Fredrik Levin skrev:
Kolla gärna vid tillfälle, tyckte fler hade problem med dem i tråden här samt skulle vara bra att slippa byta ut dem.
Jag är på väg över från Tellstick till RFXCOM
Hann titta lite grann när Internet var uppe en kort stund. WT450 heter de och jag hann hitta tråden på nätet där jag fick tipset ifrån denna refereras för Domoticz. Jag antar att du vet hur du skall slå på och av olika protokoll, förresten kör du Domoticz eller någon annan mjukvara? Med Domoticz så går man i alla fall in under inställningar för RFXCOM och styr vilka protokoll man skall använda sig av. Protokollen i RFXCOM är ju lite jobbiga, eftersom de ofta överlappar så fungerar ju inte alla tillsammans, vilket gör att man bara skall ha de protokoll påslagna som är kompatibla. Jag kör bara med AC, Viking/FineOffset och Hideki (WT450), manualen finns här:
http://www.rfxcom.com/WebRoot/StoreNL2/Shops/78165469/MediaGallery/Downloads/RFXtrx_User_Guide.pdf
och på sidan 15 finns kompatibilitetsmatrisen.

Hideki kan iofs påverka AC (Nexa mm), men det har jag aldrig haft problem med och det låter inte som det är det som är bekymret i ditt fall. Om jag får gissa så är inte Hideki aktiverat helt enkelt. Testa med termometern när till en början. Jag upplever också att just när man testar denna termometer så skickar den sällan temperaturuppdateringar, detta då den bara skickar om temperaturen ändrats. Att hålla i termometern borde få den att skicka oftare...

Fast du har kanske koll på allt detta redan? Jag bara antog att detta skulle kunna vara problemet då jag hjälpt arbetskollegor att reda ut just detta.
 
pacman42 skrev:
Hann titta lite grann när Internet var uppe en kort stund. WT450 heter de och jag hann hitta tråden på nätet där jag fick tipset ifrån denna refereras för Domoticz. Jag antar att du vet hur du skall slå på och av olika protokoll, förresten kör du Domoticz eller någon annan mjukvara? Med Domoticz så går man i alla fall in under inställningar för RFXCOM och styr vilka protokoll man skall använda sig av. Protokollen i RFXCOM är ju lite jobbiga, eftersom de ofta överlappar så fungerar ju inte alla tillsammans, vilket gör att man bara skall ha de protokoll påslagna som är kompatibla. Jag kör bara med AC, Viking/FineOffset och Hideki (WT450), manualen finns här:
[länk]
och på sidan 15 finns kompatibilitetsmatrisen.

Hideki kan iofs påverka AC (Nexa mm), men det har jag aldrig haft problem med och det låter inte som det är det som är bekymret i ditt fall. Om jag får gissa så är inte Hideki aktiverat helt enkelt. Testa med termometern när till en början. Jag upplever också att just när man testar denna termometer så skickar den sällan temperaturuppdateringar, detta då den bara skickar om temperaturen ändrats. Att hålla i termometern borde få den att skicka oftare...

Fast du har kanske koll på allt detta redan? Jag bara antog att detta skulle kunna vara problemet då jag hjälpt arbetskollegor att reda ut just detta.
Tack för utförligt svar,
Jag kör Home-Assistant istället för Domoticz så tyvärr kan jag inte ändra protokoll lika lätt utan måste koppla enheten till min windowsdator och köra RFXmngr. Trodde jag skulle kunna ansluta med rfxmngr via ip men det verkar inte fungera.
Hur som helst har jag Hideki påslaget då jag tar emot signalerna från min Maverick termometer.
En termometer står 30 cm från enheten utan att den reagerar så det är lite skumt att den inte fångas upp då.
 
Fredrik Levin skrev:
Tack för utförligt svar,
Jag kör Home-Assistant istället för Domoticz så tyvärr kan jag inte ändra protokoll lika lätt utan måste koppla enheten till min windowsdator och köra RFXmngr. Trodde jag skulle kunna ansluta med rfxmngr via ip men det verkar inte fungera.
Hur som helst har jag Hideki påslaget då jag tar emot signalerna från min Maverick termometer.
En termometer står 30 cm från enheten utan att den reagerar så det är lite skumt att den inte fångas upp då.
Då har jag nog inte så mycket mer att komma med. Testa att installera Domoticz på en dator och anslut till denna och se om det fungerar då? När jag drog igång min miljö så gjorde jag det på Windows-datorn och när den fungerade så flyttade jag den till Raspberry Pi.
 
