buspojken skrev:
Ingen som påstår att ingen utländsk människa kan VVS, men jobbar man i branchen får man se och höra så många taffliga jobb att man blir mörkrädd, om du tycker en duktig hantverkare är dyr, prova en dålig.
Precis min poäng. Problemet är knappast att hantverkaren är utländsk utan att risken är stor (100%?) att man inte får en kompetent hantverkare när man betalar med jordnötter. Svenskar accepterar inte jordnötter som betalningsmedel då dom kan falla tillbaks och leva på stat eller a-kassa men det kan inte fattiga hantverkare från u-länder kosta på sig så dom tackar ja till alla jobb vare sig dom har kompetens eller inte.
Därför vänder jag mig emot användandet av termer som "utländsk kvalitet" då "man får vad man betalar för" passar bättre och inte svartmålar.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Adam F skrev:
Precis min poäng. Problemet är knappast att hantverkaren är utländsk utan att risken är stor (100%?) att man inte får en kompetent hantverkare när man betalar med jordnötter. Svenskar accepterar inte jordnötter som betalningsmedel då dom kan falla tillbaks och leva på stat eller a-kassa men det kan inte fattiga hantverkare från u-länder kosta på sig så dom tackar ja till alla jobb vare sig dom har kompetens eller inte.
Därför vänder jag mig emot användandet av termer som "utländsk kvalitet" då "man får vad man betalar för" passar bättre och inte svartmålar.
Hej!
Det spelar ingen roll hur PK man än försöker vara. Men "utländsk kvalitet" är varken rasistiskt eller nedlåtande.
I Sverige har vi helt annan branschstandard än i stort sett resten av världen. Därför är "utländsk kvalitet" ett rätt bra ord tycker jag.

För även en utländsk firma kan utföra arbetet enligt svensk branschstandard.
 
  • Gilla
ItWasntMe och 5 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Det kanske är som med allt annat: Är man bra på sin grej stannar man hemmavid,
gör ett bra arbete, och blir uppskattad och lever ett gott liv.

Men är man medioker söker man sig till nya platser, och hoppas man har skakat av sig sitt dåliga rykte.

Vårt hus är byggt av ett polskt bygglag, anställda av en svensk firma, och de har gjort ett utmärkt jobb.
Att firmans ledning misskötte sig så firman gick i konken var absolut inte snickarnas fel.
Håller helt med, ja har jobbat med polacker irländare o letter, finns många duktiga hantverkare där, tyvärr är de många lycksökare också, och att många har inte koll på svenska byggregler och normer.

Största problemet är ju språket
 
Jag skulle aldrig köpa ett nyckelfärdigt hus. Hustillverkarna pressar ner priserna så lågt så det finns "knappt" inga seriösa firmor som vill hålla på med detta. Utan upplägget är som gjort för att hantverkarna ska leta genvägar, vilket bara drabbar kunderna... givetvis finns det undantag men detta är baserat på erfarenheter...
 
Dr.L skrev:
Jag skulle aldrig köpa ett nyckelfärdigt hus. Hustillverkarna pressar ner priserna så lågt så det finns "knappt" inga seriösa firmor som vill hålla på med detta. Utan upplägget är som gjort för att hantverkarna ska leta genvägar, vilket bara drabbar kunderna... givetvis finns det undantag men detta är baserat på erfarenheter...
Såklart finns det bra nyckelfärdiga hus. Du bör dock göra lite research innan på firmorna för att kolla historiken.
 
Redigerat:
bamyl skrev:
Hej!
Det spelar ingen roll hur PK man än försöker vara. Men "utländsk kvalitet" är varken rasistiskt eller nedlåtande.
I Sverige har vi helt annan branschstandard än i stort sett resten av världen. Därför är "utländsk kvalitet" ett rätt bra ord tycker jag.

