Nu skall jag freebase'a friskt, jag funderar på luft-vatten i mitt nybygge och tänker då på ljud och frost.
Vad tror ni om att gräva ner den i en kasun dra in ett jordrör och sen ventilera ut via skorsten.
Borta är ljudet och bättre cop pga jordvärmen.
Bra eller anus? :)
 
Inte värt besväret, du kommer inte höra den ändå
 
Nisken skrev:
Johannes Carlsson skrev:
Nu är du helt ute och cyklar Johannes, kanske behövs, lite åkarbrasor, om DU har det så kallt ute? ;)

Inte har man en frånluftsväxlare som Sam40 till en FLVP som F750 inte? Man kör ALL frånluft genom FLVP:n förstås. Sedan slipper man ALLA tilluftskanaler som måste dras, om man använder en FTX, man tar in luften via ventiler direkt till varje rum helt enkelt. Lägger man ihop alla dessa blir det inget märkbart kalldrag. Jag har erfarenhet av tilluftsventiler utan förvärmning sedan många år helt utan upplevt kalldrag.

Vad gäller jämförelsen med temperaturerna är du ännu värre nere i diket. Tog du med dig cykeln eller hoppade du av i tid?

FLVP:n använder ju inomhusluften som ju är nästan +20 och kyler den ner till -20 det ger ett deltaT på 40 grader oavsett utomhustempen. För en luftvärmepump blir deltaT kanske -20 till -30 som bara är 25% av det fördelaktigare fallet för FLVP:n. Ju större deltaT desto bättre ekonomi säger enkel termodynamik. Och FLVP;n har 4 ggr större deltaT i exemplet från kall vinter ovan.

Det ENDA fallet där LVP är bättre är om utomhustempen skiljer bara lite mot inomhustempen, då dess tillgång till större luftmängder kan kompensera ett sämre deltaT.

Och så var det ju det här med extrakostnaden för FTX:en, maskinen OCH tilluftskanalerna, som gör det alternativet ännu sämre.

Nej har du kallt utomhusklimat på vintern är en FLVP jämfört med en LVP + FTX det bättre alternativet.
Nädu Nisken kolla lite innan du hittar på. Sam 40 är en tilluftsmodul till F750 för att slippa kallras från tilluftsventilerna.

Sen kan du inte räkna dT 40 grader helt plant. För värmepumpen blir det 40 grader skillnad eftersom den jobbar på inomhusluft, MEN! Du ventilerar samtidigt in kall luft som måste värmas upp till rumstemperatur, detta har man sparat med FTX aggregatet.

Visst är det en dyrare installation med FTX + LVVP än FLVP men energiförbrukningen blir lägre
 
Poontus skrev:
min uträkning är inte jättevetenskaplig, men jag räknar med att Jula pumpen sparar minst 10000kWh per år för mig (det är den sänkningen som blev direkt efter att den blev installerad)
min el ser ut att kosta cirka 0,9kr/kWh med alla skatter och avgifter (ej nätavgift inräknad) det är i så fall 27000kr i uppskattad besparing. och som sagt så har jag betalat 24000kr inklusive installation (möjligtvis strax under)

uppvärmningen gick från direktverkande el till att enbart värmas av Julas pump.
helt korrekt att värmepumpen inte värmer varmvattnet, hade den gjort det då hade den nog inte orkat lika bra i vinterkylan.
jag har funderat på detta tidigare, jag kom fram till att investeringskostnaden inte var värt det för mig att värma varmvattnet med värmepump. Kanske i framtiden om jag byter system.
jag gissar att många som varit missnöjda och inte räknat på sitt värmebehov har använt den även till varmvatten(?)
många av dessa andra större/"bättre" pumpar får man ju ut att få lägga 60-80-100'000kr För dom pengarna som jag har sparat från att inte köpa en så dyr pump får jag väldigt mycket varmvatten för dom pengarna.

en annan fördel för mig med att inte värma vv med värmepumpen är att den då inte behöver jobba så hårt vilket även där gör att min verkningsgrad blir högre och besparingen på den vanliga uppvärmningen blir större, min pump behöver vanligtvis bara jobba enligt displayen med den lägsta effekten. Det förlänger garanterat livslängden jämfört med om den hade behövt snurra på max konstant.