Tack, får nog göra det. Men dyker de inte upp i RFXmngr så kommer de nog inte synas i Domoticz heller.

Vilken firmware kör du? Kanske det som påverkar. Jag kör senaste EXT.
 
Jag kör 83. Uppgraderar inte om jag inte har problem. Uppgraderade till 83 för att få Hideki att fungera.

RfxMgr har jag aldrig kört.
 
Då är det säker något med firmware-versionen.
Men jag skall testa lite mer ändå...
 
pacman42 skrev:
Jag kör 83. Uppgraderar inte om jag inte har problem. Uppgraderade till 83 för att få Hideki att fungera.

RfxMgr har jag aldrig kört.

Fick flasha om enheten med Type1-versionen av firmware och nu ser jag dem!
 
Redigerat:
Så bra!
 
Finns det någon som har lösningen hur man får Domoticz till att rapportera temperatur till temperatur.nu?
 
Pacman42: rapportera gärna när du hittar något som kan rapportera energiåtgången. Då gärna på totalen.
Mvh Ingemar
 
Nu har jag dragit igång en annan sak på min Domoticz också, det är inte kopplat till RFXtrx433, men det är nog av intresse för vissa. Jag har börjat monitorera nätverket och föra statistik på kvalitén på detta. Orsaken är att jag haft lite problem med Bredbandet på slutet och för att kunna bevisa för leverantören att det är problem så ville jag ha lite rejäl statistik.

Jag har utgått ifrån denna lösningen:
https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=13421

Ändrade dock tiden i inlägget en bit ned från 99999ms till -1ms för att inte graferna skulle bli förstörda av de tappade paketen.

Sedan har jag dessutom lagt in ping till familjens mobiltelefoner och använder deras närvaro för att avgöra vilka personer som är hemma. "Mysbelysningen" tänds bara om någon är hemma, medan basbelysningen fortfarande går på timer och soluppgång/solnedgång.

Just nu arbetar jag på att schedulera pingarna från blockly med hjälp av lösningarna för "delayed execution". Detta för att kunna pinga oftare än varje minut som crontab erbjuder.
 
  • Gilla
Ingemar Wararak
  • Laddar…
Är det någon som har testat Cotechs prylar?? Enligt vad jag kan läsa mig till så har rfxtrx433 stöd för Cotech( Lighting4)
Har ni testat? Sen ser jag att i Domoticz ligger Cotech i nästa release (beta i jan 2017)

/Ingemar


http://www.rfxcom.com/epages/78165469.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/78165469/Categories/Downloads

RFXtrx433, RFXtrx433E, RFXrec433 change history:
============================================================
FW release 433_1015 03-02-2017
Kerui improved with Lighting4 + Rubicson or LaCrosse enabled

FW release 433_1014 01-02-2017
Kerui improved
WSD10 added (Ext2)

FW release 433_1013 13-01-2017
Kangtai, Cotech, SilverCrest, ... added (Ext2)
Kerui improved
 
T
Jag har precis gått ifrån mitt telldus-system och kör nu domiticz på min synology NAS med en RFXtrx433e

Jag hade en utomhusbrytare från proove som funkade på telldus men som nu tyvärr inte verkar funka med RFXtrx433e:n (http://telldus.se/produkt/utomhusuttag-433mhz/)

Någon här som kan rekommendera ett utomhusuttag som fungerar med RFXtrx433e?
 
tjofras skrev:
Jag har precis gått ifrån mitt telldus-system och kör nu domiticz på min synology NAS med en RFXtrx433e

Jag hade en utomhusbrytare från proove som funkade på telldus men som nu tyvärr inte verkar funka med RFXtrx433e:n ([länk])

Någon här som kan rekommendera ett utomhusuttag som fungerar med RFXtrx433e?
jag kör denna med rpi, rfxtrx433 och domoticz http://m.clasohlson.com/se/Fjärrströmbrytare-för-utomhusbruk-Nexa-LGDR-3500/36-4607

funkar fin
 
  • Gilla
tjofras
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.