Blir det billigare än att byta en bergvärme vp ?
 
Var ligger huset? Vad är det för typ av hus? Är lånekostnad både ränta och återbetalning?
 
Kollade på framledningstemeraturen och den ligger på 40 grader nu när det är noll ute. Runt nollan är ju en rätt normal temperatur på vintern.
 
Har du jämn värme från veden hela tiden annars blir det lite fel om man shuntar ut lite för mycket för att komma i kapp. Men hur det än är de flesta vp klarar ganska höga temperaturer i dag även om cop blir lite lägre och slitaget högre så 40 grader vid 0 an bör funka bra utan problem framförallt söderut där det inte blir lika kallt.
 
Just nu är det elvärme eftersom vedpanna började läcka!
 
Då blir det till att ta ett beslut:)
 
Ja jag ska ta in offert på luft-vatten-varmepump. Vatten-vatten pump samt ny vedpanna. Ska bli intressant att se vad det blir för resultat.
 
Se till att ta in pris från flera det kan skilja en hel del.
 
Ja det verkar så, speciellt på instalationsdelen.en tyckte jag skulle ta ut den gamla pannan och sätta in den nya själv för att få ner priset, medans en annan knappt ville göra jobbet om inte dom fick äran att lyfta ut och in själva..
Är två hela dagar på två personer verkligen rimligt för att byta panna i ett fristående pannrum med lättillgänglig ingång?
 
Nej det bör räcka bra med 1 person 1 dag om han får hjälp med att lyfta in pannan på plats tar ju trots allt lite tid att tappa ur systemet och fylla upp det igen. Men tiden det tar har egentligen inget med priset att göra man ser ju vissa helt galna offerter.
 
Det var min tanke också. Känns som om dom gärna ville ha extra timmar.
 
Vi byggde nytt välisolerat hus på 148kvm för 5år sen i Norrland, med Nibe 750, dyr elpanna! Men chockerande nog, otroligt låg förbrukning, trots att den går på elpatron, jämt, har laborerat med luftflöden och tilluftsventiler, bäst att sänka ventflödet på vintern, bäst klimat inne, samt lägst förbrukning.

-20 i avluft på en FLVP?? Vart mäter ni då? Snarare -8-10gr, och betänk att den drar in samma mängd kall luft när det är kallt ute, ökar man vent, effektivare pump, men måste öka framledningen, mer kalluft in, drar kallt.

Idag har luftvärmepump, och 750'n värmer golvvärmen i badrum och tvättstuga, samt Vv, ( spärrad elpatron) luftvärmepumpen kommer aldrig att tjänas in, trots att FLVP gick nästan jämt på elpatron, men huset är superisolerat, inkl solceller på taket, så med luftvärmepumpen hjälp, så säljer vi mer energi än vi köper/år.
Trots -25gr så orkade 6.6kw luftvärmepump, Men 750'n värmer även rad på övre plan, men försumbart.

Luftvatten pump, säkert bra, men gigantisk stor/asful utedel..förstör många snygga hus.

Bergvärme är svårmotiverat i ett nytt hus, samt att Ftx tillkommer, med rördragning mm,

FLVP, smidigt lösning, med alla system i samma garderob, men dyr! Samt perfekt för södra landet/Europa, och vi har superlåg förbrukning på hushållsel, och inget som värmer, bäst för de som har kamin eller förbrukar mycket hushålls el som värmer, effektivare FLVP.
 
Redigerat:
Har inte hört nån med avluft på -20 men runt 10-15 kan det ligga på och de flesta verkar nöjd med förbrukningen trots en hel del elpatron. Man behöver inte ha ftx bara för att man väljer bergvärme man kan återvinna vent energin till brine som med Nibes FLM men kan man skulle jag välja ftx trots mera rördragning men det brukar gå bra i ett nybygge i alla fall. Du har ju i princip en lika ful ute del till din luft/luft vp som till en l/v pump + att du får lyssna på fläkten i innedelen i huset. Hur funkar det med solceller om ni säljer mera än ni förbrukar har för mig att man inte får göra det så enkelt utan då blir man typ en el leverantör ?
 
Utedelen betydligt mindre på luft/luft, men visserligen ökar väl utedelen med effekten, vissa har 2 stora fläktar inbyggda, och ser ut i storlek som 3-4 luft utedelar.

Fläkten stör oss inte på luftvärmepumpen, men vi får se om denna ev hamnar i garaget senare.

Nån skrev i föregående med -20 i avluft, avluftstemp styrs på ventflöde och värmebehov, mycket låg avluftstemp vid högt värmebehov och litet luftflöde, men då korta körtider pga avfrostning.

Vi trycker ut ca 500kwh mer än vi förbrukar, tydligen så räknas detta över en 3års period, vart lite för låg förbrukning när luftvärmepumpen vart installerad.

Tycker vår Nibe 750 börjar låta lite grov i kompressorn, undrar livslängden på en sådan, torde inte vara helt billig...frågan om man ska fundera på en annan lösning då...
 
K khvv skrev:
Jag har grävt ner den ungefär en meter. ca 400 m slang har en värmepump på 6KW
Jag har 500 m slang, 10 kW Thermia. Har haft anläggningen i 41 år. Den första pumpen byttes efter 20 år, efter 10 år gick kompressorn sönder med det gick till 100% på maskinförsäkringen (det var då det). Den andra pumpen börjar krångla lite nu, bara att hoppas att den klarar sig så länge vi bor kvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.