Det tredje avsnittet av Husdrömmar 2017 handlade om snickaren Elias som byggde ett hus åt sin mamma Anna, just efter att storebror Konrad gått bort.

Du kan läsa artikeln här: Skräddarsytt drömhus åt Anna
 
Ô
"ön Hisingen i Göteborg"

Nu är la Hisingen tekniskt sett en ö. Men med 2 broar och 1 (snart 2) tunnlar och det faktum att bara 200 m breda Göta Älv skiljer ön från fastlandet så är fokuset på ö-livet kanske lite överdrivet? Lite som alla som flyttar till Södermalm i Stockholm för det havsnära ö-livet...

Att Nolvik ligger i de mindre befolkade delarna av Götet är ju en annan sak.
 
S
ja hade varit utr på t.ex hönö. hade låtit bättre med ö.
men jag tycker många artiklar är så här, lite ihop klipp , lite egna idder och lite kontroll av fakta
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Harald Boye och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Jag tycker det lilla huset är jättefint! Tjärmålad ytterpanel och fönster och karm i blått och grönt. Fin prägel på huset. Skulle absolut kunna tänka mig att bo i huset om jag vore ensamstående.
 
Tycker också att enkelheten är tilltalande. 79 kvm ... ändå så ljust och luftigt.
 
Vem bryr sig om ö eller inte?


Jag tycker också om huset och tilltalas av ideén att inte bygga pråligt och stort, för det hade man ju kunnat göra, även om Anna är änka. Mycket tjusigt!
 
Är det inte åtta broar till den ön? Men jag kan minnas fel det var ett tag sedan jag var öbo där :)
Jag tyckte att huset var jättefint.
 
Är inte bergvärme i ett så litet hus en onödig fördyring om man vill hålla nere kostnaderna?
Hade inte någon annan typ av värmepump blivit billigare?

Annars jättefint hus och väldigt trevligt program denna vecka!
 
  • Gilla
Harald Boye
  • Laddar…
ceson skrev:
Är det inte åtta broar till den ön? Men jag kan minnas fel det var ett tag sedan jag var öbo där :)
Jag tyckte att huset var jättefint.
9 broar varav 3 för järnväg, byggdes en ny järnvägsbro förra året. Använder själv oftast tunneln :p
 
  • Gilla
Nilfons och 1 till
  • Laddar…
Perik skrev:
Är inte bergvärme i ett så litet hus en onödig fördyring om man vill hålla nere kostnaderna?
Hade inte någon annan typ av värmepump blivit billigare?

Annars jättefint hus och väldigt trevligt program denna vecka!
Bergvärme brukar inte rekommenderas till hus under ca 200 kvadrat. Vissa undantag finns om det t.ex. ligger långt norrut och/eller har stora glaspaneler
 
Varför inte? Jag antar att han har gjort installation och projektering själv, då borde det inte bli så dyrt. En VP i 6kW-klassen går att köpa för ca 45' och borrhålet med kollektor får man för ca 30'.

Men det vanligaste i nybyggda välisolerade hus är frånluftvärme. Med Bergvärmen tillkommer en kostnad för att återvinna energin ur frånluften; FLM eller FTX.
 
Trevligt program men ajg kan för mitt liv inte begripa varför man inte byter plats på kök och sovrum, så att man får:

* kök, vardagsrum, matplats i ett luftigt stort rum, t.ex. avdelat med köksö/halvö på baksidan

* sovrum och toalett nära varandra, känns betydligt mer logiskt än kök + toalett.

I övrigt trevligt hus, men just detta val att tränga in köket i vinkeln och offra den öppna planlösningen på baksidan för ett sovrum känns väldigt märklig, speciellt när det är en utbildad arkitekt som gjort det. Antar att det ska till nån uteplats också i anslutning till vardagsrummet, då får den stackars tanten springa mellan uteplats - kök varje gång det ska hämtas kaffe/värmas bullar. Att ha två altandörrar på baksidan en till kök, en till v-rum hade eliminerat även detta.

Nån som vet? Kan tillägga att jag inte tittade så jättekoncenterat på programmet, kanske besvarades frågan där? Känns bara spontant som en jättemiss i planeringen?

/Fru HLH
 
Jag tror att mamma Anna hade bestämda åtsikter om hur allt skulle vara för att det skulle kännas rätt för henne. Det är nog hon som har stått för placeringen av rum.
 
  • Gilla
Caroline och 1 till
  • Laddar…
S
:wow:
va tycker ni om djurgården och gamla stan i stockholm?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.