att betala för 4,5 eller 5 timmar (×2).

En av dem har behörighet att jobba med gasdrivna värmepumpar. För honom har de tagit 650 i timmen och den andre 480 inkl moms.

Det finns en post servicebil zon 1, 300 sek. Då vi bor 5 minuter från Ahlsell så bör inte restiden vara någon större post, förutsatt att de handlar där.

Höll på att sätta i halsen när fakturan kom idag på 19.900 minus 3813 i rot....
 
S
Skämtar du? En installation av en ny värmepump brukar landa på 5000 kronor. Vid en installation brukar man normalt sett vara 1 gubbe. Jag antar att den ena har jobbat och den andra stått med händer i fickan. Låter som de blåser dig rejält!
 
Nu var det ju en luft/vatten så vid nyinstallation tillkommer en del vvs-arbete. Men nu har man bara flyttat utedelen vad jag har förstått och då är jämförelsen med en luft/luft-installation ganska bra.
 
Låter som hela upplägget är ruttet.

Rullar man in kl 8 så förväntas man väl åtminstone ha med sig allt material? Speciellt om man fakturerar från kl 07!?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Hade fakturan varit på den faktiska tiden, totalt 9 timmar så hade jag inte ifrågasatt det. Anläggningen behövde tömmas på gas, demontera gamla rören, montera nya innanför den gles som jag satt upp i taket, ny håltagning genom 60 cm murad vägg, flytta utedelen och montera på nytt stativ då den stod på ett murat stöd tidigare, isolera rören, koppla ihop allt, fylla på ny gas och montera plastskydd utanpå rören (fanns inte tidigare). Utedelen flyttades till en plats med trädgårdsplattor som låg ojämnt så de tog bort dessa, jämnade till underlaget och satte tillbaka dem igen.

Så att det skulle bli dyrare än en vanlig installation hade jag räknat med. Dock inte på den här nivån.

Sen tror jag inte att det är en medveten blåsning från företaget då de fakturerar den tid som montörerna redovisat på arbetsordern, problemet är att de skrivit upp en massa tid som uppenbarligen inte använts på mitt projekt.
 
Men det verkar som att alla som skrivit här håller med om att det är orimligt mycket tid fakturerat så då behöver jag inte skämmas för att bråka med dem.
 
  • Gilla
Music Man och 1 till
  • Laddar…
Jag hade som tidigare trådskivare föreslagit att betala för 4,5 timme och redovisat för chefen vilka tider som de var där och dessutom påtalat att rörisarna ringt och varit på dig när du velat rätta en felaktig faktura - har de tagit långlunch och kanske gjort annat arbete nån timme så skall du inte betala det.
 
  • Gilla
Music Man och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja reglerna som gäller när man köper tjänst är att man bara behöver betala för exakt den tid då jobb faktiskt utföres.
Det betyder i praktiken, faktiskt, att man inte ens behöver betala för tiden då utföraren går och röker, dricker kaffe, går på toa eller bara vilar sig lite en kort stund.
(Allt detta måste däremot arbetsgivaren tillåta sin anställde göra på betald tid, men detta är två helt olika kontrakt så det är ingen annan motsättning än att firman/arbetsgivaren löser detta genom att ha höjt sin timpenning någon procent jämfört med vad den anställde får i lön).

Men jag tycker det är viktigt att klargöra över hur extremt hårt lagen ser på detta, att man som tjänsteköpare bara betalar för exakt det jobb som utförs åt en.

Och då klarnar det lite i detta fallet. Precis all tid som de inte utfört något jobb åt just dig, ska du alltså inte betala en enda spänn för.
Dvs, du verkar ha blivit överdebiterad med drygt det dubbla, av allt att döma.

Och det spelar ingen roll av vilken anledning de inte kunde jobba för dig hela tiden (förutom ifall det berodde på dig).
Du har rätt att få specifikation på det utförda arbetet, som ska vara tillräckligt tydlig för att kunna avgöra rimligheten i tid och materialåtgång.
Har du inte fått någon sådan, begär detta.
Har du fått en otydlig spec, begär en tydlig.

ps
Restid till och från dig och tid för att handla material får nog anses vara tid då de jobbat åt dig. Men det får inte vara oskäliga resor, dvs resor inte var nödvändiga och utan din beskyllan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Ringde arbetsledaren igår morse och frågade varför montören ringt upp och varit arg när det var arbetsledaren som skulle återkomma. Fick till svar att montören var projektledare och att det var hans ansvar att reda ut detta och att han själv bara kunde gå på deras redovisade tid. Fick sedan besked om att ägaren till firman skulle kontakta mig under dagen. Två missade samtal från montörens mobil (har inget intresse av att prata med honom igen) och inget mer igår.

Skickade detta via mail nu precis:

Hej,

Vi bestrider delar av faktura xxxx. Detta då den fakturerade tiden inte stämmer med utförd arbetstid. De två montörerna var på plats i totalt 3,5 timmar, med en timmes pålägg för köp av material (vilket är mer än skäligt) blir det totalt 9 timmar (2 x 4,5 timmar). Ni har däremot fakturerat oss totalt 18 timmar.

Montörerna anlände 8 och tittade på jobbet i mindre än 10 minuter, åkte iväg och kom tillbaka efter 10:30. Åkte igen klockan 12 och kom tillbaka klockan 2. Åkte iväg igen klockan 3 och kom tillbaka strax innan 4, därefter avslutades jobbet strax innan klockan 5.

Vi kommer därmed att betala 5780 för material enligt eran specifikation samt 5085 för arbetet. Från det avgår 1525,50 i skattereduktion.

Vi kommer därför att betala 9339,50, resterande del av fakturan bestrider vi.

Hädanefter rekommenderar jag er att göra en rimlighetsbedömning av era fakturor innan ni skickar ut dem. Arbetet bestod i att flytta utedelen till en värmepump 1,5 meter samt dra nya rör mellan inne och utedel. En nyinstallation hade kostat mindre än vad vi nu betalar.

Hälsningar Martin Lindqvist

När jag beställde jobbet frågade jag vad de tog i timmen och fick till svar 650, såg nu på fakturan att de lagt på moms på det, så istället för en montör för 650 sek/timme som arbetsledaren angav har de debiterat två killar för 650 + 480 + moms.

Börjar bli riktigt irriterad.....
 
tommib
Du kan bestrida momsen också. Pris som anges till konsumenter ska anses vara ink moms om inget annat anges. Bäst är om du har det skriftligt men det går även om du har en muntlig uppgift, det är bara jobbigare att bevisa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.