Nästa fråga.

Jag har trådbundna magnetkontakter på samtliga dörrar och fönster i huset.

Jag vill på displayen se vilka sektioner som är öppna för att se att alla fönster mm är stängda.
Jag har hittat inställningen för att visa öppna sektioner men då visas även PIR, eftersom det finns en riktad mot MAPen så visas den öppen. Så frågan är om man kan välja vilka sektioner som skall visas öppna?
 
D
Om detektorn använder IR och MW samtidigt så är det just för sådana tillfällen som man ska använda den, dvs svåra miljöer där ena eller andra tekniken kan tänkas falsklarma. Men du skrev något om sex stora fönster i en annan tråd så det kanske är kanske ett jättefönster vi pratar om här? :D
Normalt ska en IR-detektorn riktas mot den svalaste delen av huset vilket sällan är fönstret eftersom temperaturen utifrån skiftar, men å andra sidan från norrläge blir det tex sällan direkt solinstrålning. Du kan ju bifioga en planritning här med väderstreck eller pröva att montera den temporärt och se om den löser ut när du testar.
 
DMOL jag är mycket tacksam för din hjälp. Tack för allt. Det finns några här i forumet som är fantastiska på att hjälpa och du är en av de.

Jag kanske ritar upp något och laddar upp här. :)
 
Redigerat:
Är det ingen som använder trampmattor längre?
 
RilleRock: Jag kommer inte in på din dropbox? Har problem med att installera SPC PRO 3.7, den klagar på någon ocx fil som saknas. Det tar en evighet att installera. Vart finns den officiella nerladdningen?
Jag har verkligen sökt men inte kunnat hitta ett enda ställe där siemens eller vanderbildt har någon form av download? är det endast återförsäljare som har tillgång till dessa?
 
RilleRock
Kurben skrev:
RilleRock: Jag kommer inte in på din dropbox? Har problem med att installera SPC PRO 3.7, den klagar på någon ocx fil som saknas. Det tar en evighet att installera. Vart finns den officiella nerladdningen?
Jag har verkligen sökt men inte kunnat hitta ett enda ställe där siemens eller vanderbildt har någon form av download? är det endast återförsäljare som har tillgång till dessa?
Hej,

https://se.spiap.com/support/download-center-1.html
Men är man inte inloggad kommer man bara åt datablad.

Testa denna länken:
https://www.dropbox.com/sh/9nggeyvx6057bvh/AADbbh1dPVE5wE19Qr158XlBa?dl=0
Filerna i den mappen användes för några dagar sedan så de skall funka.
SPC PRO är förresten 3.7.2
Lycka till och glöm inte att även uppdatera fw i central samt enheterna på bus med.pfw filen till 3.7.1.
 
Hej!

Ni är ju ett gäng här som kör med PP500 och A210 dörrkontrollenhet. Jag har precis lagt till det till mitt system, jag följde manualen som följde med min PP500EM och den fungera som den ska och den känner igen min bricka med kod och larmar av. I övrigt har jag fått med/hitta väldigt lite dokumentation om PP500EM, vad kan man ställa om mer i programmeringsläget, kan man få den att pipa när man trycker på knappar samt pipa på något fint sätt när den fått lyckad inmatning? Den röda lampan och bakgrundsbelysningen på hela knappsatsen lyser konstant, går det att ändrå? Det jag egentligen är ute efter är väl den fullständiga manualen om någon har den/vet var den finns :)
 
Jag vill koppla en Honeywell FG-1625 glasdetektor och enligt manualen ska en EOL kopplas på detta vis:

Schema över anslutning för ett säkerhetssystem; normalt slutet kretsdiagram utan EOL-motstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad är detta för EOL koppling? 4 trådar för EOL + 2 till ström=6 trådar?? Jag känner inte igen denna EOL koppling. Jag är van med två trådar för EOL (och två för ström).

Så här tänkte jag!

Schematisk ritning av EOL koppling för Honeywell glasdetektor med markerade zoner och resistorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och sedan ström så klart.

Vad tycker ni?

Edit. Jag är ju helt efterbliven. Nu fattar jag hur de har kopplat i manualen. Jag ser att jag gjort rätt i min ritning.

Edit2: jag menar egentligen eol kopplingen i denna manual.
http://www.security.honeywell.com/uk/hsw/documents/FG-1625TAS_InstallGuide.pdf

Eol med 4 trådar??
 
Redigerat:
RilleRock
Du kan inte lägga motstånd parallellt över tamperreläet.
Du måste ha det i serie annars känner inte centralapparaten av normaltillståndet förrens du har locket av på detektorn och det är väl inte tanken? :p
Alltid 1 seriemotstånd och därefter 1 över varje larmrelä dock ej över tamperreläet.
 
RilleRock
Att de kopplat med 4 trådar är för att de tydligen vill ha separata ingångar i ca för larm och sabotage vilket är väldigt ovanligt.
 
  • Gilla
eikido
  • Laddar…
RilleRock

Allt i min post innan blev helt fel. Precis allt. Jag ritade fel och la ut fel bild :confused: Hade för bråttom.

Jag menar att koppla så här, visst ska detta funka?:

Elkopplingsschema för larm med EOL-resistor och anslutningar till panelens zonindata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad är detta för typ av koppling med 4 trådar för EOL som beskrivs i manualen?

Skiss av en normalt stängd slinga med EOL-motstånd och kopplingar för V+, V-, NC, NO och TMPR.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad är EOLterminalen för något?
 
RilleRock
Det ser bättre ut :cool:

Som de är nu så är larmreläet bara enkelbalananserat och tamper har egen funktion.
EOL-plintarna blir som en ren kopplingspunkt bara istället för ett fisköga.
 
  • Gilla
eikido
  • Laddar…
RilleRock
Så gör de som Du ritat dvs dubbelbalanserat.
 
  • Gilla
eikido
  • Laddar…
PDM-I12 PIR och Walktest.

Finns det någon stjärna som fattar mer än mig? Jag försöker slå av det röda blinket (walktest) på min PDM-I12 detektorer men det går inte så bra. Jag har kopplat 0V och 12V samt C1 och C3. Dip swithchen sköter 2 & 3 känsligheten och 1 ska sköta Walktest som jag fattar det men jag lyckas inte.

Någon som kan peka på var jag tänkte fel?
 
RilleRock
shalafi skrev:
PDM-I12 PIR och Walktest.

Finns det någon stjärna som fattar mer än mig? Jag försöker slå av det röda blinket (walktest) på min PDM-I12 detektorer men det går inte så bra. Jag har kopplat 0V och 12V samt C1 och C3. Dip swithchen sköter 2 & 3 känsligheten och 1 ska sköta Walktest som jag fattar det men jag lyckas inte.

Någon som kan peka på var jag tänkte fel?
Ändra Dip 1.
När du klickat i detektorn så gå till annat rum och låt den starta upp riktigt utan påverkan.
När den sen återgått till normalläge kommer dioden att förbli släckt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.