Den är säkert inte rätt val för många men för mig blev det perfekt :)
10000kwh kanske hade varit en rimlig besparing i ett hus med effektbehov på 6 kw men klarar man sig på 1,5-2 kw och inte värmer vv med vp lär den spara bra mycket mindre. En modern vp växlar mellan att värma vv och göra värme så den går inte på max temp hela tiden endast den lilla tiden den värmer vv.
 
Poontus skrev:
ja köpte min LV för 15000kr tror att rörmokaren tog cirka 8000kr för att koppla in den inklusive rör.
har fungerat felfritt i 3 år nu har årsförbrukningen av el halverades.

vårt gamla hus ordnade vi med BV 1991, många dyra servisar, var sedan tvungen att köpa ny pump (hela anläggningen egentligen utan att göra nytt borrhål)
sedan blev det mer problem igen, var tvungen att fylla systemet varje vecka, tekniker var och felsökte flera gånger, han kom fram till att det var läckage utomhus ute vid borrhålet, alltså måste vi gräva upp hela baksidan med plattläggning. det huset har gått på elpatron senaste året istället...

BV är trevligt när det fungerar, och har man tur att slippa problem då kan det nog vara värt det i längden.
men det verkar svårt att slå LV om man får ett bra pris, nackdelen är högre ljudnivå än BV
Vad heter din luft vatten värmepump är lite intresserad?
Mvh Gustav
 
Nisken skrev:
Dels kör många sina borrhål för BV kalla efter några år, då får man borra nytt. Gäller främst om man dels underdimensionerar borrhålet (de är dyra så det är lätt hänt för att spara några tiotusen i borrkostnad), dels inte har strömmande grundvatten som jämnar ut det man tar från hålet.

Dels behöver du i alla fall enligt lagar om inomhusklimat omsätta din inomhusluft nån gång per timme och skickar du bara ut den energin rakt ut, så blir FLVP snabbt ett ekonomiskt alternativ.

FLVP kostar ungefär som Luft/vatten VP, men är betydligt mer ekonomisk.

Finns mycket väl utprovad utrustning från flera välrennomerade leverantörer idag.
Det är nog väldigt få som får problem med för kall borra med befintlig vp och strömmande grundvatten lär vara väldigt ovanligt. Man brukar rekommendera att luften ska omsättas varannan timme men nån tvingande lag är det inte om det inte rör sig om ett nybygge. Största nackdelen med flvp är ju dels hållbarheten vilken i alla fall tidigare varit dålig och sen den klena effekten även om det numera finns vp som lämnar närmare 4 kw.
 
smurfen72 skrev:
10000kwh kanske hade varit en rimlig besparing i ett hus med effektbehov på 6 kw men klarar man sig på 1,5-2 kw och inte värmer vv med vp lär den spara bra mycket mindre. En modern vp växlar mellan att värma vv och göra värme så den går inte på max temp hela tiden endast den lilla tiden den värmer vv.
jag vet bara att elräkningen rasade direkt efter installationen.
det bodde en 90 årig änka här innan, hon gjorde av med 25000kWh/år
det stod tomt ett tag innan jag tog över och det gick åt strax över 20000kWh då
första helåret efter installationen av värmepumpen då gjorde vi av med 9 248,9kWh
hur mycket gör en 90+are av med? jag antar att dom inte heller duschar varje dag.
nu är vi istället 2 personer som duschar dagligen, har datorer som står på 24/7, kompletterat med en extra frysbox, 55" TV med fet suroundanläggning med dubbla baslådor som står på för jämnan.
visst lyckades vi göra av med.
visst gjorde vi av med 15293kWh förra året men då har vi satt in element på övervåningen också.

tyvärr så har jag nog mina gamla elräkningar på en annan adress, annars hade du kunnat se mer exakt vad som hände med förbrukningen i samband med installationen av värmepumpen

Gustav Eriksson skrev:
Vad heter din luft vatten värmepump är lite intresserad?
Mvh Gustav
jag har denna:
http://www.jula.se/catalog/bygg-och...mpar-luft-vatten/luft-vattenvarmepump-416107/

den är dock ersatt med denna:
http://www.jula.se/catalog/bygg-och...mpar-luft-vatten/luft-vattenvarmepump-416120/

förefaller vara mer eller mindre identisk bara att dom har tagit bort värepatronen?
det står inte heller att kompressorn är tillverkad av Panasonic längre.
 
