raveper skrev:
När det ser ut så på vinden undrar man ju hur det ser ut på andra ställen.
Jo en del kreativa lösningar har jag stött på men inget av denna magnitud.
 
Ang. vacuumventil, så bör den sitta i uppvärmt utrymme, inte på en vind. Det är risk att mekaniken i den fryser, och då kommer den antingen att fastna i stängt läge, med risk för stopp i avloppssystemet, eller i öppet läge och släppa ut massor med fuktig illaluktande luft på vinden.
 
Du bör inte ha vakuumventil om det är så att du har eget avlopp med infiltration. Där ska du ha ett konstant luftflöde genom systemet för att infiltrationen skall fungera ordentligt.
 
  • Gilla
cyb och 2 till
  • Laddar…
Leverantören av takplåten har säkert anslutningar som ger en tät installation takplåt - avluftningsrör.
Kolla med dem för en beprövad och säkert billig lösning, om en del av problemet sitter där.
 
KnockOnWood skrev:
Leverantören av takplåten har säkert anslutningar som ger en tät installation takplåt - avluftningsrör.
Kolla med dem för en beprövad och säkert billig lösning, om en del av problemet sitter där.
Var inte jag som ägde huset då taket byttes. Fick inte med några papper på det heller.
 
KnockOnWood skrev:
Något sånt här kanske för takgenomgången, om den inte redan är OK.
Tätas säkert bra med lite "asfaltklister".

[länk]
Själva anslutningen mot yttertak är bra. Jag nämnde nog inte förut att de ju har gjort så att de har lagt det nya plåttaket på det äldre plåttaket. Sedan så har de klippt upp det gamla taket där det nya takets anslutning för avluftning fanns, eller om det redan var en öppning för den äldre avlutningen där. Det är således inte alls så jämt och fint som man skulle önska för att få det tätt och man vill ju heller inte att det ska kunna ta sig in fukt i luftspalten mellan de två taken.

Bästa vore om man hittade ett rör eller någon slags "anslutningsmuff" i rätt dimension för röret på yttertaket så man kan ta sig upp i det röret en bit samt säkerställa att vatten inte kan rinna mellan utan att allt går ner i avloppet.
 
En sådan här genomföring är vanlig för tak med betongpannor.
Det borde ju finnas något liknande för plåttak.

alt="Genomföring med kopparfläns på betongpanna som ansluter till ett flexibelt rör
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan inte det befintliga röret sitta kvar om man hittar passande övergångar? Under förutsättning att genomföringen fungerar såklart...
 
KnockOnWood skrev:
En sådan här genomföring är vanlig för tak med betongpannor.
Det borde ju finnas något liknande för plåttak.

[bild]
Ja denna har jag snubblat över flera gånger nu i mitt sökande, men hittar inget liknande för plåt. Egentligen bara slangen jag skulle vilja åt om det fanns något sätt att ansluta till det rör som redan finns.


useless skrev:
Kan inte det befintliga röret sitta kvar om man hittar passande övergångar? Under förutsättning att genomföringen fungerar såklart...
Jo tanken är att hitta en lösning för att ansluta mot det befintliga röret i yttertak som är tätt och fint. Men då måste jag ju in en bit med den anslutningen förbi det gamla taket som det nya är lagt på. Ansluter jag den tätt mot det gamla taket så misstänker jag att fukt lätt hamnar i luftspalten mellan dom.
 
kulle
Vad är det för plåttak?
 
kulle skrev:
Vad är det för plåttak?
Oklart, det är rött :)

Nä men jag har inga papper på det och det var inte jag som ägde huset då det las. Har letat ifall det ska stå någon märkning någonstans men inte hittat något.
 
Hur långt från nock sitter anslutningen?
 
useless skrev:
Hur långt från nock sitter anslutningen?
En halvmeter eller så från takfoten.Så bra långt ifrån nocken
 
Ok. Det var ju synd... Det är enklare att få till en bra genomföring om man kan sätta en stos som går upp till nock.
Men, det är ju inga större problem att göra en genomföring även mitt på taket. Dock är det bra om man vet vad det är för tak så att man eventuellt kan använda en produkt avsedd för just det taket.
Är det nån tegelimitation?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.