Fruktsallad
Hej igen!

Nu har jag bokat lite fler husvisningar och tänkte passa på att fråga om ännu ett hus.
Denna villa är antagligen ett sånt där kataloghus då det ligger i ett område där alla fick tomt och byggde nya villor 1988.

FAKTA:
Byggnadstyp: 1-plansvilla
Byggnadsår: 1988
Grundläggning: Krypgrund
Stomme: Trä
Fasad: Trä
Fönster: 3-glas
Bjälklag: Trä
Tak: Betongpannor
Uppvärmning: Luftburen elvärme med värmeväxlare


Vad jag vet så är inget större gjort sen det byggdes, inte mer än ett badrum och vitvaror från 2011.
Så mina frågor är så klart vilka större renoveringar man behöver vänta sig nu efter 30 år.

Dränerar man ett hus med krypgrund?
Räcker fönstren som är 3-glas?
Betongpannorna på taket ser lite mossiga ut men det räcker med en tvätt?
Uppvärmningen får man byta ut mot luftvärmepump för att få ner driften?
Den andra lilla toan som är original håller ett tag till om inget dyker upp på besiktningen?

Tack på förhand! (y)
 
Inrednings- och utseendemässigt är det ju en smaksak, som du själv nästan antyder.
Vad gör det med lite mossa på takpannorna?

Men om planlösningen är någorlunda öppen, och det finns fungerande ventilation,
så tycker jag att en Luft/Luft-värmepump är oslagbar.
Om man sedan kan kombinera den med FTX-ventilation så är man hemma.

Små investeringar och stor komfort :)

Så har vi hos oss, och energibudgeten är under 5000 kW/år.
Värmepumpen går på lägsta, tystaste läget och hörs inte alls.
 
Fruktsallad
Ja värmepump är ju ett måste känns det som. Det blir som sagt att läsa besiktningsprotokollet noga när det är visning.

Men du menar att betongplattor på taket ska hålla längre än 30 år om taket under ser bra ut?
Samma sak med toa som är 30 år?
 
Taket behöver du inte byta akut, under förutsättning att det ser bra ut. Kan hålla i 1 -20 år till. Toa som är 30 år, inget problem. Själva toastolen kanske börjar krångla, rent mekaniskt. Att byta en såda går på typ 2000 kr om man gör det själv (lätt), 4000 kanske med hantverkare.
 
  • Gilla
Fruktsallad
  • Laddar…
Fruktsallad
Tack så mycket för input! Jag ska lusläsa besiktningen senare idag och kommer säkert med mer frågor då.
 
Tänk på att göra en besiktning själv, säljarens besiktning ger inte alltid hela bilden.
 
  • Gilla
Fruktsallad
  • Laddar…
Fruktsallad
Nu har jag kollat på huset och läst besiktningsprotokollet.
Mitt första intryck var att det inte var direkt omhändertaget och att nuvarande ägaren bara bott där billigt utan kärlek. Det som ändå får mig att vara lite intresserad är läget. 500 meter bakom området finns ett jättefint bad och storslagen natur så jag kan bara tänka mig hur det vore att få bo så med sommarstuga och riktigt hem i samma hus.

Utvändigt fanns det ruttna plankor på panelen så om vi fantiserar så ska den bytas. (kostnad?)
Det fanns även vatten som kommit in på ett ställe vid taket så då kör vi på att taket också ska bytas. (kostnad?)
Det var nån kommentar om listerna runt fönstret men jag uppfattade inte om det var något som var akut eller ok.
Invändigt fanns det sprickor under fönster på väggen och även en spricka från golv till tak, så jag antar att det är sättningar i huset. Vad gör man åt det? Är det allvarligt? Sättningar är något nytt för mig att lära mig om.

Det nya badrummet hade fel fall på golvbrunnen trots att det var fackman som gjort det, så jag bad mäklaren be ägaren kolla om de hade nån slags garanti kvar. Om inte, vad kostar det att åtgärda det? Måste man riva allt?

Lilla badrummet som är 30 år behövde golvbrunnen bytas för att inte råka ut för vattenskada. Vad kostar det? Kör man hela badrummet på samma gång om man ändå går en sån grej?
Det fanns även ett förråd på tomten där dörren slagit sig och stod halvöppen. Hur fixar man till det?

Grunden var bra, möjligen skulle man lägga in nån matta och fuktmätningen var också bra.

Jag tänker om man ska pruta ner priset för att kunna åtgärda dessa saker så vore det bra om jag fick ett hum på ett ungefär vad sånt här kan kosta? Vi är noll händiga själva så vi måste låta hantverkare göra jobbet åt oss.
Finns det en siffra mellan tummen och pekfingret? Huset är på 135 kvm.

Tak med pannor. 100 000?
Ny panel på huset runt om. 60 000?
Måla panel 20 000?
Badrummen. 100 000?
Väggar som spruckit plus nya tapeter. 30 000?
Nytt uppvärmningssystem. 30 000?
Friggebod. 5000?
Matta i grunden. 10 000?

Förlåt om jag skriver mycket men ni är den där släktingen som kunde allt och var händig om jag skulle behöva fråga. Han som jag nu saknar och som dog för mig när jag var tonåring.