  • Gilla
Raptor50
  • Laddar…
Mycket möjligt att du spar så mycket som du skriver men i så fall räcker inte 2 kw till att hålla värmen vid -24 grader det är helt enkelt nånting som inte stämmer.
 
Gillar denna tråden faktiskt. Man ser nu lite fler som är nöjda med luft till vatten, än det var innan.
Blir ju lite svårt att få det till att gå upp med en investeringskostnad på 120k med borrhål och allt om man har kostbart underhåll på bärgvärme som kanske håller ett eller två år längre än en LVVP.
Jag har för tillfället inget annat än en kombinerad panna med pellets och ved, men tänker köpa en LVVP för att bärgvärme är så attans dyrt i inköp.
Jag har 3 st solpanel kopplad direkt till extra 24volts doppvärmare i en special beställd 500 liters berädare för varmvatten. Den har inte jag haft på dom sista dagarna nu som det har varit sol, och den är fortfarande på 83 grader. (normalt stänger den normala elpatronen av vid 69 grader).
Så har jag gamla radiatorer i hiset med dom flesta rör på 1.5tum, och vid en framlednings temperatur på 37 grader har jag runt 23 grader i hela huset.:)
Så jag tror jag skulle klarat mig med en en LVVP från Jula ett bra tag.
Blir nog en så i löpet av året någon gång. Då pellets blir lite för dyrt och jobbigt att styra med. Men det kan ju vara bra att ha som en extra värmekälla vid mycket kalla dagar..
 
Vad är det för kostbart underhåll på bergvärme som andra vp inte har ?
 
i mitt egna hus har jag haft bergvärme i snart 7 år och aldrig gjort något kostsamt underhåll..
 
Möjligt jag har fel, men har hört att många säger det att det inte är billigt med underhåll på dom.. Kan ju självklart vara att det är lika kostbart på LVVP.. Men dom har ju inte så många tydligen, så det blir kanske inte pratat så mycket om det.
 
I en modern kåk med vattenburen golvvärme och FTX-ventilation i södra halvan av Sverige är en luft-vatten garanterat billigare både i installationskostnad och drift.
Det många verkar tro är att värmepumpar håller i all evighet?
En bergvärmepump kostar ju ca 1000/mån bara för installationskostnaden fram tills den behöver bytas ut.

Min erfarenhet av vänner som byggt/köpt färdiga villor är också att hustillverkarna gärna låter de välja bort FTX för det blir en för stor kostnad för kunden.
Ett lån på 3 miljoner för ett hus är saftigt nog för ett par vanliga arbetare med småbarn.
Men ett nytt hus utan FTX är i mina ögon katastrof. Ventilation är viktigt för att må bra! Speciellt i ett nybyggt hus som avger skadliga ämnen ca första året.

Att jämföra FTX med frånluftsvärmepump kombinerat med "vanliga" fönster/vägg uteluftsventiler är som natt och dag.
Har man lite mindre igenbyggda sovrum/rum i huset och kör in 17 grader tilluft räcker ett litet elelement också bra, alternativt elbatteri på tilluftskanalen som värmer till ex 18 grader.
Kostnaden blir låg för denna installation.

Varför bygger också inte fler golvvärme?
Eller möjligen några moderna vattenburna element/fläktkonvektorer om man nu har gammalt skit i huset och känner att man nödvändigtvis vill ha vattenburen värme?
En polare köpte bergvärme bara för han vill kunna maxa framledningstempen då värmesystemet är just gammalt skit.

Personligen föredrar jag luft-luft då en sådan installation har en pay-off tid på 2-4 år.
Jämfört med bergvärmeinstallation med tur 10-15 år, dvs när den är dags att byta ut/renovera.
Luft-vatten bör ligga någonstans därimellan men troligen 5-10 år.

