A
En fönsterfirma var här i december och bytte fönstrena i ett rum från sidohängda, inåtgående fönster till vridfönster. En fördel med vridfönster är att man bara behöver putsa två sidor och att man kan vända fönstret helt för att komma åt och putsa utsidan inifrån. Det finns ett låsläge när man vänt fönstret så att man ska kunna putsa fönstret samtidigt som det är i ett stabilt läge.

Nu är det så att fönstrena har monterats så att de inte kan vändas runt helt och det går inte att låsa dem i putsläget. Detta för att de tar i den markis som även före montaget fanns uppsatt.
Fönstrena är på våning 2 och det största fönstret är lika högt som jag och jag behöver stå på en stol för att nå hela fönstret. Det känns som att det är ganska lätt att tappa balansen och bli utstjälpt genom vridfönstret.

Det fanns inget speciellt avtalat kring anpassningar till markisen i samband med fönsterbytet.
Jag hade nog antagit att fönsterna och markisen skulle fortsätta fungera.

Jag har godkänt och betalt räkningen (för att ROT-avdrag skulle hinnas med). Detta med anmärkningar som firman ska åtgärda genom målning (ett dussin borrhål från fabrik i en helt ny karm!). Men varken jag eller firman hade testputsat fönstena och blivit varse om detta problem innan besiktning.

Vad säger ni, kan jag utan vidare förvänta mig att fönsterfirman flyttar upp markisen ett snäpp så att fönstrena går att vända runt som det är tänkt? Eller är det mitt fel pga att det finns en markis där?
 
S
du har väl bara beställt ett fönsterbyte?
med rivning gammalt fönster samt lister och plåt samt montering av fönster samt lister och plåt?
dock kan dom vara snälla när du fått en ful karm. där jag tycker att dom skulle bytt ut den direkt
 
Jag tycker nog det är ditt eget ansvar att flytta på markisen om den nu är i vägen.
 
Jag har svårt att se hur en markis hindrar att man kan slå runt fönstret. Markisen ska väl i uppfällt läge inte vara innanför utsalningar/foder alls? Går det att få se en bild på hur det ser ut?
 
I huvudsak håller jag med, det är ditt ansvar. Men det kan bero lite på hur det gick till vid beställningen, och exakt hur beställningen är formulerad.

Om du har haft en säljare där som inspekterat före beställningen, och föreslagit en lösning med vridbara fönster. Dvs. du har köpt en funktion. Då är firman ansvarig för att leverera en funktion.

Men om du har beställt vridbara fönster till denna villa, då har du beställt en produkt, ansvaret för funktionen i kombination med huset ligger då på dig.

Sedan kompliceras det av att även om du fått en funktion föreslagen för dig, så är offert/beställning troligen utformad som en produktbeställning, du har köpt X antal fönster med montering. Att då bevisa att du har köpt en funktion kan vara svårt.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Glöm firman.

Flytta markiserna, hade samma problem själv , men då hade jag själv bytt fönstren. Hur lätt som helst att flytta markiserna, dessutom tar några droppbleck ovanför fönstrena i så en del fönster får jag leva med att de inte går att vippa runt helt.

Var det inte en risk att ramla ut när du putsade de gamla inåtgående , de lär väl ha varit lika höga.
 
A
Detta är en av de firmor som levererar en helhetslösning. De kommer ut med en säljare/projektledare som måttar och sedan tillverkas fönstrena måttbeställda. Det blir mycket dyrare än att köpa själv i butik, men om fönstrena är så stora att inga vanliga fönstertillverkare gör dem så finns inget annat val.

Nej, de sidohängda inåtgående var det ingen risk med, för man behövde inte luta sig utåt för att kunna putsa dem.

Här är en bild på ett av fönstrena som vänts så att det tar i markisen så att fönstret inte kan låsas i putsläget. Faller man mot överdelen så får man nog skjuts ut av fönstret.


