Hej

Jag håller på att bygga tvättstuga där tvättmaskin och torktumlare ska stå upphöjda på skåp.
Den delen börjar ta sig, men utmaningen kommer här:

Tvättmaskinerna ska tå på en bänkskiva, den vilar på skåp, inget konstigt.
Ovanpå tvättmaskinerna, men ca 10 cm upp så ska det också vara en skiva, med avstånd ner till maskinerna. Denna skiva vet jag inte riktigt hur jag ska få fast - men jag har en idé.

I bakkant, inne mot väggen, där kan jag montera en list som skivan vilar på.
På sidorna, där jag tänker att täcksidorna går upp till jäms med ovankant bänkskiva, alternativt en centimeter förbi, om man vill ha en kant som håller saker på plats.

Olika tankar
1) Man skulle kunna skruva fast bänskivan genom att skruva i sidled genom täcksidan.
Men det blir svagt (man lär inte kunna lägga tunga saker ovanpå), samt att täcksidan blir ful. Dåligt.

2) Limma fast en liten list på insidan av täcksidan, eller skruva på insidan, som bänskivan vilar på.
Men eftersom maskinerna är i det närmaste 60 cm breda så måste då täcksidorna flyttas ut för att maskinerna ska få plats. Vinkeljärn skulle kanske gå, frågan är bara hur man får fast dem i täcksidan. Kanske går att limma?

3) Jag monterar dubbla lager täcksidor, varav det innersta lagret är lite lägre, som bänkskivan vilar på och de yttre går upp förbi och täcker bänkskivans ände (och ev lite förbi, enligt tidigare beskrivning).

Ingen lösning känns riktigt hundra, hur tänker ni?
Jag bifogar en skiss över min originaltanke enligt lösning 3:
Skiss av tvättstugabygge med upphöjda skåp för tvättmaskin och torktumlare, dubbla täcksidor och bänkskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär långt har jag kommit nu:
16665590_826736317466091_8354607115820190719_o.jpg

Tack för tankar!
 
Redigerat:
kulle
Man kan sätta en frisida mellan underskåpen som går upp o stödjer övre bänkskivan, sen brukar det fungera med möbelvinklar o typ spax 4x12 för invändig sammanfogning.
 
Jag hade kört på list i bakkant ex 22x45 planhyvlat och även lister inv. under gavlarna men då hörnprofil i Aluminium från ex Bauhaus, kanske 30x30x2?
https://www.bauhaus.se/alu-vinkelskena-30x30x2mm-2m.html

Skruvlimmad med "Bra" lim och lämpliga skruv!, rätt utfört lovar jag att du kan sätta dig på den utan bekymmer!
 
Redigerat:
Sätt inte en list i bakkant, sätt tre rejäla metallvinklar, en mellan maskinerna och en i varje ytterkant. Ta gärna något med ett tvärstag på. Ju längre vinklar desto stabilare.
 
  • Gilla
bralkex
  • Laddar…
Tack för alla goda tankar. Vad finns det för lämplig skruv för t.ex vinkeljärn som är ca 10mm? Har aldrig jobbat med så korta skruvar. Täcksidan är 13mm.
Tack!
 
tobbew skrev:
Tack för alla goda tankar. Vad finns det för lämplig skruv för t.ex vinkeljärn som är ca 10mm? Har aldrig jobbat med så korta skruvar. Täcksidan är 13mm.
Tack!
Vinkeljärnen skall nog med fördel monteras på väggen.
 
Jag har precis satt upp en liknande konstruktion.Jag satte grövre vinkelbeslag i väggen, skruvade i väggreglarna med träskruv 5x70 eller nåt liknande.

De stående skivorna (i ditt fall gavelskivor) slutar under bänkskivan, så att denna sticker ut nån centimeter utanför. För infästning använde jag möbelvinkel. Skulle tro att du med fördel kan staga dina gavelskivor mot väggen med dito möbelvinkel och lämpligt gipsankare om det är gipsvägg.
Jag använde försänkta träskruv utan skärande spets, en mm kortare än skivans tjocklek. Mina skivor var melaminbeklädda, så jag knackade in skruvens spets genom ytskiktet innan jag skruvade in den med mejsel. Glöm skruvdragare på sånt smått.
 
  • Gilla
tobbew
  • Laddar…
hsd
Pelly (ELFA) sparrar och långa konsoler som monteras så de ligger på sidan om masinerna
 
Lösningen men dubbla täckskivor är väl OK. Jag har gjort så. Visserligen bara på ena sidan, men enligt samma princip. I bakkant har jag ett par rejäla vinkeljärn skruvade i väggen, och i framkant (hörnen) bara små möbelvinklar för att hålla bänkskivan på plats.
 
Tack!

I bakkanten kan jag väl lika gärna ha vinkeljärn, det blir också bra.

På sidorna ("gavlarna"), kan jag tänka mig både vinkeljärn, list, eller att täcksidan slutar under och bänkskivan går förbi utanför. Jag tänker dock att den är så ful, den öppna sidan (snittet från kapningen). Men det går ju att sätta dit någon hörnlist eller så.

jag får klura lite, tack för fortsatt inspiration.


Just nu lutar jag att skaffa hörnprofil som Patrik Lidstedt tipsade om. Känns rätt, bara det går att få fast den på ett bra sätt.
 
Ikea har stödbeslag för bänkskiva, borde hålla bra i ditt fall och tar inte så mycket plats.
Kostar bara en guldpeng styck.


Ikea stödbeslag monterat under en vit bänkskiva för extra stöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbew
  • Laddar…
Intressant. Utmaningen tycks nu ligga i hur man bäst monterar dem i en täcksida. Bra lim och skruvar som är max 11mm.
 
Det låter bra. Jag har en ny plan

Rejäla vinkeljärn i bakkant i väggen, minst ett av dem i en regel.
På kanterna, i de 13mm tjocka täcksidorna så sätter jag dit vinkelbeslag och systemskruv enligt ikeas modell. Jag tänker att kanske både beslag och skruv också limmas.

Då kanske man kan ställa en back läsk (finns sådana fortfarnade? :) ) där på utan att vara nervös också.

Det känns rejält.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.