Då lägger jag hellre resterande pengar på FTX och ett par elelement.
Vipps är jag också skyddad mot värmepumpshaverier i samband med kalla vinterdagar och kan ändå värma huset. Vedspis/kaminer/kakelugn klarar långa strömavbrott också.

Hur gör ni vid ett 8h strömavbrott eller några dagars haveri på värmepump mitt i vintern? Köper byggfläktar?

Tittar man på en del stora bostadsbolag m.m. köper vissa inga tekniska lösningar med pay-off tider över 2 år.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Raptor50 skrev:
Möjligt jag har fel, men har hört att många säger det att det inte är billigt med underhåll på dom.. Kan ju självklart vara att det är lika kostbart på LVVP.. Men dom har ju inte så många tydligen, så det blir kanske inte pratat så mycket om det.
Helt klart har du fel det enda underhållet som bör göras är att göra ren silen 1 på element sidan och 1 på brine sidan det bör man göra 1 gång per år i alla fall i början och det gör man enkelt själv hos mig finns inget skräp där nu men i början var det lite grann.
 
patriklarsson skrev:
I en modern kåk med vattenburen golvvärme och FTX-ventilation i södra halvan av Sverige är en luft-vatten garanterat billigare både i installationskostnad och drift.
Det många verkar tro är att värmepumpar håller i all evighet?
En bergvärmepump kostar ju ca 1000/mån bara för installationskostnaden fram tills den behöver bytas ut.

Min erfarenhet av vänner som byggt/köpt färdiga villor är också att hustillverkarna gärna låter de välja bort FTX för det blir en för stor kostnad för kunden.
Ett lån på 3 miljoner för ett hus är saftigt nog för ett par vanliga arbetare med småbarn.
Men ett nytt hus utan FTX är i mina ögon katastrof. Ventilation är viktigt för att må bra! Speciellt i ett nybyggt hus som avger skadliga ämnen ca första året.

Att jämföra FTX med frånluftsvärmepump kombinerat med "vanliga" fönster/vägg uteluftsventiler är som natt och dag.
Har man lite mindre igenbyggda sovrum/rum i huset och kör in 17 grader tilluft räcker ett litet elelement också bra, alternativt elbatteri på tilluftskanalen som värmer till ex 18 grader.
Kostnaden blir låg för denna installation.

Varför bygger också inte fler golvvärme?
Eller möjligen några moderna vattenburna element/fläktkonvektorer om man nu har gammalt skit i huset och känner att man nödvändigtvis vill ha vattenburen värme?
En polare köpte bergvärme bara för han vill kunna maxa framledningstempen då värmesystemet är just gammalt skit.

Personligen föredrar jag luft-luft då en sådan installation har en pay-off tid på 2-4 år.
Jämfört med bergvärmeinstallation med tur 10-15 år, dvs när den är dags att byta ut/renovera.
Luft-vatten bör ligga någonstans därimellan men troligen 5-10 år.

Då lägger jag hellre resterande pengar på FTX och ett par elelement.
Vipps är jag också skyddad mot värmepumpshaverier i samband med kalla vinterdagar och kan ändå värma huset. Vedspis/kaminer/kakelugn klarar långa strömavbrott också.

Hur gör ni vid ett 8h strömavbrott eller några dagars haveri på värmepump mitt i vintern? Köper byggfläktar?

Tittar man på en del stora bostadsbolag m.m. köper vissa inga tekniska lösningar med pay-off tider över 2 år.
Vill gärna se kalkylen som visar att luft/vatten är billigare i drift. De flesta vp oavsett typ har elpatron som går in om tex kompressorn pajar så man behöver inte frysa bara för det. Man väljer normalt inte mellan bergvärme eller ftx det är 2 olika saker. Jag hade gärna haft ftx men det blev omöjligt med rördragningen i ett gammalt hus så vi fick nöja oss med frånluft vent och det funkar alldeles utmärkt och har den fördelen att det är helt ljudlöst i sovrummen. Fläkt konvektorer låter en del liksom luft/luft vp så det går bort för mig helt ok i ett garage eller liknande men inte i bostaden. Om man inte accepterar pay off på längre tid än 2 år sitter dom troligtvis fast med olja panna eller ev fjärrvärme och har en fläkt på taket som blåser ut vent luften helt utan återvinning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.