Måttbeställt sidohängt inåtgående fönster öppnat, nuddar markisen och kan ej låsas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hsd
Hur är det med markisen utfälld
 
hsd skrev:
Hur är det med markisen utfälld
Undrar jag med, har samma markismodell på altanen och den går ju att mata ut så markisväven hänger löst och om så är fallet här borde ju fönstret gå att låsa i putsläget. Kanske armarna som vecklas (antar att det är såna) ut tar i fönstret så det inte går ?¨

BTW, ska man inte ha droppbleck ovanför fönstret ?
 
A
Om markisen är utfälld så armen är i rät vinkel mot fasaden så går fönstret inte att vända ens halvvägs runt. Vid 45 graders utfällnad är det sämre än med helt uppfällt läge.

Rät vinkel:

Ränderad markis i utfällt läge med arm i rät vinkel mot fasaden sett från fönster som inte kan öppnas helt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


45 grader:

Öppnat fönster med delvis utfälld randig markis som begränsar fönstrets öppningsradie.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om man som köpare visste vilken svängradie fönstret skulle ha så hade man ju kunnat genomskåda detta...

Ska det vara dropplister någonstans?
 
S
fusion skrev:
Undrar jag med, har samma markismodell på altanen och den går ju att mata ut så markisväven hänger löst och om så är fallet här borde ju fönstret gå att låsa i putsläget. Kanske armarna som vecklas (antar att det är såna) ut tar i fönstret så det inte går ?¨

BTW, ska man inte ha droppbleck ovanför fönstret ?
bra ide. men då får man beställa det då det inte verkar ha varit det innan.
 
S
Allinug skrev:
Om markisen är utfälld så armen är i rät vinkel mot fasaden så går fönstret inte att vända ens halvvägs runt. Vid 45 graders utfällnad är det sämre än med helt uppfällt läge.

Rät vinkel:

[bild]

45 grader:

[bild]

Om man som köpare visste vilken svängradie fönstret skulle ha så hade man ju kunnat genomskåda detta...

Ska det vara dropplister någonstans?
bra ide. men det verkar inte ha funnits innan. = större jobb, om man skall montera en dropplist snyggt.
då borde ha fått på offert vad som ingår i bytet. hade du velat att dom flyttat markisen, så hade dom tagit med det i priset.
samt att den säljare skall kunna ge dig råd när hen ser vad som finns och inte finns runt fönstrena
 
O
DEt verkar inte vara något säkert svar att det är firmans ansvar. Hur har firman åtgärdat tidigare problem?
Testa och hör av dig till firman! Ni kanske kan komma fram till något?
 
A
Jag vet inte alls hur de fixat problem tidigare, bara att de kommer att komma hit och måla den felaktiga karmen framöver.

De säljer ju en helhetslösning och mitt enda ansvar, enligt reklamen, var att plocka undan inför montaget. Jag har 10 års garanti på montaget. Vad jag kan tycka så är den lösningen som finns nu inte säker. Fönstrena är tunga och man kan få en rejäl skjuts ut nu för att fönstrena inte går att låsa i putsläge.

Men jag ska höra med firman vad de anser ingår i en helhetslösning. Om de tycker att detta är en brist i beställning/montage som de ska rätta till eller ej.
 
Det kan räcka med att höja de undre armarna så främre balken går fri när markisen är uppfälld. Jag gjorde det på nåt av mina fönster och det gick bra. Undre armarna sitter normalt bara med 2 skruvar per fäste direkt i väggen. Kanske du kan prova, eller be firman prova när de kommer.

En notis om den lilla knopp som säkerhetslåset snäpper in i, håller den verkligen om en fullvuxen människa skulle ramla emot fönstret i putsläget ? Den knoppen är ju typ barnfallskydd när man öppnar fönstret med vredet nedtill, det gick typ 2 veckor innan ett av våra barn skulle öppna ett av fönstren, vred och öppnade med sin kraft 5 år gammal. Knoppen gick av, så var det med den säkerheten :confused: Sitter det säkerhetslås på bägge sidor är det säkert bättre, på mina fönster sitter det bara på höger sida.

Droppbleck är väl mest mot att ev kondens /slagregnvatten skall kunna leta sig in till karmen upptill, själv anser jag den risken som liten, men Svenska Tekniska Forskningsinsitut (SP) har väl med övre bleck i sina modeller för fönster i fasad, utom stenfasader.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.