jureit skrev:
Skulle snarare vilja vända på det och säga att det skulle vara väääääldigt svårt men mycket mer macho att hugga ved utan yxa...
Om man låter veden ligga väldigt länge blir det nästan möjligt. Björkved hur som helst. :-/ Har jag märkt.
 
Snappen skrev:
Ett STORT TACK för alla svar -det var precis sån feedback som jag behövde!  :D :D :D :D :D :D

Jag tycker det verkar lite läskigt både med sågen och själva fällningen men självklart tar jag in "proffsundervisning" i början (= vant folk på plats) så jag ska nog komma över den där rädslan... ;)

Nu ska jag bara försöka få gubben också att inse att det nog inte är så svårt o läskigt   ;) ;D

Som sagt tack för bra respons!  :-*
Trots alla hurtiga kommentarer, även från mej vill jag säga, var försiktig med motorsågen! Better safe than sorry osv...man kan inte vara nog försiktig...men...det är klart att det går :))
 
Jag tänkte kommentera lite sågar. Jag har själv en gård och hugger en hel del.
Jag såg att de mindre Stihl sågarna har kommenterats lite tidigare och jag använder själv en sån till vedhuggning och kvistning. Fördelen är vikten på knappt 4 kg och bränsleförbrukningen. När det gäller livslängd så är det inga problem. Min har gått 8 timmar/dag i totalt ca 40-50 dagar utan några som helst problem. Dock kan jag rekommendera att man byter ut det klena orginalsvärdet mot ett lite grövre och tåligare.
Priset på sågen ligger på ca 1900 kr inkl moms.

Ska man komma undan riktigt billigt. Köp begagnat och då kanske en proffssåg, som Husqvarna 242XP.
Generellt är de i princip alla de större märkena bra, men vill man ha en billig, lätt och driftsäker såg. Köp då en Stihl

/Anders
 
Anders_Gus skrev:
Jag tänkte kommentera lite sågar. Jag har själv en gård och hugger en hel del.
Jag såg att de mindre Stihl sågarna har kommenterats lite tidigare /Anders
Jag har aldrig provat en sådan såg, bara sett en så´n plastsåg med smält innanmäte hos handlaren här i stan, inga andra fördelar än lägre produktionskostnader sa han då..........
En bekant har förövrigt även spräckt en sådan såg !

Å andra sidan om dom kostar 1900 kr så kan man ju köpa en ny om något skulle hända, min Husqvarna 55 kostade 4000 kr och är ju fortfarande ingen proffs såg !

1 Husqvarna 357 XPG = 2 Husqvarna 55 = 4,5 Stihl ;D
 
Jag blev rekommenderad en Stihl av min handlare då huset var i metall istället för en Husqvarna i motsvarande prisklass, då HQ:An var av plast!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.