För även en utländsk firma kan utföra arbetet enligt svensk branschstandard.
Japp, ni vet hur man bygger i Sverige, det gör vi inte i resten av världen.
Här brukar vi måla slarvigt, repa golvet strunta i vattenläckage och nån ytterdörr bryr vi oss inte i att lägga in överhuvudtaget. Sedan kallar vi det för "kvalitet"(y)

Svenska byggkonsulter kanske borde resa världen över och berätta för nomaderna på andra ställen hur man ska dra VVS så att det inte läcker, måla väggar, inte repa golv och förklara fördelen med ytterdörrar på husen.
 
  • Gilla
Helena S och 2 till
  • Laddar…
Å framförallt återinföra yrkesstoltheten!
 
  • Gilla
Micc
  • Laddar…
bamyl skrev:
Hej!

I Sverige har vi helt annan branschstandard än i stort sett resten av världen..
Hur vet du detta? Menar du med standard "kvalitetsnivå på arbete" eller "bra kvalite på förskrifter"?
 
O
Visst finns det stor risk att de hantverkare som kommer hit inte håller måttet. Men det beror som nämndes tidigare i tråden på att de har redan fullt upp hemma.
Men frågan är då, är det de utländska arbetarna som är det stora problemet eller de företag som anlitar dessa?
Självklart kommer det väldigt mycket kompetenta hantverkare hit. Men det är väl lika svårt å hitta bra utländska hantverkare som svenska hantverkare...

Visst skiljer det mellan olika länder när det gäller olika standarder. Men det handlar väl mest om el och VVS. Men alla rörisar ska väl kunna koppla ihop rör så de inte läcker? Att man sedan inte har koll på Säker vatten är inte så konstigt. Men resultatet blir ett felaktigt arbete. Ansvaret ligger framför allt på den byggfirman.
Att rör inte läcker är väl inte ens något man behöver nämna :) Men att an följer branschstandard är ett krav idag.

Men för att ha lite fördomar om utländsk arbetskraft :) Så tycker jag att el och vvs låter vi svenskarna ta hand om. Men snickeri och övriga hantverk kan våran utländska arbetskraft arbeta med...
Slut på fördomarna :)
 
A
Man ska nog inte ha övertror i svenska hantverkare, om det nu är snickare, el eller rör killar eller vilket yrke som helst. Känner man inte för sitt hantverk och sitt yrke, så blir det inte bra, oavsett vilken standard man har eller ej. Kunskap är nästa tema man kunde diskuterar hos yrkesfolk. Men den största boven är pengar och då den sabba cashen. Man tänker inte långsiktiger kundrelationerna längre. Bara det jobbet, kalkylerar knappt med tim. och sen färdig puts väck till nästa uppdrag.
Men det hjälper inte trådstartaren med sina problem, så jag tror det är där vi ska fortsätter.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
S
Adam F skrev:
Utländskt betyder dåligt eller? Ingen förutom svenskar kan vvs?
Exakt den där kommentaren jag försökte fiska fram :) tack för att du nappade.

De flesta som har varit med ute i verkligheten vet att det ofta är billigt inhyrd utländsk arbetskraft som utför katastrofala jobb. Man ska dock vara ganska generaliserande om man inte tror att scenskar kan göra dåliga jobb precis som att utländska hantverkare inte kan vara duktiga.
 
Tyvärr från min lilla erfarenhet och dagens bygge : skriver man med en svensk firma, en utländsk firma som fixar, t.o.m. kan inte svenska för att kunna kommunicera med dem.
Om man hittar en pålitligt billigt utländsk är bästa valet.
 
Linköping76 skrev:
Tyvärr från min lilla erfarenhet...
Om du omformulerar dig lite grand kanske vi förstår vad du vill ha sagt!
 
  • Gilla
bonnier
  • Laddar…
H
Betalar man med bananer får man apor.
Det gäller både svenska som utländska.
 
O
Hallerudsbo skrev:
Betalar man med bananer får man apor.
Det gäller både svenska som utländska.
Å de säger du nu.... Ja undrade varför de klängde runt överallt å mest skrek å tjattrade....

Men de va väldigt duktiga på att klättra.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.