Tack på förhand!
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Hemmakatten
Jag menar att du inte kan pruta något alls. Priset är satt utifrån husets kondition. Du kan aldrig köpa ett 80-tals hus utan fel eller slitage som behöver åtgärdas. Vårt "nybyggda" hus är 10 år och vi behöver byta trägolvet. Vill du ha ett felfritt hus, eller snarare så felfritt det går att få (ALLA hus har brister) Så får du köpa ett alldeles nybyggt hus.
 
  • Gilla
Fruktsallad
  • Laddar…
Fruktsallad
Jo, ett perfekt hus finns ju inte eftersom även nya hus har saker som behöver åtgärdas. Men jag menar om de ändå inte får några bud på detta 80-tals hus och vi vet ungefär vad som ska göras så kanske man kan lägga ett bud under det dom begärt? Inte något skambud men lite under? Sen kanske budgivningen kommer igång ändå och stiger, men ja. Du fattar hur jag menar? Huset har legat ute i 2 månader utan ett enda bud så de kanske satt ett för högt bud i förhållande till vad som behöver göras.

Men detta med sättningar på väggen, sprickorna? Är det vanligt men ofarligt att väggarna får sprickor?
 
Vårt hus som har gjuten platta har också sprickor i tapet på vissa ställen, främst på ovankant av fönsterkarm.
Hus rör sig, oavsett grund. Sen om det är mer än normalt är svårt att säga utan mätningar.

Pruta kan man absolut göra! Man prutar dock sällan eller aldrig hela summan som det kostar att fixa till det skick man vill ha utan man får väl hitta någon kompromiss där i mellan.
 
Hemmakatten skrev:
Jag menar att du inte kan pruta något alls. Priset är satt utifrån husets kondition. Du kan aldrig köpa ett 80-tals hus utan fel eller slitage som behöver åtgärdas. Vårt "nybyggda" hus är 10 år och vi behöver byta trägolvet. Vill du ha ett felfritt hus, eller snarare så felfritt det går att få (ALLA hus har brister) Så får du köpa ett alldeles nybyggt hus.
Det vet vi ju egentligen inte om priset är satt utifrån husets kondition, eller om det är ett drömpris. Det kan ju bero lite på den allmänna prisnivån om det finns prutmån. Är det ett hus för 500.000 i avfolkningsbygd går det ju inte att pruta så mycket, investeringar i renovering betalar sig väldigt dåligt. Antar att det du listar upp är hämtat från en säljarbesiktning?

Du kan ju inte räkna med att få ett 80-talshus i nyskick, så att pruta de där 250.000 du listar upp kan vara svårt, men om ni är intresserade är det ju definitivt värt att lägga ett bud åtminstone 100.000 under utgångspris. Ni får åtminstone en fingervisning hur pass intresserad säljaren är att sälja.
 
Hemmakatten
Självklart kan man försöka pruta, framförallt om huset inte blivit sålt på flera månader.
 
  • Gilla
Fruktsallad
  • Laddar…
Fast det brukar ju inte kallas att pruta.

Man lägger ett bud, högre, lägre eller exakt på det begärda priset.

Med pruta menar man väl när man har accepterat ett pris, men efter närmare kontroll påyrkar avdrag för det ena och det andra felet.
 
  • Gilla
Fruktsallad
  • Laddar…
Siffrorna du räknar upp beror helt på om du ska göra se själv eller ta in hantverkare.
Ja har själv bytt fasad på 2 långsidor och tippar på kanske 10-12 i material kostnad inklusive allt. Hyrde in en kompis o hans gubbe o byta på gaveln, de gick på 27, utan tillägsisolering, då var de säkert bara byta pengar.
Takbyte ligger runt 12-1500 kr kvm med hantverkare, lite osäker här, beror ju även på om du har ranndalar osv.

Fel fall i badrummet ? Bakfall ?
Är de bakfall är de bara o börja om, sätt in en duschkabin. Kakel och klinkers med hantverkare börjar väl på 100 och uppåt beroende på storlek

Måla panel beror en hel del på vilken färg som används, slamfärg är "billig"
 
  • Gilla
Fruktsallad
  • Laddar…
Fruktsallad
Jag kanske uttryckte mig slarvigt eftersom jag är så nu på detta med hus. Pruta i min värld är att ge bud under det begärda, inte att säga ja till ett pris och sen gå in och pruta ner de man kommit fram till för man "hittat fel".

Nu har det i alla fall kommit in ett bud 175 000 under utropspris så jag antar att fler än jag inte tycker att det begärda priset var 100% rimligt. Om vi skulle buda nu och vinna så måste jag räkna med takbyte, ruttnande plankor vid panel och åtgärd av dåligt fall i badrummet. Eftersom jag och maken inte direkt är någon Martin Timell så blir det att leja bort allt utom målningen.

Jag vet inte hur vi ska göra. Just nu så ligger priset 700 000 under andra villor i samma område just för husets underhåll. För 700 000 kan vi renovera rätt rejält och köpa nytt värmesystem och åtgärda lite plastmatta i grunden eller vad det nu heter. Hmmm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.