Har en tomt som är ca 38x26,9m och har nu hittat ett hus som skulle passa perfekt. Det finns dock ett litet problem, det är 19,7m brett och tomten är 26,9m, alltså bryter det mot att man ska ha 4-4,5m till grannens tomt. I planen näms inte något om avståndet till grannen. Hur kan jag göra? Måste huset ritas om eller kan man få dispens för dessa 2m som jag eventuellt måste inkräkta på? Kommer detta göra att bygglovsansökan förskjuts?
 
Det har funnits lite olika besked om vad som gäller i de fall detaljplanen inte specat minsta avstånd. Men om vi antar att 4,5 m gäller i det här fallet.

Då kan man få igenom det som en mindre avvikelse. Det är lite upp till handläggarens godtycke om en mindre avvikelse skall godkännas. Och det kan bli föremål för kontroller i överklagande om avvikelsen verkligen är en mindre avvikelse.

Gången är att om handläggaren gillar förslaget, så kommer bygglovsmyndigheten att gå ut med ett grannehörande till de fastigheter som har gräns mot din tomt, även de påandra sidan gatan. De får då några veckor på sig att komma in med synpunkter. Detta är obligatoriskt när ett bygglov på någon punkt strider mot detaljplanen. Grannarnas synpunkter blir en del av beslutsunderlaget. Men myndigheten kan godkänna ett bygglov, även om grannarna ogillar det, de har inte vetorätt. Och även tvärtom, de kan underkänna lovet även om grannarna gillar det.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
20 m brett? Den modellen skulle jag villa se (nyfiken) ;)
 
  • Gilla
shomakie
  • Laddar…
Gäller samma sak för fristående garage? (står inget i min detaljplan heller)
 
Oftast är det väl till sin fördel att prata med grannarna först och diskutera med dem?
Att berörd granne gett sitt medgivande (skriftligt) är såvitt jag vet till din fördel.
 
BirgitS
Finns det något om i detaljplanen om hur mycket av tomten som får bebyggas?
Ofta finns det en regel typ max 1/5 av tomten och i så fall verkar huset vara för stort för en tomt på bara lite över 1000 kvm, särskilt om du ha dit ett garage också.
 
25%
 
Shiraz skrev:
25%
Då har du inte ens 33m2 kvar du får bygga på din tomt.

Förråd, garage/carport, inglasad altan?

Skulle säga att huset är för stort för din tomt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Japp, du har rätt. Såg inte att byggytan är så stor. Trodde den var 190m2..
 
Två lösningsförslag:
1: kapa utbyggnaden vid klädvård, och gör entrépartiet lite smalare.
2: hitta en husmodell i två plan.
 
Ja men då ställer bygghöjd på 3,5m till det. Blir för mycket snedtak
 
Är där några krav på åt vilket håll huset ska läggas?

Spontant så borde du kunna hitta ett hus på 17.9m bredd, alternativt placera huset på andra hållet (antar att detta inte är attraktivt då man får mycket smala ytor på tomten)
 
13:th Marine: Att vrida på huset bör ytmässigt funka lika bra i detta fall, huset är över 16 meter på andra hållet också. Genom att lägga kortsidan utåt och byta plats på Klädvård och Entré skulle det kunna funka bra, bortsett från att det kanske blir knas med väderstrecken i förhållande till altaner och sovrum.

Shiraz: Förslag 1 då, göra huset lite mindre avseende ytor som går att avvara?
 
Vrida huset går inte då kommer solen fel. Kapa klädvårdsdelen är nog det bästa. Ska nog ändå kika efter ett annat hus då det tappar lite i utseende utan klädvårdsdelen.
Är inte heller säker på priset på detta hus, kan hända att det blir för dyrt.
Dessutom blir det ändå 225m2 och då kan jag inte bygga ett vettigt garage:(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.